Nu brakar det loss igen. Formel1-cirkusen kör igång under mars månad och först ut är Australien. Av Carl Munther
Sedan oktober har det hänt en del hos teamen. Vissa förare har bytt team och ett team har faktiskt bytt team det med. Hur ser det då ut inför årets omgång av Formel1? Vem har chans att ta hem segern och vågar man att tippa överhuvudtaget? De senaste åren har vi vant oss vid att ha två huvudkombattanter, men i år verkar det bli fler som slåss om mästerskapstiteln.
Force India
Spyker Ferarri, som kom på 10:e plats i förra årets konstruktörstävling har köpts upp av den indiske miljardären Dr Vijay Mallya och till 2008 bytt namn till Force India.
Teamet är det första Indiska genom tiderna och man har från ägarsidan satsat stora summor i att förbättra tekniken i bilarna och peppa sina förare för att nå bättre resultat 2008.
Förare i nya Force India är Adrian Sutil och Giancarlo Fisichella. Sutil har som bäst placerat sig på 8:e plats, men så debuterade han också under 2007 i Formel 1-sammanhang. Desto bättre placeringar har Fisichella haft under sina många år i Formel 1. 2007 slutade han på 8:e plats och med en bättre bil, kanske det räcker några pinnhål till.
Force India kan alltså vara en joker att ta med i beräkningarna.
Ferarri
Borde inte behöva någon detaljerad beskrivning. Under flera år låg man i absolut tätposition genom Michael Schumacher och 2007 knep man mästerskapstiteln från McLaren genom ett mycket jämnt år av finske Kimi Räikkönen som avgjorde säsongen under sista loppet.
Räikkönen kör, precis som föregående år, med Felipe Massa som stallkamrat och frågan är vem som blir vassast under 2008. Massa är en mycket tuff förare som under 2007, enligt bedömare, missade vinsten på grund av hans olust för regnvåta banor.
McLaren
Även detta ett team som inte behöver någon större genomgång. Lewis Hamilton fortsätter köra för det team som tog hand om honom redan på cartingstadiet och då spanske Fernando Alonso lämnade teamet vid årsskiftet, kör Hamilton nu med Heikki Kovalainen – en finne med drag under sulorna och en mycket farlig kombattant för året 2008. Heikki har visat framfötterna ett antal gånger och med den bil McLaren kan erbjuda honom, är han helt klart en toppkandidat till vinnarpositionen om nu teamet låter honom.
Renault
Spaniens stolthet Fernando Alonso är tillbaka hos Renault efter sitt år hos McLaren. Efter säsongen 2006, lämnade Alonso Renault och kommentarerna om teamet var väl inte enbart positiva. Under 2007 upprepades historien och redan under senhösten stod det klart att Fernando inte skulle vara kvar hos McLaren. Alonso kör nu med Nelsinho Piquet, son till legenden Nelson Piquet och en mycket säker förare med åtskilliga vinster bakom sig. Första året i Formel 1 och teamkamrat med Alonso. Får Nelsinho komma fram, eller är ”fram” reserverat för Alonso?
BMW Sauber
Ett farligt team som kan nå hur långt som helst, om bilarna håller… Nick Heidfeld och Robert Kubica kör i år igen och teamet slutade faktiskt på andra plats i konstruktörs-VM 2007. Både Heidfeld och Kubica är snabba och säkra förare och teamet är bland dem som syns minst i skvallertidningarna. Visst är bilarnas kvalitet och förarnas nerver viktiga i dessa sammanhang, men ett väl sammansvetsat team kan göra mycket det också.
Övriga team
Det finns ett antal team till, men dessa har inte visat på något stabilt mönster under 2007. RedBull och ToroRosso har haft en hel del problem med tekniken, Honda är ett team med bra förare som lagt beslag på positioner emellanåt, men ändå inte vaknat upp ännu. Super Aguri är ett trevligt Honda-team där Takuma Sato ibland ses flyga fram som värsta kamikasepilot från ett tidigare krig. Sato lyckas ofta köra av, men när han inte gör det, kan han vara farlig.
Vem kommer var
För 2008 har vi på redaktionen tagit fram en lista över kombatanternas möjligheter att nå toppen. Ett arbete som visat sig svårare än vi trodde från början, då antalet jokrar är många och nyheterna likaså.
1. Lewis Hamilton
2. Felipe Massa
3. Nick Hedifeld
4. Heikki Kovalainen
5. Kimi Räikkönen
6. Robert Kubica
7. Giancarlo Fisichella
8. Fernando Alonso
Listan kanske ser lite underlig ut för den som följt Formel 1 under några år, men med tanke på lagsammanhållning, teknik, ekonomi och förarnas signalerade motivation, är detta den lista vi tror kommer att stå sig vid årets slut. Återstår att se om vi har rätt.