Detta är fullständigt fel. Vi har inte gjort något olagligt, säger Sverker Hallström, 67, till Svenska Magasinet. Sverker Hallström är delägare i företaget Seaway Offshore som enligt chefsåklagaren i Algeciras, Juan Cisneros, äger Seaway Endeavour som bordades av den spanska marinen. Av Ola Josefsson

Den 26 maj bordades fartyget Endeavour av den spanska marinens patrullfartyg ”Infanta Elena”. Spanska myndigheter uppger att Endeavour var på jakt efter sjunkna fartyg utanför Málagas kust. Den spanska marinen bordade det Togo-flaggade fartyget och frågade ut besättningen. Vad Svenska Magasinet erfar är cirka sju personer i besättningen svenskar.

En förundersökning pågår vid domstol nummer 4 i La Línea de la Concepción (Cádiz) efter att uppgifter kommit in från enheten ”Unidad Central Operativa” (UCO) vid Guardia Civil som har haft fartyget under uppsikt under lång tid. När Endeavour bordades befann sig fartyget 23 sjömil utanför Motril. På uppmaning av den spanska marinen fick fartyget gå in i hamn i Algeciras.

Enligt regeringsdelegaten Carmen Crespo är Seaway Endeavour misstänkt för brott mot kulturarvet. Fartygets besättning är misstänkta för att ha försökt plundra ett gammalt vrak på havsbotten.

Svenska Magasinet har funnit Sverker Hallström som är skriven i Singapore men som i skrivande stund var i Sverige. Enligt honom var besättningen på Seaway Endeavour ute efter att hitta koppar och tenn.
– Vi har inte gjort något olagligt. Vi jobbar med engelsmän som hyr oss. Vi har rätt att söka på havets botten då vi är specialiserade på kopparlast och tennlast. Vi letar efter fartyg som sjönk till havets botten för mindre än 100 år sedan. Lasten tillhör det land som fartyget och lasten tillhörde när det sjönk. Det har inte förändrats.

Att Seaway Offshore skulle äga fartyget Seaway Endeavour stämmer inte helt enligt Sverker Hallström.
– Fartyget har inget med företaget att göra. Fartyget ägs av en hel grupp av folk, en del är ganska kända och de vill inte ha med sina namn i någon tidning.

Sverker Hallström är kritisk till den spanska marinens agerande.
– Fartyget kom från Italien och bordades den 26 maj. Men arresteringen var utfärdad två dagar tidigare. Spanjorerna har haft fartyget under uppsikt. Sedan tvingades fartyget in i hamn i tolv dagar. Myndigheterna beslagtog teknisk utrustning som gjorde att besättningen inte kunde jobba.
– Myndigheterna har rätt att beslagta utrustning om det finns misstankar om något olagligt. Om det visar sig att det inte handlar om olaglig verksamhet ska myndigheterna stå för kostnaden i samband med förlorade arbetsdagar eller inkomst. Det finns internationella lagar reglerade av FN när det gäller sådana här saker. Besättningen behöver utrustningen för att jobba.

Dagstidningen Diario de Cádiz uppger att det beslagtagna materialet skulle vara teknisk utrustning som används för att söka av havsbotten. Hårddiskar har samlats in och skickats till Madrid för vidare undersökning.

– Besättningen har strikta order om att inte uppge vad de gör. Det är ett omfattande arbete att ta fram uppgifter och lokalisera sjunkna fartyg. Fartyget och besättningen får en viss procent av de intäkter som blir om de hittar något, förklarar Sverker Hallström.

Det finns uppgifter på att det finns tre tusen fartyg utanför Solkusten?
– Det är helt fel. De är inte kloka. Totalt rör det sig om fem eller sex fartyg inte mer.
Seaway Endeavour arbetar åt olika uppdragsgivare. Fartyget har tidigare varit utanför Mozambique, också då handlade det om att lokalisera en sjunken kopparlast. Fartyget har mellan 30 till 40 vrak i sin portfolio. Seaway Endeavour kom från Italien där de letat efter kopparlast. De stannade till utanför Málagakusten där de bordades av spanska marinen.

– Spanjorerna ska inte säga något. De har stulit och plundrat i Sydamerika under århundraden, säger Sverker Hallström.

En förundersökning mot fartyget Seaway Endeavour och besättningen pågår. Det beslagtagna materialet undersöks och resultatet av den undersökningen ligger till grund om ett åtal senare kan väckas mot Endeavour som enligt spanska tidningsuppgifter ägs av samma företag som Seaway Invincible som kördes bort från spanska farvatten i vintras. Myndigheterna hoppas kunna få svar på om fartyget bara letade vrak i området eller om de var på jakt efter marinarkeologiska kulturminnen.

Spanska marinen tror att besättningen var ute efter att hitta fartyget ”SS Namur” på 6.700 ton som torpederades av den tyska ubåten U-35 den 29 oktober 1917. Ombord på fartyget fanns guld och diamanter.

Sverker Hallström grundade Hallstrom Holdings som låg bakom upptäckten av ”RMS Douro” 1995 som sjönk i Atlanten 1882 med en stor guldlast. Sverker Hallström har sommarbostad i Yxlan i Stockholms skärgård. 2006 grundades företaget Seaway-Offshore Limited av Sverker Hallström och Peter Thomas Bafitis som ett nischföretag inom offshore olja/gas.

Företaget sysslar även med bärgningar under vatten enligt hemsidan som uppger att företaget har två fartyg, Seaway Rover och Seaway Invincible. Det sistnämnda fartyget blev uppmanade av den spanska marinen att lämna spanska farvatten utanför Solkusten i december ifjol.

Sverker Hallström är uppvuxen i Stockholms skärgård. Tillsammans med sina föräldrar och syskon tillbringade han somrarna på öarna. Han hjälpte sin far att fånga fisk och samlade på trä och andra föremål som hade drivit iland från passerande fartyg eller gamla vrak.

Intresset för sjölivet väcktes och han reste ut på havet. Först som lärling i maskinrum. Sedan blev han civilingenjör. Efter en period som byggnadsingenjör återvände han till sjöss denna gång som officer. Därefter har han varit verksam i Västafrika, Sydamerika och Asien inom undervattensteknik, olje- och energibranschen. Enligt hans egen biografi som finns på nätet bosatte sig familjen i Singapore där företaget Hallstrom Holdings Pty Ltd startades.

På nätet där Sverker Hallströms biografi presenteras finns en del under temat ”Media och nyhetsbevakning”. Där beskrivs vilket värde de gamla skeppsvraken har rent historiskt. Därför känner företaget ett ansvar i att informera allmänheten om historiska upptäckter och ”låta intresserade människor se, höra och läsa om dessa projekt. Media spelar en viktig roll och medierepresentanter är ofta inbjudna att bevaka upptäckter”.