Nu ska bryggerijätten Spendrups göra följe med svenskar när de reser ut i världen. Det betyder att Norrlandsguld, Mariestad och cider kommer att säljas på Costa del Sol Av Ola Josefsson
I samband med Feria de los Pueblos i Fuengirola så startade även Spendrups marknadsföring på Costa del Sol. Solkusten har en av världens största kolonier av svenskar och det är en anledning till varför Spendrups satsar på den populära kustremsan.
Följa resenären
-Vi har mer och mer insett hur viktigt det är att följa resenären till destinationen, säger Fredrik M Johansson, inom export och marknadsföring hos Spendrups.
Numera säljs Spendrups produkter vid taxfreeshopar, gränshandelsbutiker, flygbolag och svenskshopen vid Ikea-varuhus lite varstans i världen.
-Givetvis är vi medvetna om att svenskar vill prova andra ölsorter, men vi är också medvetna om hur viktigt det är att kunna ge service och erbjuda våra produkter till utlandssvenskar.
Sponsor
Lagom till de Internationella dagarna i Fuengirola knöts banden mellan Area 51, arrangören Spanish Media Events och Spendrups. Faktum är att Spendrups blev lite av räddaren i nöden för den svenska casetan.
-Utan deras stöds som sponsor hade vi knappast rott detta i hamn, säger Tommy Marcus vid Spanish Media Events.
Nu ska Norrlandsguld, Mariestad och Spendrups cider i smakerna päron och hallon/lime saluföras på Solkusten via lokala agenter som Golf y Vinos och Area 51.
Grillafton
-Det hör väl till att ha Norrlandsguld på bordet i samband med grillafton med sina vänner. Det känns bra att kunna erbjuda denna service till Spaniensvenskarna, säger Fredrik M Johansson.
Efter försäljningen av lågprisöl, är Mariestad och Norrlandsguld bland Systembolagets mest sålda ölsorter.