Det kallas för ”La paradoja de Torremolinos” i provinsens största dagstidning Diario SUR. Paradoxen i Torremolinos. Platsen har flest hotellövernattningar av samtliga badorter i provinsen. Trots det är centrum folktomt kvällstid och butikslokaler gapar tomma. Av Ola Josefsson

Calle San Miguel är symbolen för turistnäringen på den spanska Solkusten. Men det är inte vad det har varit, enligt köpmännen i staden. En gång i tiden betraktades calle San Miguel som Spaniens främsta shoppinggata för turister.

En iakttagare ser ganska snart att något inte står rätt till. Tomma butikslokaler med skyltar som ”se vende” och ”alquila”. Den gamla badorten Torremolinos har drabbats hårt av den ekonomiska krisen. Mcdonald's, Zara, Mango och Carrefour har slagit igen liksom gamla klassiska lokala märkesbutiker som Manferga, Glamour Tobaruela och El Goloso.

Detta samtidigt som Torremolinos redovisar flest hotellövernattningar av samtliga turistorter i provinsen. Senast redovisade Torremolinos 4.627.000 övernattningar, det var dubbelt så många som Marbella!
Den stora paradoxen. Torremolinos är lågbudget och turister med svag köpkraft går inte ut och shoppar. Och på hotellen har gästerna ”all inclusive”, de går inte ut och äter.
La Caixas ekonomiska årsbok för 2012 visar att 1.262 affärsrörelser drev detaljhandel i Torremolinos. Året innan var det 1.360. Det kan jämföras med 1.786 affärsrörelser som var igång 2008.
Pedro Pérez, sekreterare vid Asociación de Fomento, säger till tidningen Diario SUR att 50 procent av de lokaler som finns är stängda. Det kan jämföras med 1980-talet då Torremolinos ansågs vara provinsens kommersiella centrum dit internationella köpare flyttade.

Nu har calle San Miguel förlorat sin kommersiella dragningskraft liksom shoppingkvarteren runt Palma de Mallorca, Casablanca och de små shoppinggatorna vid plaza de Andalucía. Turisterna håller till längs strandpromenaden.
Cristina Jiménez, ägare till butiken Spagnolo, på avenida Palma de Mallorca säger till tidningen:
”Torremolinos är döende. Jag har aldrig sett så många stängda butiker som nu. Den traditionella handeln är så gott som död”.

Vad är då orsaken till den trista nedgången? Borgmästaren Pedro Fernández Montes skyller nedgången på bristen av förnyelse i branschen. Vid sin nyårshälsning sa borgmästaren att konsumenternas smak är inte densamma som för tio år sedan. Han påminde också om att det klassiska erbjudandet som Torremolinos tidigare hade har spridit sig till andra platser.

Juan Vallejo, sekreterare vid köpmännens förening (Asociación de Comerciantes y Empresarios) i Torremolinos har sin bild klar att det handlar om bristen på turister med kvalitet. Och den socialdemokratiska oppositionen med språkröret José Ortíz i spetsen säger att Torremolinos måste titta på vad Málaga har gjort; fräscha upp gator, torg och offentliga platser samt att få igång den traditionella handeln.