Vi är nu inne på vår 20:e årgång med Svenska Magasinet, så räkna med att det blir jubileumsfirande framöver! Av Christer Melkerson

En tidning som vår, och kanske alldeles särskilt här på Solkusten, ställs inför skiftande utmaningar. Förändringar i samhällsekonomin ger oss nerförsbacke eller uppförsbacke, företag i olika branscher runt om oss kommer och går, lycksökare och seriösa affärsmän i omväxlande takt.
I Sverige är vi mer vana vid den ”svenska ordningen”, här får vi anpassa oss efter den spanska. Ibland frustrerande, ibland befriande.

Många har kommit och gått under de här 20 åren med Svenska Magasinet, säljare och journalister. För ett år sedan kom Anders Olow. Han har 30 år i tidningsbranschen, som reporter, formgivare och redaktör, och hade länge närt en längtan söderut.
Vi träffades i Stockholm för att prata jobb över en lunch – och ibland säger det bara ”klick”. Efter ett par tre timmars samtal fortsatte vi lunchen med middag.
Anders kom sedan ner och satte genast igång med layouten av Svenska Magasinet.

Förändringen syntes omedelbart. Tidningen blev mer lättläst, överskådlig och stringent. För mig var det en lättnad att få en erfaren tidningsmakare vid rodret som tillsammans med tidningens klippa till medarbetare, och kanske den mest lojale arbetskamrat jag någonsin haft, reporter Ola Josefsson och vår energiske säljare Gustavo Fernández, kunde ta mer och mer ansvar för den vardagliga tidningsproduktionen.

Allt med hjälp av Carina Andersson som ska försöka hålla ordning på oss och våra papper. En nog så grannlaga uppgift.

Det är därför jag nu bett Anders att gå in som chefredaktör för Svenska Magasinet. Jag ser att han har den publicistiska driv som jag kan känna mig trygg med. För varumärket Svenska Magasinet står för något gediget och trovärdigt, och jag ser att vårt gäng på tidningen verkligen kan stå på den grunden och utveckla den.
Det innebär också att jag kan koncentrera mig på andra arbetsuppgifter mer. Jag har ju alltid sett mig mer som entreprenör och ekonom och när vi nu lanserar Spañien Magsinet, vår nya tidning som ska marknadsföra Spanien i Sverige, har jag fullt upp med att kontakta andra företagare som borde ha ett intresse av att synas i de sammanhangen.

Dessutom gör vi Hälsohandboken tillsammans med AHN, en liten bok som kommer att bli oumbärlig för dig om du skulle bli sjuk här i Spanien.
Och en ny upplaga av GolfGuiden… Vår pocket över alla golfbanor i Andalucien som vi också arbetar med just nu.

Det är mycket att stå i och jag är ju som sagt egentligen ”säljare”, jag behöver koncentrera mig på just de uppgifterna – och ta hand om budgetar, debet och kredit…

Nu när Anders tar över ansvaret som chefredaktör har han också arbetat med en ny logotype för tidningen. Han kallar vår gamla logga (…min fina gamla logga…) för tidningens ”sista bastion”.
Vi har skissat på många idéer, och han är inte den förste, men nu är det dags. Eftersom hela tidningen ändrat form så radikalt, måste också loggan hänga med så att helheten blir fullbordad.
Så det gamla respekterade varumärket Svenska Magasinet består – om än i nya kläder.
Jag är övertygad om att ni som alltid tyckt om vår tidning kommer att gilla den än mer.
Så välkomna till nya Nya Svenska Magasinet!

Här i går! Här i dag! Här i morgon!