Den optimistiska prognosen väcker frågetecken om turismen ökar på ett hållbart sätt. 

Hur mycket mer kan den spanska turismen växa?

2023 var ett rekordår för spansk turism och allt pekar på att landet kommer locka till sig ännu fler besökare 2024. Hotellägarna är mycket nöjda med siffrorna under det första kvartalet och ser fram emot en rekordvår. Särskilt eftersom påsken är redan i mars. 

Beläggningen på hotellen ser ut att bli 14 procent högre än under våren förra året. Detta visades i en rapport från den spanska konfederationen för hotell och turistboende (Cehat) som presenterades tidigare i veckan. Siffran är dessutom 4 procent högre än 2019, som är rekordvåren hittills. 

Annons

“Under det första kvartalet 2023 passerade vi inte noteringarna från 2019, men året avslutades mycket starkt. 2024 har vi redan överstigit den nivån,” säger Jorge Marichal, president på arbetsgivarorganisationen inom hotellbranschen. Våren inleds med en “extraordinär” nivå av bokningar. Hittills har man även upplevt färre avbokningar och fler reservationer görs långt i förväg, vilket ger extra stabilitet inom sektorn. I skrivande stund är 45 procent av de befintliga bokningarna garanterade, vilket är 10 procent mer än 2023. 

Stigande priser

Beläggningen på hotellen gör att priserna stiger. Under årets första tre månader har kostnaden för en hotellnatt ökat med mellan 4 och 6 procent. Enligt Cehats generalsekreterare, Ramón Estalella, ökar priserna i takt med inflationen. De ökade priserna är tydligt inte något som avskräcker folk från att besöka Spanien. Siffror visar exempelvis att fransmännen och italienarna söker på spanska destinationer i 25 procent större utsträckning än de gjorde ifjol när de ska boka resor. 

Marichal trodde att trenden skulle stanna av men den håller i sig. Han menar också att antalet bokningar över påsk är ovanligt högt. “Om du inte redan har bokat, gör det nu,” uppmanar han. 

De stigande prognoserna väcker frågor om den rådande turismmodellen är hållbar på lång sikt. Och hur det höga antalet utländska besökare ska kunna fortsätta att öka. 

Cehat menar dock att den ökning vi ser i dessa dagar främst beror på en förkortad lågsäsong. “Resandet är inte längre begränsat till augusti och påsken, utan är mycket jämnare fördelad under året, vilket är mycket goda nyheter för hotellsektorn”, kommenterade Estalella. 

Allt fler hotell håller sina dörrar öppna under hela året istället för att stänga under de mildare månaderna på vintern.