Under de senaste 18 månaderna har radikaliseringsprocessen av jihadister accelererat utan motstycke. Om det tidigare var män och invandrare lockas nu andra generationens invandrare, kvinnor och spanska medborgare som konverterat till islam. De är residenta i Spanien och kan röra sig fritt i Europa. Av Ola Josefsson
Twitter: @JosefssonOla
Radikaliserade jihadister i Europa har en slogan: ”Hay que irse ya”, Vi måste gå nu. De är mellan 18 och 35 år, har anslutit sig till Daesh eller Islamiska staten IS. En ny färsk studie avslöjar vilka som lockas av denna smörja.
Nästan hälften eller 47,3 procent av de jihadister och radikala islamister som gripits i Spanien sedan 2013 är spanska medborgare. En förändrad profilbild jämfört med perioden 1996 till 2012 då endast 15,5 procent var spanska medborgare enligt en studie från Real Instituto Elcano. Eller 42,6 procent av de gripna är födda i Spanien. Det kan jämföras med 1996 till 2012 då endast 4,8 procent var födda i Spanien av de som greps mellan de åren.
Det är andra generationens invandrare som inte har integrerat sig i landet. Studien avslöjar också att 14,5 procent av de som gripits är personer som konverterat till islam. Här talar vi om individer med krossade drömmar, personliga kriser där konvertering till islam har blivit startpunkten mot fortsatt radikalisering.
Det är forskaren Fernando Reinares vid institutet Real Instituto Elcano som tillsammans med Carola García-Calvo ligger bakom studien över terroristnätverken, rekryteringen och hur de mobiliserar sig globalt.
Jihadiströrelsen har alltså tagit sig en ny skepnad och för myndigheterna är det en stor utmaning. Under de senaste två åren har 120 personer gripits för inblandning eller påstådd inblandning i terroristverksamhet. När man analyserar profilbilden över gripna 2013 till november 2015 har den alltså förändrats jämfört med tidigare.
Vi ser en klar ökning av jihadister födda i Spanien eller som har spanskt medborgarskap och som kan röra sig fritt inom Europa. Uppkomsten av jihadism i Spanien är kopplad i huvudsak till enklaverna i Nordafrika; Ceuta och Melilla. 75,8 procent av de gripna är födda på dessa platser. Större spanska städer som följer är Barcelona med endast fem procent. Däremot är Barcelona den plats där de flest gripanden har gjorts, 29,9 procent.
När det gäller Ceuta och Melilla tillhör de gripna den andra generationens invandrare av muslimer. Här finns en identitetskris. Extremisterna erbjuder gemenskap och kamratskap vilket genomsyrar gruppen.
Men vad som verkligen skiljer sig jämfört med tidigare är att kvinnor lockas till jihadist-nätverken. Av de gripna de senaste åren är 15,8 procent kvinnor. Bland dömda och gripna 1996 till 2012 var antalet kvinnor noll. Under de senaste åren har den Islamiska staten IS tagit en särskild inriktning med specifika kampanjer för att rekrytera ogifta kvinnor. Den självutropade ledaren Abu Bakr al Bagdadi har som mål att skapa en stat genom reproduktion.
Den globala jihadismen inleddes i global skala på 1980-talet. Från att växt till under 1990-talet kan vi nu tala om en jihadiströrelse utan motstycke som står för vår tids kalla krig. Utanförskap, arbetslöshet, radikaliserade, hjärntvätt, kriminellt belastade med droghandel – ja listan på orsaker till att en person aktivt stöder eller sympatiserar med Islamiska staten IS kan göras lång.
Frågan som vissa undviker är hur stor del religionen har i detta. Ganska stor skulle jag vilja påstå. Självmordsbombare och jihadister drömmer om martyrskap, få delta i heligt krig och få den himmelska belöningen. I källarmoskéer studerar man manualer och erbjuder snabbskolor med tio lektioner och allt du bör veta om islam. Sedan är det dags att storma offentliga platser, ropa ”Allah akbar” (Gud är störst) och detonera bomber och avfyra automatvapen mot försvarslösa människor.
Läste en intervju med Monserrat Abumalham, specialist på arabiska studier vid Complutense universitet i Madrid. Han menar att det är en religiös tro som utvecklat sig till en politisk ideologi. På nätet erbjuds manualer och guider till att ”förstå” Islam på olika språk för mellan 12 och 23 euro.
Den franske statsvetaren och orientalisten Gilles Kepel varnade tidigt i boken ”La revancha de Dios” att framtiden för islam stod på spel i europeiska förorter som Paris där ungdomar utan framtid tar till våld. Det verkar uppenbart att integrationen har misslyckats.
I rekryteringen av jihadister finns det då en religiös beståndsdel? Abumalham menar att användningen av ett religiöst språk ger legitimitet. Det handlar om ett religiöst-politiskt-ideologiskt-språk som skiljer sig jämfört med andra ”ismer” som socialism, kommunism och liberalism som är ideologier som har misslyckats i de flesta arabländer, som kommer utifrån och påminner för mycket om kolonialmakterna.
Alla religioner kan bidra till fanatism. Det kan räcka med att någon idé uttrycks i ett sekulärt språk eller religiöst språk så kan det utvecklas till fanatism om ambitionen är totalitär, kolonial eller imperialistisk. Valet av språk är en strategi. Att Islamiska statens anhängare kallar alla andra för otrogna kommer därför inte som någon direkt överraskning.