Qtee Europe är ett nystartat europeiskt medlemsnätverk för kvinnliga amatörgolfare. Den stora drivkraften är att uppmuntra kvinnor att resa, tävla och mötas över hela Europa. Under hösten 2005 spelas tre golftävlingar i Sydspanien Q tee Europe erbjuder kvinnliga golfare en naturlig mötesplats för att skapa nya kontakter, såväl inom som utanför golfen, enligt ett pressmeddelande.
-Vi ville skapa något som uppmuntrar till kontakter mellan kvinnor från olika länder som alla har en sak gemensamt, lusten till golf. Det finns ett stort behov och intresse hos kvinnor att tävla, resa och utveckla sin golf men inget naturligt nätverk för detta förrän nu, säger Lotta Malkar, idégivare och initiativtagare till Qtee Europe.

3.000
Under sommaren 2005 har Q tee Europe genom sina öppna golftävlingar träffat över 3.000 kvinnor i Sverige, från Gävle i norr till Ljunghusen i söder. Under september gick turnén vidare ut i Europa med tävlingar på Golf de Pierpont i Belgien och Tullamore Golf Club på Irland.
Under hösten 2005 tävlas det i Sydspanien. Tre tävlingar är inbokade på Golf El Puerto, Cadiz, Cabopino Golf och Dona Julia Golf i Marbella. Till våren väntar tävlingar i nya länder, Tyskland, England och Holland.

Öppen damtävling
-Qtee Open är precis som det låter en öppen damtävling där alla kvinnliga golfamatörer med officiell handicap, oavsett land, kan delta, säger Lotta Malkar.
Tävlingarna spelas i tvåmannalag bästboll, en positiv tävlingsform som inbjuder till nya möten mellan kvinnor. Vinnarna i varje deltävling får en plats i Europafinalen, som spelas i Spanien i mars 2006.
Med drygt 1 miljon europeiska kvinnor som redan idag spelar golf ser Q tee Europe en stor potential att växa.

13 EU-länder inom kort
I dagsläget har drygt 1.000 kvinnor från Sverige, Spanien, Irland och Belgien blivit medlemmar och målet är att Q tee Europe ska vara etablerade i 11–13 EU-länder inom fem år. Varje land kommer att ha en egen Q tee Europe ambassadör som ansvarar för landets tävlingar och arrangemang.
-Det här är länder som skiljer sig mycket åt både i golfkultur och i attityder. Kvinnliga golfare i de här länderna är väldigt olika, och det är en del av tjusningen, säger Catharina Wöhlecke Haglund, som är Sveriges Q tee Europe ambassadör.

Annons

Köpstark grupp
Kontakten med företag och sponsorer är en viktig del av Q tee Europes verksamhet, de samarbetar med olika typer av företag som alla vänder sig till den aktiva, golfande kvinnan och som delar hennes värderingar. Qtee stödjer Karin Sjödin, en ung lovande proffstjej som via Qtee´s hemsida inspirerar och berättar om livet på touren.
Allt fler företag har äntligen börjat inse att kvinnor är en köpstark grupp som ofta ligger bakom stora inköpsbeslut i familjen. Det ska vara ett vinna-vinna-vinna-koncept. Det ska framförallt vara vinna för kvinnan, vinna för företagen och vinna för Qtee Europe. Det är dags att satsa på kvinnor och möjligheterna är enorma för alla.
Inom kort kommer också Qtee’s egna golfprodukter att lanseras på nätmarknadsplatsen www.qtee.net.