Utbyggnaden av Málagas Metro fortsätter. Nu öppnar två nya tunnelbanestationer mitt i centrum. Glöm bort parkeringsbekymmer. För dig som väljer att ta bilen till Málaga blir det enklare.

Det blir lättare för den som vill besöka Málaga centrum. Vid sporthallen Palacio de Deportes José María Martín Carpena finns mängder av gratisparkeringar och det är lätt att hitta en ledig plats. Ett stenkast bort ligger tunnelbanestationen.

Vid sporthallen Palacio de Deportes José María Martín Carpena finns mängder av gratisparkeringar och det är lätt att hitta en ledig plats. Här ligger tunnelbanestationen.

För ett par euro reser du med linje 2 till Málagas pulserande centrum. Det är bekvämt jämfört med att hamna i bilköer och leta parkering.

”Billete ocasional”

Tunnelbanan är tydligt uppmärkt. Det är lätt att köpa kortet ”billete ocasional” som kan laddas med upp till nio resor. Tur och retur från sporthallen in till stationen El Perchel vid centralstationen kostar normalt lite mer än två euro.

Men eftersom regeringen har infört en bonus i kollektivtrafiken på grund av stigande drivmedelspriser är det 30 procent billigare att ta tunnelbanan från 1 september. Betalar du med kortet blir det 25 céntimos billigare och priset för en biljett sjunker från 0,82 euro till 0,57 euro.

På tunnelbanestationen hittar du bra kartor över Málaga centrum med sevärdheter tydligt utmärkta. Bekväm att ha i bakfickan. Det är utrop på spanska och engelska på tågen och skärmar med tydlig information.

Förstudie 2001

Idén med tunnelbana i Málaga inleddes med en första studie som beställdes av regionregeringen i oktober 2001. Målet var fyra linjer med ett medelavstånd på 500 meter mellan varje station. Byggprojektet godkändes i april 2005.

I somras firade Metro de Málaga åtta år efter att två linjer öppnade den 30 juli 2014. Sedan dess 43 miljoner resenärer använt sig av tunnelbanan.

För sju år sedan inleddes arbetena med förlängning av tunnelbananen till shoppingvaruhuset El Corte Inglés och Alameda Principal i centrum. Trafiksituationen ska förbättras med att fler reser kollektivt ”underground”.

Vacker och magnifik

Till hösten 2022 så öppnar stationerna Atarazanas och Guadalmedina mitt i centrum. Det skiljer bara 300 meter mellan stationerna.

Atarazanas är både vacker och magnifik. Det är Málagakonst på väggarna som det feniciska ögat vilket finns på båtar (jábegas) som vi ser uppdragna på stränder samt Picassoinspirerade färger och motiv.

Atarazanas är något mindre än Guadalmedina och har bara en nedgång från Alameda Principal med hiss och två rulltrappor. Precis när du kommit upp från t-stationen ligger den gamla klassiska Málagabaren Casa de Guardia på nummer 18. Här väljer många att börja sitt Málagabesök.

Tre nedgångar

Guadalmedinastationen vid varuhuset El Corte Inglés är en av Andalusiens största pendeltågsstationer.

En av nedgångarna till tunnelbanestationen Guadalmedina ligger vid varuhuset El Corte Inglés

Den har tre nedgångar varav den ena ligger precis utanför shoppingvaruhuset. De övriga två ligger på andra sidan avenida de Andalucía. Stationen har tre plan. Säkerhetssystemet består av 80 övervakningskameror och ett luftkonditioneringssystem för resenärernas komfort.

I anslutning till stationen finns en utställning över de arkeologiska lämningar som upptäcktes när tunnelbanan byggdes.

Ägare till butiker, barer och restauranger menar att fler väljer att resa till centrum när kommunikationerna förbättras med den nya tunnelbanan.

Pendeltågsstationen El Perchel ligger 150 meter från centralstationen

Horacio Gallego, ägare till vinbutiken La Viña Bonita på calle Ancha del Carmen i stadsdelen Perchel, säger att tunnelbanan kommer att gynna näringslivet.

De som tidigare har bott i städer med tunnelbana föredrar det färdsättet framför buss.

Även sällskapsdjur

Även sällskapsdjur som väger upp till tio kilo får åka med. T-banestationerna är utrustade med rulltrappor och hissar. Allt är fräscht, enkelt, stilrent och snyggt.

Det är inte längre automatisk öppning av dörrarna vilket det var under pandemin för att undvika onödiga kontakter. Nu fordras det att man trycker på knappen.

Oavsett om du är bosatt på Solkusten eller är här på tillfälligt besök så är calle Larios, Gamla stan och Muelle Uno platser som vi gillar och dras till. Men ständiga parkeringsproblem och trafikkaos avskräcker en del.

Av den anledningen är tunnelbanan idealisk.

Läs mer: metromalaga.es

Två linjer i nuläget

Málagas metro består i nuläget av två linjer som går till/från El Perchel. Härifrån har du 150 meter till centralstationen med höghastighetståget AVE till Madrid, pendeltåget Cercanías som går till Fuengirola och Àlora och lokalbussar.

Under första delen av augusti öppnar tunnelbanestationerna Atarazanas och Guadalmedina i Málaga centrum.

Tågen är CAF Urbos 3 som tillverkas i Linares och Baskien och även används i Sevilla. De har kapacitet för 202 passagerare (145 stående och 57 sittande). Maxhastigheten är 70 km/h.

Den slutliga siffran på Málagas tunnelbaneprojekt beräknas hamna på 870 miljoner euro vilket är mer än dubbelt så mycket som budgeterats.

Linje 1 (11 stationer)

6,7 km varav 4,5 km under mark. 595 meter mellan varje station. Mellan El Perchel och universitetet.

Linje 2 (7 stationer)

4,6 km hela linjen under mark. 608 meter mellan varje station. Mellan El Perchel och sporthallen José María Martín Carpena.

Måndagar till torsdagar: 06:30 till 23:00

Fredagar: 06:30 till 01:30

Lördagar: 07:00 till 01.30

Söndagar: 07:00 till 23:00

Med reservation för förändringar.

Madrids Metro är äldst i Spanien med 103 år

Madrids tunnelbana Metro är äldst i Spanien. Den 17 oktober 1919 invigde kung Alfonso XIII Madrids första linje som gick mellan Sol och Cuatro Caminos. Fram till dess var det bara tolv städer i världen som kunde skryta med tunnelbana.

London (1863), New York (1868), Chicago (1892), Budapest (1896), Glasgow (1896), Boston (1897), Paris (1900), Berlin (1902), Aten (1904), Philadelphia (1907), Hamburg (1912) och Buenos Aires (1913). Så kom Madrid 1919.

Numera är det cirka 160 städer i världen som har tunnelbana. Bland dessa är Málaga.

Madrids första tunnelbanelinje vars namn var Compañía Metropolitano Alfonso XIII gick till Cuatro Caminos och hade totalt åtta stationer. Den gick under namnet Línea Norte-Sur och i våra dagar ingår den på linje 1. Den var totalt 3,48 kilometer.

Den 31 oktober 1919 öppnade tunnelbanan för allmänheten och 56.220 personer åkte första dagen. Det kan jämföras med de 2,3 miljoner per dag som numera reser.

Hundra år senare består Madrids Metro av ett 294 km nätverk och inom kort invigs station nr 302. Madrid har inte mindre än 2.400 tågsäten och 7.000 arbetstillfällen har skapats. Tunnelbanan har cirka 657 miljoner resenärer om året.

1919 hade Madrid 750.000 invånare.