Ett klassiskt spanskt flygbolag såldes i november. Det är också historien om ett av de mest framgångsrika familjeföretagen. IAG köper spanska flygbolaget Air Europa för en miljard euro av Globalia och blir en av de globala jättarna på den latinamerikanska marknaden. Köpet gör Madrid till en flyghubb på samma nivå som fyra andra storflygplatser i Europa.

IAG tar ytterligare ett steg i att vinna striden om luften över Atlanten. IAG-gruppen som bland annat äger British Airways och Iberia nådde i november en överenskommelse med Globalia om att köpa spanska Air Europa för en miljard euro.
För övrigt är Globalia ett intressant bolag och inte minst deras VD Juan José Hidalgo.

Vid 12 års ålder lämnade han skolan för att jobbade ute på åkrar, sälja kaninskinn och hjälpa till i familjens bar. Vid 19 års ålder beslutade han sig för att emigrera till Schweiz. Det var vid en tidpunkt då många spanjorer gav sig iväg i jakten på ett bättre liv.

I Schweiz tog han jobb som målare, murare och blev boskapsskötare tills han köpte en Mercedes och började transportera emigranter mellan Spanien och Schweiz. Juan José Hidalgo återvände till Spanien och startade ett bussbolag tillsammans med sin bror. Deras bussar var föregångaren till det som kom att bli Globalia som ifjol fakturerade för 3.850 miljoner euro och gjorde en vinst på 48 miljoner euro.

Globalia ägde tills helt nyligen Air Europa samt resebyråerna Halcón och Ecuador, turistarrangören Travelplan och hotellkedjan Be Live Hoteles. I början på november kom beskedet att IAG köper Air Europa för en miljard euro.

Air Europa var det första privata flygbolaget i Spanien som började konkurrera med Iberia inrikes och utrikes. Bolaget med 66 plan och med rutter till 69 destinationer har haft 8 procent av flygmarknaden mellan Europa och Sydamerika. Det var den utlösande faktorn till IAG:s köp. Under 2018 ökade Air Europas omsättning med 9,3 procent jämfört med året innan och för första gången passerade de 11,8 miljoner passagerare. De har även lanserat sin nya satsning Air Europa Cargo med flyggods.

Globalia har hela tiden förblivit intakt som familjeföretag. Det ägs av Juan José Hidalgo, hans fru, barnen och brodern plus Abel Matutes som äger 5,14 procent av bolaget. Juan José Hidalgo är VD och äger flest aktier. Sonen Javier sålde sin andel 2013 men återvände 2018 som koncernchef medan dottern María José är generaldirektör för Air Europa, som var gruppens ädelsten.

Affärsmannen från Salamanca har tidigare försökt sälja Air Europa eller introducera det på börsen. Först var det meningen att den kinesiska gruppen HNA skulle köpa 44 procent. Det slutar med en försäljning till IAG för en miljard euro, ett köp som väntas avslutas någon gång andra halvåret 2020. Varumärket Air Europa kommer att bli kvar.

Vi ser en intressant utveckling. Det är en spansk flygmarknad som växer och blir starkare. Det gör även att Iberiagruppen (Iberia, Iberia Express och Air Nostrum) med sina 54,5 miljoner resenärer efter köpet sätter press på lågprisbolaget Ryanair som har 46,7 miljoner resenärer. IAG-gruppen består även av Vueling, British Airways, irländska Aer Lingus och lågprisflygbolaget Level.

Köpet gör även Madrid Barajas till en av Europas största flyghubbar i nivå med London-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle, Amsterdam och Frankfurt. IAG blir störst på Latinamerika och Karibien med utökade flygningar och drar ifrån Air France-KLM.
Det kommer att ge betydande fördelar för oss flygkonsumenter med större flexibilitet, fler alternativ, mer överkomliga priser, bättre tjänster och bättre möjligheter att tjäna poäng på resor. IAG:s köp kommer även att ge synergieffekter i Europatrafiken.

IAG:s köp av Air Europa sker vid en komplicerad tid för flygbolagen som brottas med priskrig i Europa, ökande bränslekostnader, Brexit och flygförbudet för Boeing 737 MAX, som troligtvis kommer i luften till våren 2020. IAG visade intresse för Norwegian 2018 men det intresset har svalnat.
Det finns inte en enda analytiker eller bedömare som är negativ till IAG:s köp av Air Europa. Samtliga flygbolagsgrupper vill positionera sig på en marknad där det blir allt svårare att öka vinsterna.

Starka flyghubbar i Europa som Madrid och Amsterdam skapar möjligheter för oss som regelbundet flyger mellan Skandinavien och Spanien. Du som inte ska till storstadsregionerna har säkert liksom jag tröttnat på försenade anslutningståg eller ständiga signalfel och söker nya vägar.
Själv har jag börjat uppskatta flyghubben Schiphol vid Amsterdam i samband med mina besök hos föräldrarna i Växjö. Jag flyger Málaga-Amsterdam-Växjö med Transavia och KLM. Avgång från Málaga klockan 10.40 och jag landar på Småland Airport klockan 17.30. Via Amsterdam alltså. Enkelt och smidigt. Och slipper risken med signalfel eller annat elände på södra stambanan.

Pröva du också att hitta nya flygvägar om din destination är Luleå, Umeå, Östersund, Sundsvall, Karlstad, Linköping, Jönköping, Kalmar, Västerås eller någon annan landsort i Sverige. Kanske du hittar smidiga övergångar till Spanien via flyghubbar i Europa.

En intressant flygnyhet är att rederiet MSC Cruceros som kör kryssningar i norska fjordar och östersjökryssningar kommer att ha anslutningsflyg till Stockholm och Köpenhamn från Málaga under perioden 23 maj till 1 augusti 2020. För dig som bor på Solkusten och vill göra en Östersjökryssning när Skandinavien är som vackrast och varmast.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.