Spanien just nu: Avståndet talar för Spanien när flygbränslet blir dyrare

av | mar 5, 2008 | Artiklar, Mars 2008, Spanien just nu

Som utlandssvensk är flygresor av högsta vikt. De flesta vill uppleva några sommarveckor i Sverige. Barn och barnbarn kanske reser motsatt håll för att hälsa på. För svenskar på jakt efter ett hus i ett varmare klimat kan framtidens flygpriser spela en avgörande roll Av Ola Josefsson

Ur miljösynpunkt har flyget lämnat mycket att önska. Men det börjar hända saker även på detta område. Små detaljer som ändskivor (”vinglets”), slimmade flygkroppar, effektivare motorer, lägre vikt och gröna inflygningar bidrar till minskade utsläpp.
Gröna inflygningar som varit på försök vid Arlanda för Boeing 737 under ett och ett halvt år, innebär att flygplanen glidflyger från marschhöjd ner till glidbanan inför landning. Det innebär mindre bränsleåtgång, utsläpp och buller. Omkring 2.000 gröna inflygningar har gjorts och de har visat på goda miljöeffekter.

-Försöken hittills har varit så framgångsrika att Luftfartsverket nu har bestämt sig för att permanenta gröna inflygningar där det är tekniskt möjligt och med hänsyn till övrig flygtrafik, säger Niclas Gustavsson affärsutvecklare på flygtrafiktjänsten i ett pressmeddelande från Luftfartsverket.
Besparingen för den Airbus A330, som är den flygplanstyp som nu kommer att testas, är bara genom att tillämpa grön inflygning cirka 150 kilo flygbränsle och omkring 470 kilo koldioxid. Gröna inflygningar kommer lägligt då även flygbränslepriset stiger.

Frågan är inte längre om, utan när oljepriset kommer att landa på över 100 dollar per fat. Dyrare oljepris betyder också dyrare flygresor.
Ett ton flygbränsle kostade i slutet på fjolåret 860 dollar, vilket var en uppgång med 44 procent sedan årsskiftet 2006/2007, enligt den internationella flygorganisationen IATA. I skrivande stund pekar mycket på att priset går upp till 1.000 dollar. Om det höga flygbränslepriset håller i sig kommer enbart SAS bränslenota att öka med en miljard kronor 2008.

För svenskar på jakt efter ett hus i ett varmare klimat kan framtidens flygpriser spela en avgörande roll. En flygresa till Thailand är ingen billig historia och den lär inte bli billigare med ett stigande bränslepris.

Konkurrensen på destinationerna Málaga och Alicante har aldrig varit så tuff som just nu. Samtidigt ökar utbudet av lågprisflyg som väljer att flyga till platser i närområden som exempelvis Granada, Jerez, Gibraltar och Murcia. Nya bolag kommer till som FlyNordic som i april startar turer till Málaga och Alicante.
Och vad händer när SAS säljer Spanair? Fler SAS-kärror till Spanien lär bli ett resultat av den affären när Spanair och SAS blir konkurrenter.

Om världens länder vill klara klimatmålen till 2050 måste människor ändra sin livsstil. Den framtidsbilden ger en ny rapport från Avdelningen för miljöstrategisk analys vid KTH, Tekniska högskolan i Stockholm.
I en pilotstudie med fem scenarier redovisar forskarna de trendbrott och genomgripande samhällsförändringar som behövs för att minska utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2050. Det är i linje med EU:s och Sveriges mål att den globala uppvärmningen ska begränsas till två grader.

Med anledning av den rapporten kan vi nog vänta hos gröna skatter, utsläppsrätter och miljöavgifter på flygresor i framtiden. Vad en flygbiljett till Asien kan komma att kosta vill nog inte husägare i Thailand tänka på.
När det gäller avstånd talar mycket för Spanien. Med ett bränslepris som skjuter i höjden samtidigt som klimathotet tas på allt större allvar kan intresset för Thailand komma att dala.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!