Klockan 12.02 den 20 oktober 1959 landade en Convair Metropolitan 440 från det finska flygbolaget Kar-Air. På planet fanns de första finska och svenska resenärerna som kom med reguljärflyg till Málaga. Sedan 2006 står kärran vid Málagas flygplatsmuseum som drivs av flygentusiaster och eldsjälar.
Besöka ett flygmuseum får de gamla pojkdrömmarna att vakna till liv. För en som var försjunken i Biggles-böcker som liten och drömde om livet bland moln vita som bomullstussar flyger timmarna snabbt iväg vid flygmuseet i Málaga.
Här finns inte bara flygfältets historia samlad. Förutom att det är en vandring i flyghistorien berättar utställningen om de första svenska och finländska flygresenärerna.
Museet drivs av volontärer och eldsjälar, och ligger mellan ölbryggeriet Cervezas San Miguel och rullbanan. Här finns omkring 4.000 utställningsobjekt.
Flygaress
Flygfältet har under åren haft flera namn som Aeropuerto Garcia Morato eller Aeropuerto Rompedizo till dagens Málaga-Costa del Sol. Garcia Morato var militärflygare och beskrivs som ett av Spaniens främsta flygaress.
Han föddes i Melilla 1904 och sköt ned 40 fiendeplan, hade tusen flygtimmar och kämpade i 140 flygdueller under inbördeskriget på Francos sida. Fyrabarnspappan Garcia Morato omkom 35 år gammal i en flygkrasch i samband med en uppvisning den 4 april 1939. Han ligger begravd i Málaga.
”El Rompedizo” var namnet på bondgården där flygfältet byggdes då fransmannen Pierre Georges Latecoérè behövde ett fält för mellanlandning på postlinjen Toulouse-Casablanca som startade 9 mars 1919. Ännu i våra dagar förekommer namnet ”El Rompedizo” på vissa kartor.
Det känns fantastiskt att besöka Málagas första lilla flygterminal. Som flygentusiast och historieintresserad är det en skön upplevelse att betrakta den charmiga villan på avstånd och veta att den fungerade som avgångs- och ankomsthall en gång i tiden. Utan stängsel och säkerhetskontroller, vilket säger en del om hur situationen har förändrats i världen.
En öppen spis värmde upp terminalen under kalla vinterdagar. Över den gamla baren hänger skylten ”Hay caracoles”, idag sniglar. Att besöka Museo del Aeropuerto som är museets officiella namn är som att gå in i en tidsmaskin.
En smal trappa leder upp till flygledartornet och flygplatschefens kontor där tiden tycks stannat med Francoporträtt på väggen. Det är intressant att studera kontrasterna mellan det gamla flygledartornet och det nya som jag besökte i mars 2006 och som mäter 55 meter.
Uniformer, resväskor, kartor, instrument, tekniska prylar eller vad som serverades ombord visas i utställningen, maträtter som sjötunga med kräftor, lubina eller hummer.
Terminal från 1948
Málaga första flygterminal fungerade som ankomst- och avgångshall mellan åren 1948 och 1968. Fastigheten är ritad av arkitekten Luis Gutiérrez Soto. Sedan 2009 fungerar det som flygmuseum och är ett populärt utflyktsmål för skolklasser.
Under besöket möter jag spanska skolbarn, engelska och finska besökare. 2014 hade museet omkring 7.000 besökare. Vid kulturnatten Noche en Blanco i maj kom 844 besökare.
Svenska Magasinet träffar Joaquín de Carranza, guide på museet som är det enda i Spanien som ligger i en tidigare terminal. Det är eldsjälarna i föreningen, Asociación de Amigos del Museo del Aeropuerto, som är ansvariga för den dagliga driften.
Tack vare ekonomiskt stöd från Málaga flygplats och stiftelsen Fundación Aena kan museet drivas vidare trots gratis inträde. Det går att lämna frivilliga bidrag i en stor monter placerad vid ingången till en av de tre byggnaderna. I en intervju nyligen berättade Joaquín de Carranza att med ett inträde på fem euro skulle museet vara självförsörjande.
Föreningen museets vänner (Asociación de Amigos de la Aeroplaza) har 225 medlemmar varav 70 är aktiva. Föreningen startade 4 maj 2004. Deras Facebook-grupp har 680 användare. Medlemmarna utför olika arbetsuppgifter på anläggningen som totalt består av fyra fastigheter förutom utställningsytan utomhus.
Här finns många gamla prylar från civilflygets födelse. Som en radio- och antennanläggning från 1920-talet som väger ett halvt ton, tillverkad i Madrid vid företaget Standar Electric. Och en ljusanläggningar som användes för att dirigera flygtrafiken.
Nedanför tornet och synligt från gamla kustvägen N-340 står gamla kärror, en Beechcraft 18 från Spantax och en Convair Metropolitan 440 från 1958. Från början en SAS-kärra under namnet ”Assur Viking” som sattes i trafik den 9 februari 1958. Planet köptes av finska Kar-Air som flög de första finländska och svenska turisterna till Solkusten den 20 oktober 1959. Planet tog 52 passagerare och gjorde 465 km/h.
Málagas internationella flygplats invigdes klockan 12, kontrolltornet gav klartecken och två minuter senare landade det första passagerarflyget med turister från Finland och Sverige. Flygkapten Olli Mäkinen hade då spakat planet 4.000 kilometer efter starten i Helsingfors.
En historisk dag för den senare växande svenskkolonin på Costa del Sol. När de första nordiska resenärerna tog mark 1959 bestod inte bagaget av golfbagar, krämer med solskyddsfaktor eller resehandböcker. Det som resenärerna hade packat ned i bagaget var mat. De var ju de första turisterna på kusten och de visste inte vad som fanns att äta.
Hur mycket kostade biljetten? En tur- och returresa Helsingfors-Málaga kostade 19.000 pesetas. Det kan jämföras med att en ny Seat 600 1957 kostade 73.500 pesetas. En natt på ett femstjärnigt hotell kostade 500 pesetas eller ett bra byxor kostade 100 pesetas.
Det bör tilläggas att den första terminalen stod färdig 1948 på Málagas flygfält. Men det enda bolaget som trafikerade Málaga var Iberia som hade en linje till Tetuán som trafikerades med en DC-3 med plats för 23 resenärer plus piloten Fernando Rein Loring från Málaga. 1949 registrerades 765 ankommande flyg och 760 avgående flyg eller 3.959 resenärer respektive 4.604.
Det kan jämföras med perioden januari till oktober 2015 då Málaga flygplats registrerade 13 miljoner resenärer, vilket är nytt rekord, enligt luftfartsverket Aena.
Tre finska bröder
Bakom Kar-Air stod de tre finska bröderna Valto, Niilo och Uuno Karhumäki som hade modet att starta en internationell flyglinje till södra Europa. Flera av de tidigare finska piloterna har efter pensioneringen bosatt sig på Solkusten och 1999 bildades föreningen La Escuadrilla del Sol. 2010 hade föreningen 130 medlemmar och några av dem är ännu verksamma som piloter.
Det gamla Kar-Air-planet Convair Metropolitan 440 har även hunnit flyga i Danmark, Botswana, Sydafrika och USA. Efter nio år i USA väntade den sista flygningen för detta klassiska flygplan. Planet startade i Santa Maria, Kalifornien, den 18 augusti 2001 och flög vidare mot Alabama, Bangor, Kanada, Reykjavik och Skottland innan det landade i Málaga den 19 augusti 2001. Resan tog 52 timmar.
Efter att ha stått oanvänt på Málaga flygplats i fem år kom det till museet den 30 juni 2006. Tack vare insamlingar från den finska föreningen kunde planet målas i de ursprungliga färgerna och den 20 oktober 2009 uppmärksammades händelsen med den första flygningen Helsingfors-Málaga 50 år tidigare.
Som besökare får du gå ombord på Kar-Air-planet som i sig är ett eget museum med olika föremål och information på spanska, engelska och finska. Här finns många roliga bilder och vykort från en svunnen tid.
– Tyvärr saknas passagerarsätena, men genom kontakter i Sverige hoppas vi snart kunna sätta in säten från ett annat flyg av samma modell, säger guiden Joaquín de Carranza.
Flygmuseet har även försökt återskapa interiören i ett gammal passagerarplan av modellen MD. En gammal Ebro D450 har renoverats upp och målats i samma färger som klassiska Iberia. Här finns också en gammal DC-3:a, det gamla tjeckiska Super Aéreo 45 som hämtades i Zaragoza, en Dornier DO27 tillverkad i Toledo och helikoptern Bell 47 som användes av trafikmyndigheten DGT under 1970-talet och som har 600 flygtimmar. Samtliga föremål är donationer.
– Flygplanen är gamla och står ute i solen. De får underhållas och målas regelbundet, säger Joaquín de Carranza.
Svenskägt
En av de gamla kärror som finns att titta på är en de Havilland DH 104 Dove från slutet av 1960-talet som svensken Roland Öhrström ägde en del i. Svenska Magasinet hittar Roland som numera är bosatt i Göteborg.
– Det var ett plan som användes av kustbevakning men även som ambulansflyg eller privatflyg. Den byggdes för dåliga och korta rullbanor, ett plan som klarade en kort startbana, säger Roland som blir glad när Svenska Magasinet ringer upp och berättar att hans gamla plan finns kvar.
Roland höll på med flygning i Sverige innan han under en period var bosatt i Spanien. Tillsammans med en holländare köpte de planet från det marockanska kungahuset under Hassan II tid.
– Holländaren hade flygit med ett sådant plan i Indonesien och kände till det väl. Vi köpte två plan som vi skulle hyra ut till Liberia i Afrika. Vi var överens och träffade herrarna från regeringen. Så blev det statskupp i landet, det blev inget av med den affären. Så där stod vi med två kärror, men till slut fick vi dem sålda, berättar Roland.
En som minns den första terminalen är Maud Öberg som tillsammans med Stig flyttade till Solkusten i början på 1960-talet. Stig var svensk honorärkonsul i provinsen Málaga mellan åren 1993 till 2002. Han avled i maj 2007.
– Det första jag tänker på när det gäller den lilla terminalen var ett tjockt rep som skiljde avresande och ankommande åt. Många hoppade över repet eftersom det fanns en bar på andra sidan. Det var ingen ytterligare kontroll.
Maud Öberg har besökt flygplatsmuseet och talar varmt om alla minnen som dyker upp.
– När jag såg bilderna på museet känner jag igen mig väldigt väl. Hur vi klev av ute på plattan och gick igenom den lilla byggnaden som fungerade som terminal.
Fakta/Museo del Aeropuerto
Adress: Plaza Pierre Georges Latecoérè bakom ölfabrikören Cervezas San Miguel.
Öppettider: Tisdagar 10 till 14 och 17 till 20. Onsdagar till lördagar mellan 10 till 14.
Inträde: Gratis.
Föremål: 4.000 objekt med allt från flygplan till uniformer och annan teknisk utrustning.
Kontakt: Tlf 952 048 176 och e-post: agpmuseo@aena.es.