Turistrekord gör att hyrbilsbranschen klarar ökade kostnader

av | jun 18, 2025 | Artiklar, Näringsliv, Reportage

Hyrbilsbranschen på Costa del Sol är en gigantisk verksamhet. Sektorn omsätter nära 1,4 miljarder euro om året och sysselsätter 2 000 personer.

Samtidigt brottas hyrbilsbranschen med stigande kostnader. 2035 kan verksamheten komma att krascha.

Den som besöker Solkusten under sommaren och som inte har egen bil eller möjlighet att låna bil av en anhörig väljer hyrbil. Omkring 85 procent av kunderna är turister i huvudsak utlänningar.

Hyrbilsbranschen får hjulen att snurra. Förutom att det underlättar för turisterna att upptäcka kusten och inlandet genererar det arbetstillfällen med lokala företag inom tjänster som jobbar med reparationer, städning och underhåll.

30 000 hyrbilar

Andalusien har cirka 200 hyrbilsfirmor med en bilpark på 30 000 fordon. Hälften av dessa har sin bas i Málagaprovinsen på Costa del Sol. Det är främst runt Málaga flygplats hyrbilsfirmor har sina kontor följt av Marbella och Mijas. Det visar siffror från branschorganisationen Aesva (Asociación Empresarial de Vehículos de Alquiler de Andalucía).

Omkring 85 procent av kunderna är turister i huvudsak utlänningar.

En liknande situation finns på Costa Blanca där mellan 80 och 90 procent av uthyrarna finns vid flygplatsen Alicante-Elche.

Samtidigt kämpar många hyrbilsfirmor för sin överlevnad. De senaste årens turistrekord i Spanien gör att många överlever när kostnaderna har stigit för hyrbilsföretagen.

Paradox

Branschorganisationen Aeca (Asociación Empresarial de los Coches de Alquiler en Andalucía) talar om en paradox.

Samtidigt som antalet turister ökar – liksom vad de spenderar – har hyrbilsföretagens utgifter ökat. Félix Pinar, president vid Aeca, talar om en kostnadsökning på 61 procent de senaste tre åren.

Det handlar om löneökningar, dyrare försäkringar, materialkostnader men även inköp av nya bilar som blivit 30 procent dyrare. Utgifterna har ökat mer än inkomsterna, menar branschen.

Småbilar säljs inte längre vilket gör att det blir större bilar som firmorna måste köpa in. Hybridbilarna är också dyra.

Ökade kostnader för hyrbilsföretagen. I slutändan är det kunden som får betala notan.

Mindre företag

Tack vare att antalet turister ökar liksom vad de väljer att spendera sina pengar på längs populära kuster som Costa Blanca och Costa del Sol går verksamheten runt hos hyrbilsföretagen.

Även i Valencia- och Murciaregionen har det varit tuffa år för hyrbilsbranschen. Ett hundratal mindre och mellanstora firmor är med i sammanslutningen Aecoval.

– Med pandemin kom fem tuffa år. Först från april i år har branschen återhämtat sig, säger Mauro Darqui, president för Aecoval, till dagstidningen Información.

95 procent av hyrbilsföretagen är mindre företag vilket gör dem mer känsliga.

Det finns en oro hos branschorganisationen Aeca att gränsen snart är nådd för vad turister tål att betala. Risken finns att de väljer andra resmål med en förmånligare prisbild.

Branschorganisationen är även kritisk mot att det är 21 procent moms som gäller.

– Vi arbetar inom servicesektorn där momsen ligger på 11 procent inom de flesta verksamheter. Men så är det inte hos oss. Det bidrar även till högre hyrbilspriser, säger Ana María García vid Aesva.

Olönsamt med elbilar 

Få hyrbilsföretag erbjuder elbilar. Vanligare är det med hybridbilar. Hyrbilssektorn är kritisk och menar att infrastrukturen måste förbättras med fler laddstationer om hyrbilsföretagen ska ta steget fullt ut och satsa enbart på hybrid- och elbilar. Det måste bli mer lönsamt.

Turister är på kusten för att slappna av och njuta av semestern. Inte att behöva vänta på att en elbil ska laddas.

Priserna på hyrbilar har ökat. Det gäller hyrbilar med drivmedel som bensin och diesel. Med el- och hybridbilar ökar priset ytterligare, med cirka 25 procent.

2035 ska EU helt stoppa försäljningen av nya bilar med bensin- och dieselmotorer. Biluthyrningsföretag på Costa del Sol varnar för den ekonomiska krasch som väntar då.

Har du elbil måste du känna till omgivningen med laddstationer och programmera din bilresa efter det.

Félix Pinar, president vid Aeca, säger i en intervju i Diario Sur att det är direkt olönsamt.

– Fabrikanterna vill gärna leverera elbilar till oss. Men för oss är det inte lönsamt.

Genomsnittspriset för en elbil är 35 000 euro.

Dålig laddkapacitet

Pinar tillägger även att det inte finns nog med laddstationer med tillräcklig kapacitet. Det tar helt enkelt för lång tid att ladda och det är inte turister intresserade av. De vill lägga tiden på annat.

Det saknas laddstationer med tillräcklig kapacitet, menar hyrbilsbranschen.

– Har du elbil måste du känna till omgivningen med laddstationer och planera din bilresa efter det. Turister på tillfälligt besök har inte kännedom om var bilar kan laddas.

– Turister kommer hit för att slappna av och njuta av semestern. När de inte vet var de ska ladda, och det dessutom tar tid, bidrar det till osäkerhet och stress, säger Ana María García vid Aesva.

Om regeringen vill satsa på grön energi behöver hyrbilssektorn få stöd för att bära ytterligare kostnader, menar branschen.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf