Marbella beskrivs som loket som ska dra hela kusten. Samtidigt är Marbella den enda kommunen i Spanien med över 140.000 invånare som saknar järnväg. Det kan tyckas märkligt i dessa dagar när det talas alltmer om att vara klimatsmart och spara pengar. Av Ola Josefsson

I maj månad så presenterades en färsk studie från företagarföreningen Seopan (Asociación de Empresas Constructoras y Concesionarias de Infraestructuras de España) att en järnväg till Marbella och Estepona skulle bidra till besparingar på 295 miljoner euro genom minskad restid. Föreningen listar järnvägsprojektet till Marbella som det viktigaste i Spanien.

Nu drar företagare och turistsektorn i Marbella igång en kampanj för att förverkliga drömmen om järnväg. Kampanjen riktas mot Utvecklingsdepartementet i Madrid; nu är det dags att gå från ord till handling.
I maj hölls ett möte med företagare och turistbransch anordnat av hotellföreningen Aehcos (Asociación de Empresarios Hoteleros de la Costa del Sol) och Rotaryklubbar på hotell Posada del Patio.

Mötet markerade en milstolpe i att dra upp konkreta mål med att få en järnväg till Marbella och plattformen ”Rotary Tren Litoral” bildades. Den nya satsningen eller plattformen ska se över förslag och finansiering samt förena arbetsmarknadens parter.

Med vid mötet var ingenjören José Alba vars förslag med en direktlinje mellan Málaga flygplats och Marbella har högst prioritet. Den nybildade plattformen förespråkar ingen förlängning från Fuengirola av pendeltåget Cercanías som Utvecklingsdepartementet hittills har förespråkat.

Den nybildade gruppen åtar sig även att ansöka om EU-medel från olika fonder, europeiska investeringsbanken och från stora internationella investeringsgrupper.

Vad som också bidrar till att järnvägsprojektet till Marbella har blivit mer angeläget är trafiksituationen på kustvägen. Ständiga trafikproppar gör att transportbranschen, taxinäringen och boende klagar.
A-7:an mellan La Cala de Mijas och Marbella, trafiksituationen förbi San Pedro och Nueva Andalucía och infarten till Arroyo de la Miel är svarta punkter under högsäsong med mycket turister.

Trafiken har vid flera tillfällen kollapsat i samband med olyckor och under våren har alltfler röster höjts för att öppna betalmotorvägen AP-7 vid svåra trafiksituationer.
Med en järnvägslinje från Marbella/Estepona till exempelvis flygplatsen skulle trafiken avlastas avsevärt.