Málaga-Madrid på lite mer än två timmar, det blir en verklighet när höghastighetståget AVE rullar inom ett år. Spanien är ett av de län¬der i Europa som satsar mest på höghastig¬hetståg. Höghastighetsnätet ska bidra till en regional utveckling i landet Av Ola Josefsson
AVE-satsningen inleddes redan 1992 när första linjen öppnade mellan Madrid och Sevilla. Under 2007 öppnas snabbtågslinjer till både Barcelona och Málaga. De spanska höghastighetsprojekten in¬går i ett stort infrastrukturprogram som syftar till att knyta ihop storstadsregio¬nerna med snabba tåg och skapa förut¬sättningar för snabba regionaltåg.
Syftet är att stärka järnvägens konkurrenskraft gentemot bilen och flyget, och öka tå¬gets marknadsandel. Ett annat syfte är att åstadkomma en regional utveckling i Spanien. Höghastighetsnätet ska bindas ihop med det franska och därmed det europeiska nätet, allt för att Spanien ska komma närmare Europa.
Från 18 timmar…
En titt i backspegeln avslöjar att det har hänt en hel del inom tågets utveckling. Under 1940-talet fick Málaga-resenärerna förbereda sig på en 18 timmar lång resa till Madrid. Det gick lite snabbare om du valde nattåget, knappt 14 timmar.
När höghastighetståget AVE rullar på rälsen om cirka ett år tar du dig till Madrid på cirka 2 timmar och 20 minuter. Med det tar tåget upp kampen med flyget som snabbaste färdsätt till kungliga huvudstaden.
En flygresa till Madrid tar cirka 40 till 50 minuter från start till landning. Lägg till resa till/från flygplatserna, incheckning senast 30 minuter före avgång så kommer du upp snart i två eller tre timmar innan du är inne i centrala Madrid. Med Atocha järnvägsstation som slutmål ”landar” du i centrala Madrid…
Snabbtåg Barcelona
Faktum är att höghastighetståget AVE håller på att tugga sönder inrikestrafiken för flyget. Under 2007 invigs även den nya snabbtågslinjen på den lukrativa sträckan mellan Barcelona och Madrid. Det kommer att slå ut hälften av SAS-ägda flygbolaget Spanairs trafik. Linjen till Barcelona blir en fortsättning på snabbtågslinjen från Sevilla till Madrid.
I förrfjol flög omkring 4,6 miljoner passagerare flygplan mellan Barcelona och Madrid. Sträckan på 60 mil tar omkring en timme att flyga och är för närvarande den mest trafikerade i världen, enligt Spanair.
Färre passagerare för flyget
Men tåglinjen som håller på att anläggas mellan städerna kommer att radikalt förändra förutsättningarna. För närvarande tar det fem och en halv timme att åka tåg mellan de spanska metropolerna. Men när höghastighetståget AVE börjar trafikera sträckan tar resan bara två och en halv timme.
-Flygbolagens andel av resandet kan minska med 30-50 procent, baserat på en andel som onekligen ser ut att växa. Efterfrågan väntas öka till följd av stimulansen från nya operatörer, som kan vara lågprisflygbolag eller tågbolag, säger Rafael Aragones, operativ chef på Spanair, till nyhetsbyrån Reuters.
Avfolkningsstäder
De hypersnabba AVE-tågen – maxhastigheten är 300 kilometer i timmen – introducerades på sträckan Madrid-Sevilla lagom till världsutställningen 1992. De 47 milen mellan Madrid och Sevilla tar numera bara två och en halv timme.
I dag reser årligen sex miljoner männis¬kor med höghastighetståget mellan Madrid och Sevilla. Linjen har även fått liv i halvt utslock¬nade avfolkningsstäder utmed sträckan. Ciudad Real heter en stad belägen 15 mil söder om Madrid.
När AVE-tåget började gå på linjen bodde 60.000 människor i Ciudad Real. Snabbtåget har möjliggjort arbetspendling in till Madrid, vilket fått invånarna att bo kvar i stället för att flytta. Småstadens lägre priser på hus, bättre livskvalitet för barn har sedan lockat till inflyttning. I dag bor 120.000 människor i Ciudad Real.
Första tåget i Málaga
Málagas järnvägshistoria inleddes 1863 när spåret till Àlora öppnade. Två år senare stod järnvägen till Córdoba klar liksom Málagas första stationshus. Den som är intresserad av tåg och järnvägshistoria bör besöka Málagas nybyggda centralstation Vialia Estación María Zambrano. Här visas en intressant monterutställning om tågets utveckling i provinsen.
Linjen mellan Córdoba och Málaga räknas till en av de mest lönsamma, linjen knyter ihop inlandet med Costa del Sol. Till Spaniens mest lönsamma linje hör även Málaga-Fuengirola som trafikeras med mindre tåg. En utbyggnad med dubbelspår pågår, samtidigt som linjen kommer att förlängas österut och västerut.
102 butiker
Málagas nya järnvägsstation på 51.400 kvadratmeter har kostat 134,7 miljoner euro. Näringsminister Magdalena Álvarez Arza invigde den första fasen av järnvägsstationen Vialia Estación Maria Zambrano i Málaga. Det är köp- och nöjescentrum plus parkeringsgarage.
Totalt handlar det om ett fyrstjärnigt hotell, 102 butiker, bland annat svenska HM och restauranger, en biograf med 13 salar och ett garage med 1.300 p-platser. Det är det största kombinerade rese- och köpcentrum i hela Spanien som närmar sig färdigställande.
Här kommer höghastighetståget AVE att rulla in när trafiken kommer i gång om ett drygt år och direkt anslutningar skapas förutom till lokaltågen även till tunnelbanan som håller på att byggas i Málaga.