Räkna med uppmärksamhet när Ostindiefararen Götheborg är tillbaka i Medelhavet och den här gången besöker Málaga under sex dagar. Du har möjlighet att besöka skönheten, känna atmosfären, doften av tjära och lyssna till fängslande berättelser om konsten att bygga skepp.

Efter att ha lämnat Lissabon den 9 september ankommer ostindiefararen Götheborg of Sweden till Málaga den 15 september och stannar till den 20 september.

– Vi hoppas få tillstånd att skjuta åtta salut när vi ankommer Málaga.

Det säger Kristoffer Bennis, expeditionschef vid SOIC Ship Management.

Svenska Magasinets William Pettersson är med ombord från Lissabon till Málaga

När vi pratar med Kristoffer har han precis lämnat skeppet Götheborg of Sweden som avgått från Bremerhaven till Lissabon, en resa på 14 dagar.

– Det är den längsta resan hittills i år. Själv sitter jag i Göteborg och kommer att ansluta till skeppet igen lite senare.

Under sommaren har ostindiefararen besökt Helsingborg, Köpenhamn, Stockholm, Oslo, London, Bremerhaven och Lissabon innan skeppet kommer till Medelhavet. Med stort intresse och uppmärksamhet.

– Första halvlek är avklarad. Andra halvlek blir i Medelhavet, från nu och fram till våren 2023. Det är nya vatten för oss. Alla vill med och det känns mycket positivt.

Omkring 70 personer finns med på Götheborg of Sweden. 20 av dessa är avlönade sjömän. Övriga är betalande jungmän. Det är privatpersoner som köper biljett och seglar med.

I skrivande stund fanns det sju platser kvar från Lissabon till Málaga. Från Málaga till Nice 14 platser. De lär gå, när trycket är stort på att få komma ut och dofta salt, tång och äventyr.

– Vi på Götheborg ser verkligen fram emot att få besöka Málaga och även så småningom Barcelona för första gången. Mina svärföräldrar bor i Guadalmina så jag har varit mycket på kusten och är där flera gånger om året. Får väl erkänna att jag jobbat extra mycket för att skeppet ska komma till Málaga och Solkusten med en stor svenskkoloni, säger Kristoffer Bennis.

Spanien är en naturlig plats att komma till genom den historiska kopplingen till Cádiz som var en av det ursprungliga Götheborgs självklara stopp under resan till Asien.

– Dessutom finns det ett stort intresse i Spanien för den här typen av båtar och tidsepoken 1700-talet. Jag vill nog säga att Storbritannien och Spanien är bland de länder med störst intresse för sjöfarten från den tiden.

Muelle Uno

Nu kommer alltså ostindiefararen Götheborg till Spanien och Medelhavet på ännu en resa till Kina. Skeppet tillbringar vintern 2022/2023 i Medelhavet.

Skeppet kommer till Málaga 15 september och stannar fram till den 20 september.

– Vi har fått en förstklassig plats i hamnen precis i början på Muelle Uno mitt emot parken, perfekta placeringen i hjärtat av Málaga.

– Under dagtid kommer vi självklart att ha öppet för besökare under temat öppet skepp och vi säljer biljetter till allmänheten. På kvällstid kommer vi att ha olika företagsaktiviteter med 80 till 100 personer uppe på däck.

Vill du besöka skeppet i Málaga hamn är det ”Öppet skepp” på följande tider:

15 September: 14-17:15 (sista entré 16.30)

16 September: 14–21:00 (sista entré 20.15)

17 September: 14–17:30 (sista entré 16.45)

18 September: 14–17:30 (sista entré 16.45)

– Det är företag som bokar in sig. Vi levererar och är uppklädda till hur handelsmännen såg ut på 1700-talet och hur det var att leva på skeppet under den tiden.

Det är först när man besöker skeppet Götheborg of Sweden som man förstår hur vacker hon är.

– Alla besökare är rent lyriska och nöjda. Vi har tre teman i den guidade turen. Dels att Sverige är en positiv kraft inom handel med Asien. Det handlar även om historia och hållbarhet.

Kustsvenskar

Många svenskar som har anknytning till Costa del Sol får möjlighet att se och besöka skeppet.

– Vi ser extra mycket fram emot att få besök av alla lokala svenskar på plats. Många av er kanske också känner till skeppet sedan tidigare och vet hur mycket hantverk och engagemang som ligger bakom arbetet av skeppet.

– Det är en upplevelse att komma ombord, att känna lukten av tjära och insupa andan av hur det kunde vara på ett skepp under 1700-talet-

Besättningen är guider som är utplacerade på sju eller åtta ställen och informerar besökarna medan de vandrar utmed en slinga. Någon berättar om den senaste seglatsen från Lissabon, någon annan berättar om navigering och en annan är expert i timmer. Alla nischade på sina områden.

Under besöket ombord får du veta mer om det Svenska Ostindiska Companiet historia och äventyren med det ursprungliga skeppet Götheborg som seglade tre gånger till Asien.

– Det blir moderna berättelser om hur det är att segla ett 1700-talsfartyg och om expeditionen till Asien. På kanondäck har vi tio kanoner. Här berättar guiden om hur 150 personer bodde ombord med djur och packning. I lerkrukor sparades vatten, det luktade tjära.

Biljetter för att besöka skeppet går att köpa på webbplatsen.

Barcelona

Den 20 september lämnar Götheborg of Sweden Málaga för att sätta kurs på Franska Rivieran och Nice där skeppet ligger mellan den 29 september till 6 oktober. Därefter väntar Valletta på Malta, 14-18 oktober och Barcelona där fartyget ligger från den 27 oktober till mars 2023.

– Första veckan i Barcelona gör vi som i Málaga och arrangerar öppet skepp och företagsaktiviteter. Sedan blir det underhåll av skeppet och vi har bara öppet under veckosluten fram till i början av mars 2023. Innan avfärd öppnar vi upp med event igen innan vi seglar vidare. Med spansktalande guider på plats.

Under våren 2023 fortsätter resan efter den ursprungliga rutten via Suezkanalen, Röda havet och Djibouti och vidare mot Asien och Shanghai där ankomsten sker i september 2023.

Fotnot. Under perioden 14 till 17 september arrangeras Cruise Days och Festival Marítimo med stora historisk skepp i Málaga hamn. Det är kopior av Nao Victoria som gjorde den första världsomseglingen samt Galeón Andalucia och Nao Santa Maria som Colombos seglade med.

Återskapa ostindiefararen

Det var den 12 september 1745 som ostindiefararen Götheborg siktade sin hemmahamn, efter nära två års seglats över världshaven. Skeppet gick dock på grund i Göteborgs hamninlopp och sjönk med hela sin last. Ostindiefararen Götheborg glömdes bort, tills en dykare 240 år senare återupptäckte henne. En marinarkeologisk utgrävning påbörjades och idén föddes att återskapa skeppet i full skala.

I början på 2000-talet inleddes ett projekt med att återskapa ostindiefararen Götheborg. 2006 var skeppet klart och avfärden mot Kina påbörjades den 2 oktober med en besättning på 22 man.

Under världsseglatsen besökte skeppet Guangzhou, Shanghai och Hong Kong i Kina. Det var besök även i Vigo och Cádiz i Spanien, Recife i Brasilien, Kapstaden i Sydafrika, Fremantle i Australien och Jakarta i Indonesien.

Grundtanken var att segla runt Godahoppsudden och följa den resväg som de historiska ostindiefararna gjorde på 1700-talet.

I Cádiz historiska hamn som är en av Västeuropas äldsta städer gjorde Götheborg ett längre stopp i november 2006. Det var officiella mottagningar, presskonferenser, tv-sändningar, visningar av fartyget och olika former av sponsoraktiviteter.

Fakta/Svenska Ostindiska Companiet

När det Svenska Ostindiska Companiet bildades 1731 var det ingalunda först ut på marknaden. Portugiserna hade under 1600-talet i stort sett haft monopol på handeln med Kina, men under detta århundrade hade även holländare och engelsmän börjat segla på Ostindien. I början på 1700-talet följde Danmark och det österrikiska Ostende-kompaniet efter och i dess kölvatten även Sverige. I Sverige hade tankar om ett Ostindiskt kompani kommit på tal redan under Gustav II:s dagar, men krig och andra oroligheter kostade pengar och projektet lades på is.