Vi hade till och med taxat ut. Men kom inte iväg. Jag är en av de som är fast. Det är kaos här på flygplatsen. Flighten mot Arlanda skulle lämnat klockan 15.10 på lördagseftermiddagen. Det berättar Björn Häggmark från Uppsala för Svenska Magasinet. Av Ola Josefsson

Dagstidningen La Provincia har uppgett att 230 flygningar och över 20.000 resenärer har påverkats. Tusentals svenskar har drabbats efter att en omfattande sandstorm en så kallad calima med röd sand från Sahara drog in över Kanarieöarna på lördagseftermiddagen. Nedsatt sikt gjorde att flera flygplatser stängdes helt upp till fem timmar. Gran Canaria, Fuerteventura och Lanzarote drabbades värst. Många svenskar och sportlovslediga som skulle rest hem har blivit strandsatta.

– Det blåser något kopiöst. Har varit blåsigare än vanligt veckan som gått, dessutom varmare än normalt, berättar Björn Häggmark från Uppsala för Svenska Magasinet, som också är kritisk till SAS.
– Dåligt skött av SAS. Inte att planet inte kunde avgå utan att det tog fem timmar utan minsta information. Och när väl informationen kom var det 12 euro till mat och övernattning på terminalgolvet, säger Björn som tillbringade natten i en soffa på en Hamburgerrestaurang på flygplatsen.

Spansk tv rapporterar att stormen med sand och mycket starka vindar från Sahara troligen kommer att hålla i sig fram till i morgon måndag. Läget är mycket komplicerat på grund av sandstormen och den kraftiga vinden, skriver Spaniens kommunikationsminister José Luis Ábalos på Twitter:
– Luftfartsverket Aena, flygkontrollmyndigheten Enaire och Kommunikationsdepartementet arbetar med full kapacitet för att minimiera att resenärer och flyg påverkas.

På söndagsförmiddagen kom det besked att flygtrafiken hade kommit igång. Under söndag och måndag väntas vissa störningar i flygtrafiken.
– Natten mot idag (läs söndag) fick vi veta att planet skulle avgå klockan 8. Senaste beskedet var att vi skulle få ny information klockan 11. Jag är skeptisk till att vi kommer hem alls idag söndag. Beskedet har flyttats fram hela morgonen.

Under söndagen kom beskedet att nästan alla flygningar med SAS och Norwegian under dagen ställs in, uppger Aftenposten. Eftersom flygen stått ute under sandstormen måste de genomgå en teknisk undersökning innan de kan lyfta.

Söndagen har inte varit någon rolig dag för de drabbade resenärerna, berättar Björn Häggmark.
– Inga tider stämmer. Nya vouchers för mat utdelade. Markpersonalen klarar inte sina jobb. Många kaosartande scener nu när människor behöver saker ur sitt incheckade bagage som ligger i planet. Allt från barnens blöjor till att bara kunna borsta tänderna.

Den spanska flygkontrollmyndigheten Enaire skriver på Twitter vid 10-tiden på söndagen att på grund av dålig sikt och kraftig vind råder det vissa störningar i flygtrafiken på Teneriffa Södra, Teneriffa Norra, Gran Canaria och Fuerteventura. De uppmanar alla resenärer att kontakta sitt flygbolag.

Enligt Swedavias trafikinformation har flera flyg från Sverige till Gran Canaria och Teneriffa som var planerade att avgå på söndagen blivit inställda. Tre SAS-flyg till Las Palmas från Stockholm, Oslo och Köpenhamn har ställts in.

SAS skriver i en e-post till TT att 360 passagerare med biljetter tillbaka till Arlanda får övernatta på flygplatsen Gando på Gran Canaria. Ytterligare 180 personer som var på väg från Göteborg till Las Palmas har omdirigerats till Faro i Portugal.

På Twitter vittnar människor om ”Blodröd sandstorm på Lanzarote!” Sandstormen är så kraftig att den syns från rymden, enligt brittiska Daily Express som publicerar satellitbilder från NASA.

På lördagen bröt även en naturbrand ut på Gran Canaria som vid middagstid på söndagen hade påverkat 300 hektar. 250 personer hade evakuerats skriver dagstidningen La Provincia. Upp till 550 incidenter har det rapporterats om till larmcentralen 112 med anledning av sandstormen och den kraftiga vinden.

Bildtext: Vi hade gått ombord på planet som hade taxat ut till rullbanan för att starta. Sedan kom vi inte längre, säger Björn Häggmark som tillbringat natten på Gandoflygplatsen. (Foto: Björn Häggmark)