Spanien kör i hög hastighet och är ett föregångsland när det gäller höghastighetståg. Det säger Gunnar Sibbmark, VD för lobbyorganisationen Europakorridoren. I somras talade han på Solkusten i samband med en konferens i Málaga kring miljömässiga hållbara transporter Av Ola Josefsson
-Mitt besök i Spanien stärker bara mina intryck sedan tidigare. Hur viktigt det är ur miljösynpunkt att binda ihop tätbefolkade områden med höghastighetståg, säger Gunnar Sibbmark efter att rest med höghastighetståget mellan Madrid och Málaga i över 300 km/t.
Svante Jonsson, konferensansvarig för den första AndaluScandinavian Conference on Sustainable Transports, Travel och Tourism var mycket nöjd med mötet i Málaga.
-Redan före konferensen var det särskilt tillfredsställande att på höghastighetståget mellan Madrid och Málaga med den svenska delegationen få se och höra Europakorridorens VD och SIKA:s generaldirektör Kjell Dahlström i intensivt samspråk i 300 km/t, och ändå komma in på samma spår…
Skillnad
Gunnar Sibbmark imponeras över den spanska satsningen. Den svenska satsningen är småpotatis jämfört med det som Spanien gör.
-Det som Spanien satsar i euro, motsvarande siffra satsar Sverige, men i svenska kronor, det är en väsentlig skillnad.
När Sverige satsar 100 miljarder kronor till 2015 satsar Spanien över 100 miljarder euro till 2015.
-Anders Borg och Alliansen menar att det finns andra sätt i att förbättra miljön än tåg, exempelvis att satsa i andra länder för att minska utsläppen där.
Hållbara transporter
Att införa högre skatter och miljöavgifter på resandet i Sverige hämmar bara utvecklingen, menar Gunnar Sibbmark. Det blir dyrare vilket gör att resandet minskar och det i sin tur hämmar landets utveckling.
-Här borde det i stället satsas på miljömässiga hållbara transporter så att tätbefolkade områden i Sverige knyts ihop med snabba och effektiva transporter något som även godstrafiken skulle gynnas av.
Lastbilstransporterna ökar i Sverige vilket betyder större utsläpp. I Sverige i dag får godstågen invänta persontågen som prioriteras.
-Med Götalandsbanan och Europabanan skulle godstågen få ökad kapacitet på det gamla järnvägsnätet. Det är en mycket positiv effekt som skulle gynna miljön, infrastrukturen och ekonomin.
Vind i ryggen
Förespråkare för höghastighetstågets utbyggnad i Sverige har vind i ryggen, menar Gunnar Sibbmark som tror sig få stöd från oppositionen.
-När den nya propositionen läggs fram i höst kommer oppositionen förhoppningsvis att säga att det satsas för lite på infrastruktur. Är det något som det inte ska sparas på så är det omsorg, skola och infrastruktur.
Götalandsbanan ska stå färdig till 2020 och Europabanan till 2025. Gunnar Sibbmark vill se lite spansk glöd så att man ställer krav på att projekten skulle vara klara redan till 2020.
-Vi har en överklagningsprincip i Sverige som gör att det tar tid. Men jag är optimistisk, säger Gunnar Sibbmark.
Puerto Seco
Ett annat spännande projekt ur spansk synvinkel som dryftades vid konferensen i Málaga var presentation av El Puerto Seco (Torra hamnen), en stor godsterminal som byggs strax väster om Antequera.
-Det är ett så kallat PPP-projekt (Private-Public Partnership). I Málaga träffades representanter för Puerto Seco och representanter för spanska banverket Adif och Malaga hamn samt general¬sekreteraren för FERRMED, säger Svante Jonsson, förbindelseofficer i Málaga.
Fotnot. I Svenska Magasinet i februari berättade vi om Ferrmed, en Brysselbaserad lobbyorganisation som arbetar på att eliminera olika slags hinder för optimerad järnvägstransport av gods. I första hand handlar det om en järnvägsaxel mellan Algeciras och Stockholm.