Numera har Svenska Kryssarklubben ett Medelhavsombud på Costa del Sol. Det är Anders Hagner i Sabanillas som ska ge goda råd till svenska seglarentusiaster. Anders har seglat under 30 år och har i stort sett upplevt allt. Han är uppvuxen i skärgården. Av Ola Josefsson
Anders Hagner började segla i vuxen ålder, har ett stort intresse för segling och har varit varvschef på ideell basis i 30 år. Han slutade arbeta vid 60 års ålder och innan dess var han fastighetschef.
Han köpte en bostad på Solkusten för tio år sedan. Under de senaste tre åren har det varit hans fasta punkt i livet. Ifjol avled hustrun i cancer. De hade planerat för ett skönt och behagligt liv under den spanska solen.
– Efter hustruns död har jag återupptaget seglingen mer och mer efter några år med mycket golf, berättar Anders.
Svenska Kryssarklubben kontaktade Anders och på den vägen är det. Nu tipsar han svenska seglare som har korsat Atlanten och är på väg in i Medelhavet. Anders täckningsområde är kuststräckan från Gibraltar till Málaga.
– En del som korsar Atlanten lägger till vid Kap Verde, Azorerna eller Portugal och andra vill ha tips på någon bra hamn i Medelhavet. Andra frågar om rent praktiska saker. Och det är här jag kommer in i bilden.
Costa del Sol har flera trevliga hamnar. De som Anders Hagner genast pekar ut är Puerto de la Duquesa i Manilva och Puerto Cabopino, halvvägs mellan Fuengirola och Marbella.
– Lugna, lite mindre hamnar som passar oss svenskar. I La Duquesa är det gott om plats och Cabopino passar bäst för grundgående båtar då hamnen inte är så djup.
Puerto Marina i Benalmádena är hamnen för dem som vill ha stoj och stim. Puerto Banús i Marbella har sett sina bästa dagar. Den är helt enkelt sliten.
– Rent generellt kan man säga att det inte är några svårigheter att hitta båtplats på kusten. Däremot är det dyrt. I Benalmádena kostar en båtplats 4.000 euro om året, på Djurgården mitt i Stockholm kostar en liknande båtplats cirka 180 euro.
Segling på Solkusten är något helt annat jämfört med skärgården i Sverige.
– I en svensk skärgård som Stockholm, Blekinge eller Västervik handlar det om en ren naturupplevelse.
Du testar dig fram, kollar djup, för att se om du kommer fram.
– Här på Solkusten kan du upptäcka själva seglingen fullt ut. Det är rakt ut i öppna havet, ibland häftiga vindar och mycket segling. Seglingen blir mer koncentrerad då det handlar om naturkrafter som för dig framåt.
– Det är öppet hav som ger tuffa vindar vilket övar dig, du blir skicklig i att hantera och utnyttja naturens krafter. Däremot är det stora djup vilket gör det svårt att ankra, tillägger Anders.
Anders har även gjort prisjämförelser i hur mycket det kostar att ta upp båten vid ett varv för högtryckstvätt, slipning och bottenmålning. Offerter togs in från Puerto Marina i Benalmádena och fritidshamnen Port Marina Smir i Marocko. Det visade sig att samma jobb i Marocko var halva priset.
– Det finns fyra så kallade kungliga hamnar i Marocko. Vid dessa hamnar är säkerheten högre än andra hamnar. Att ta upp båten plus arbeten var halva priset i Port Marina Smir jämfört med Puerto Marina i Benalmádena. Men jag kan rekommenderar att man tar med färg, slipmedel och annat material från Spanien.
Anders Hagner och vännen Ann-Charlotte Bergman la ut från fritidshamnen Puerto de la Duquesa i Manilva på skärtorsdagen vid elvatiden med en 28 fot Beneteau. Åtta timmar senare var de framme i Port Marina Smir på den marockanska sidan.
-Marina Smir ligger tio minuters taxiresa från den spanska enklaven Ceuta. Båten skulle vara upplagd under två dagar.
Men efter en och en halv dag blev de oroade. Personalen vid varvet hade inte börjat med bottenmålningen.
– Väljer man att köpa servicetjänster till båten i Marocko ska man vara medveten om vissa saker. Det är ett muslimskt land och när böner ropas ut i minareten är arbetarna som bortblåsta, konstaterar Anders.
Det är dålig arbetsdisciplin och Anders och Ann-Charlotte fick börja arbeta själva på båten. Någon av hamnpersonalen såg detta och berättade för arbetsledaren. När det hade kommit ut att en kvinna jobbade på båten tog de illa upp och plötsligt började det hända saker.
– Det kom flera personer som genast satte igång och jobba. I övrigt var allt annat som upptagningen av båten, säkert och professionellt. Vi tjänade cirka 250 euro på att resa över till Marocko och köpa tjänsterna där i stället för att vända oss till ett seriöst varv i Spanien. Men vi blev även upprörda och irriterade, så det bör man väl också räkna in i priset.
På återresan till den spanska Solkusten hade Anders och Ann-Charlotte ”världens bästa segling”. Vinden kom snett bakifrån vilket gav en så kallad ”slör”.
– Nu skulle vi till Puerto Marina i Benalmádena så resan var längre men det var en fantastisk upplevelse under tolv timmar. Det var solklart, vackert och varmt och vi hade ett 40-tal delfiner som följde oss och ville leka med båten. Det var en åtta timmars naturupplevelse.
– En annan upplevelse var tumlaren vi såg, en val som är mycket större än en delfin.
Anders och Ann-Charlotte ankom till Puerto Marina i Benalmádena vid midnatt. Under de sista timmarna seglade de i ”mångata” på Medelhavet. Tilläggas kan att Anders och Ann-Charlotte som vi känner väl genom hennes företag Consulting A C M Bergman S.L i Fuengirola har startat företaget Kariam Trading S.L. som säljer svensktillverkade kvalitetsprodukter till båtar.