Sedan 1862 har ett antal järnvägsprojekt mellan Málaga och Marbella presenterats.

Med hållbarhetsperspektiv och grönt tänk finns det nu ett projekt som ser ut att bli verklighet. Málaga flygplats-Marbella på 22 minuter.

 

Spanien beskrivs ofta som ett föregångsland och föredöme när det gäller modern höghastighetsjärnväg.

När höghastighetsnätet i Spanien började byggas och stod klart med den första linjen mellan Madrid och Sevilla 1992 fanns det tolv höghastighetståg i trafik. Idag finns det mer än 330 varav de flesta tillhör den statliga aktören Renfe medan 40 tåg tillhör privata operatörer som kom in på marknaden 2020.

Det spanska höghastighetsnätverket uppgår nu till 4.000 kilometer, vilket är mest i världen efter Kina. Det imponerar.

Men det finns också svarta kapitel i landets moderna infrastruktur.

Under 15 år har Málagas storstadsområde med grannkommuner vuxit med 300.000 invånare. Runt Benalmádena Costa bor det till exempel cirka 100.000 invånare. Mellan kustkommunerna görs 40 miljoner arbetsresor. Samtidigt ökar turisterna. Kusten är som en stad med kommuner som vuxit ihop.

Marbella har passerat 150.000 invånare. Trots storleken, det kosmopolitiska och världsvana Marbella så finns det inga järnvägsspår. Politikernas löften har stått på rad men ingenting har hänt. Samtidigt växer köerna längs A-7:an.

Under 162 års tid (!) har inte mindre än sju officiella järnvägsprojekt presenterats. Då får vi lägga till minst femtioelva andra icke officiella projekt eller idéer.

Första projektet var ett kungligt dekret från 7 mars 1862 om att bygga en järnvägslinje mellan Málaga och Algeciras. Men till 1920 var bara sträckan San Julián-Fuengirola färdig.

Under tiden med Primo de Rivera presenterades ännu ett förslag 5 mars 1926 om att linjen Málaga-Algeciras skulle färdigställas snarast. Men politisk oro och inbördeskrig gjorde att pengarna sinade.

Det mest omfattande projektet var det som presenterades 2009 av regionregeringen som föreslog en förlängning av pendeltågslinjen C-1 från Fuengirola med tunnel och dubbla spår från La Cala de Mijas. Men den ekonomiska krisen stoppade planerna.

Eftersom kusten är hårt exploaterad med bostadsområden har förslagen handlat om att bygga järnväg under jord eller över A-7:an. Den katalanska konsulten Lluis Sanvicens som varit bosatt i Marbella i två decennier tyckte att en viadukt över betalmotorvägen skulle vara det bästa alternativet.

Andra förslag har gällt över eller under marken längs betalmotorvägen AP-7:an. I höstas dök ännu en idé upp om att dra en järnvägslinje i inlandet via Guadalhorcedalen till Marbella. En resa som skulle ta 40 minuter.

Det har även funnits en idé om en ny pendeltågslinje, C-3, från Málaga och vidare till flygplatsen, Alhaurin, Coín, Monda och Marbella.

Myndigheterna arbetar med hållbarhetspolicy och gröna alternativ vilket gör att det kanske är dags att någonting händer.

I början på året presenterades ett projekt från konsultfirman ARCS och Andalusiens ekonomer på uppdrag av Málaga kommun och provinsstyrelsen.

Det handlar om en helt ny järnvägslinje där 88 procent blir tunnelbana längs A-7:an till ett belopp på 2,7 miljarder euro och med en beräknad arbetstid på åtta år. Tåg med en hastighet på 160 km/h och 34 till 46 miljoner resenärer per år.

Den nya linjen får stationer som Torremolinos Norra, Benalmádena, Fuengirola Norra, Mijas-Las Lagunas, Mijas La Cala, Marbella-Las Chapas, Hospital Costa del Sol och Marbella. 41 kilometer av totalt 46,6 km järnväg skulle gå under mark och nära stadsbebyggelse och A-7:an.

Hela sträckningen blir ny från flygplatsen samtidigt som den nuvarande pendeltågslinjen C-1 Málaga-Fuengirola blir kvar parallellt.

Det tidigare projektet med en förlängning av C-1 Málaga-Fuengirola är numera helt uteslutet. En resa med pendeltåget från Málaga centrum till Fuengirola med stopp vid 15 hållplatser tar 45 minuter.

Lägg till dubbla tiden om linjen skulle få en förlängning till Marbella. Det betraktas som för lång restid vilket gör att det alternativet faller. Dessutom är pendeltågslinjen C-1 redan mättad.

Behovet av ny järnväg slutar inte med Marbella. Estepona växer och ligger längst från Málaga flygplats av de större kommunerna på västra Costa del Sol. Med planerna om en musikstad och nöjespark för vuxna som ska hålla öppet året runt lär trycket öka för utbyggd infrastruktur.

På motsatt sida om Málaga har vi Rincón de la Victoria som förväntas växa de närmaste åren liksom området Torrox/Nerja.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.