De dagliga bilköerna i San Pedros ”flaskhals” kan komma att få ett slut. Efter lång tids övervägning har regeringen nu beslutat att bygga en kilometer lång tunnel som sträcker sig från El Ingenio till San Pedro. Av: Mary Touma

Enligt Málagatidningen Diario Sur så kommer mer än 68 miljoner euro och cirka 30 månaders byggtid att gå åt för att komma till rätta med en av de svartaste punkterna i Málagatrafikens historia.
Den planerade tunneln projekterades redan 1991 och sedan dess har man inte kunnat komma överens för att genomföra projektet. Nu är beslutet taget och man hoppas att tunneln skall stå klar inom kort. Tunneln kommer att sträcka sig från kilometer 170,7 på kustvägen N-340 till kilometer 171,7.
Den kommer alltså att vara en kilometer lång, sex meter hög med två körfält i vardera riktning. Detta innebär att en kilometerlång sträcka av kustvägen grävs ner.

Fotgängare
Alla som någon gång kört på A-7 vägen vet att det är livsfarligt att, som fotgängare, försöka korsa vägen och efter krav från invånarna kommer det nu att byggas gångbroar för fotgängare. Det kommer inte bara att anläggas broar i San Pedro utan även i Guadalmina och Puerto Banús.
Enligt nättidningen costadelsol.st så kommer det även att anläggas en viadukt vid Rondarondellen. Det kommer blir två 10,7 meter breda och sex meter höga parallella tunnlar med två körfält i vardera riktningen.

Ritningar klara
Byggplatsen håller på att ta form och gångbroar för fotgängare, rondeller och gröna områden finns med på de ritningarna som finns hos el Ministerio de Fomento.
För att undvika problem under byggnadsprocessen, så kommer trafiken att omdirigeras till El Ingenio och Carretera de Ronda.
Enligt spanska medier så pågår det förhandlingar med entreprenörsföretaget Autopista del Sol om betalvägen. Förslaget är att trafikanterna inte ska behöva betala så länge trafikproblemet i San Pedro består. Det har dock inte fattas något beslut ännu.

28 offerter
Enligt tidningen Sur arbetar Kommunikationsministeriet med att analysera de 28 offerter man har fått in på arbetena med att bygga San Pedro-tunneln som blir ett av de största infrastrukturprojekten i Málagaprovinsen de närmaste åren.
Korruptionsskandalen i Marbella kan paradoxalt nog underlätta projektets genomförande. Det förutsätts att det ska bli enklare att lösa praktiska problem som exproprieringen av mark för bygget.
Den förra kommunledningen vägrade bana väg för det genom att inleda processen och lägga ut pengar för inlösen av markområden, enligt uppgifter i Sur.
Fotnot. Svenska Magasinet har försökt få tag på ansvariga politiker på Junta de Andalucía men de har valt att inte kommentera bygget.