Sveriges nya infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) öppnar dörren för ett samarbete för att ta hjälp från EU-länder som Spanien som har en utbyggd höghastighetsjärnväg. Även Tyskland och i synnerhet Frankrike nämns. De har stor erfarenhet av höghastighetståg.
Det är i en intervju i Svenska Dagbladet som Tomas Eneroth för fram tanken om att ta hjälp för ett samarbete med andra EU-länder. Ett av de länder som Eneroth nämner är Spanien.
Den första höghastighetsbanan i Spanien stod klar 1992. I samband med att Sevilla var värdstad för Världsutställningen Expo och Madrid var Europas kulturhuvudstad öppnade den första höghastighetsbanan mellan de båda städerna.
Därefter har höghastighetsbanorna i Spanien ökat. Mellan Málaga och Madrid har vi åkt höghastighetståget AVE i flera år.
Planerna på att bygga nya stambanor mellan Stockholm-Malmö/Göteborg har fått nytt liv igen efter januariavtalet. Det handlar om en satsning i storleksordningen 230 miljarder SEK.
Kina har erbjudit Sverige hjälp. Men det är ett erbjudande som Tomas Eneroth inte är särskilt förtjust i. Däremot öppnar han dörren för att ta hjälp från EU-länder som exempelvis Spanien och i synnerhet Frankrike.
De har stor erfarenhet av höghastighetståg och diskussioner förs med Frankrikes transportminister Elisabeth Borne.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill se snara politiska förhandlingar om finansieringen av höghastighetsbanor.