Påsken har passerat och ännu en gång slås jag av tanken på hur mycket olyckor som inträffar runt om på de spanska vägarna varje år och hur lite man gör för att få ned statistiken. Av Carl Munther

Precis som i Sverige, talar de spanska politikerna sig varma kring tanken om nollvision, det vill säga noll antal olyckor i trafiken med dödlig utgång. Detta låter ju bra, men vad gör man egentligen för att dra ner statistiken?
Under påskhelgen talades det mycket i spanska medier om den storsatsning polisen gjorde genom att finnas ute på landets vägar, men märkbart gjorde det ingen större nytta, för antalet döda blev i stort sett oförändrat.

Som bosatt i Marbella och arbetandes i Fuengirola kör jag varje morgon längs riksväg N-340 (kustvägen) och ser hur det ser ut, inte en morgon utan nya märken i betongfundament och skyddsräcken. Inte en månad utan köer för någon avåkning, kollision eller för att någon hamnat på taket.
Jag är ju inte politiker, men tror mig ändå ha en rätt bra bild på hur man skulle kunna dra ned siffrorna en del, utan att lägga för mycket energi, varken på finansieringsåtgärder eller tanketimmar.

Ta betalmotorvägen (AP7) som exempel. Jag, för min del, skulle ju kunna ta betalmotorvägen istället för N-340, men med en vinterkostnad på 6,70€ per dag och en sommarkostnad (från påsk och framåt) på 11,00€ (!) per dag är detta uteslutet. Det blir ju 231€ per månad bara för att ta sig fram och tillbaka till jobbet.
Hur kan man höja avgiften med över 60 procent under den del av året som trafiken ökar med nästan det dubbla och samtidigt tala om en nollvision?

Jag förstår inte logiken i att höja priserna så drastiskt under högsäsong. Det bor i jämna slängar 8 miljoner personer i Andalusien. Under året har regionen cirka 8 miljoner turister.
Vi kan gissa oss till att stora delar av de bofasta miljonerna bor utanför kuststräckan Estepona – Málaga, medan de flesta av de turistande miljonerna säkerligen tillbringar tiden just på denna sträcka. Alltså borde vägpriserna gå ner under högsäsong så att fler väljer betalmotorvägarna och olyckorna minskas… Borde dessutom generera större intäkter till AP7 då ju faktiskt även vinterspanjorerna skulle ta AP7 istället för att skifta till N-340 under halva året.

Svenska Magasinet har förgäves försökt få svar från de olika instanser som är inblandade i AP7:an. Det verkar som om ämnet inte är intressant nog att diskutera. Kanske saknas det logiska tänkandet.
Kör lugnt i trafiken!