Benny Andersson är inne på sitt sjätte år som bofast svensk på Solkusten. Jannike har varit på kusten under två omgångar och är nu inne på sitt tionde år.
-Det är två perioder med två olika perspektiv. Först som ung, nu som vuxen, säger Jannike Andersson.
Ny värld
Som ung var det en ny värld som öppnade sig med jobb vid callcenter i Fuengirola.
– Vi satt och ringde eftermiddag och kväll och sålde hälsokostpreparat till svenskar. Det var ett bra jobb då. Alla var nöjda och glada. Vi var festglada ungdomar som jobbade från klockan 15 till 21. Sovmorgon varje dag, ett jobb upplagt för fest, säger Jannike och skrattar.
Hon återvände till Sverige 2009 för att komma tillbaka. Några år äldre och med nya mål i livet tillsammans med Benny som hon träffat.
– Den här gången blev det Sector Alarm som hade en mer mogen personal. Första perioden på kusten hade vi inte så höga krav på oss. Nu jobbar vi på ett annat sätt med möjlighet till karriär.
Olika arbetsplatser
Det är marknaden med kundservicecenter som har öppnat upp nya möjligheter. Kundservicecenter och callcenter är olika arbetsplatser.
– Kundservicecenter vill ha en mer serviceinriktad personal och inte bara säljpersonal. Vid callcenter är det större omsättning på personalen. Företag inom kundservice vill att folk ska stanna, och det görs stora satsningar på utbildning, säger Benny Andersson med erfarenhet av att hålla utbildningar vid kundservicecenter på Solkusten.
Det finns flera seriösa aktörer inom kundservice.
– Det finns möjligheter att klättra på karriärstegen. Känner du för att göra något annat går det att byta till en annan kundservice. Det är otroligt bra konkurrens om personalen. Det sporrar alla.
Omvänt har vissa börjat på kundservice på kusten för att sedan fortsätta sin karriär inom samma företag i hemlandet.
– Det har hänt både på Intrum och Sector Alarm, det är roligt att se att den möjligheten finnas.
Växt inom företaget
När Jannike kom till kusten för andra gången i sällskap med Benny började både jobba på Sector Alarm. Efter fyra månader sökte Benny en tjänst som utbildare inom företaget och hans uppgift blev då främst att utbilda all ny personal. Det ska tilläggas att Benny tidigare har jobbat som tekniker för Sector Alarm i Sverige i fyra år.
Både Benny och Jannike har växt inom företaget och gjort karriär via kundserviceföretag på Solkusten.
– Jag jobbade som utbildare i två år och fortsatte sedan som teamledare med personalansvar. Sedan valde jag att byta till Intrum där jag nu har samma roll men för ett norskt team, säger Benny.
Jannike valde att byta till Intrum redan under deras uppstart av verksamheten och avancerade till teamledare för det svenska laget.
– Det var otroligt att få vara med från början och både se verksamheten ta fart och även de möjligheter det kunde ge oss som medarbetare, säger Jannike.
Olika marknader
Jannike och Benny trivs i den spanska solen och med jobbet. De betonar möjligheten att växa i kunskap med att jobba mot olika marknader.
– Vi lär oss både svensk och norsk företagskultur och internationellt tänk. Med tanke på att koncernspråket är engelska så är det inte ovanligt att delar av utbildningen är på engelska.
På Costa del Sol finns stora kundserviceföretag. Sector Alarm och Intrum tar hand om sina egna kunder medan Webhelp riktar sig till flera.
Det finns något för alla.
– Callcenter ger unga en chans och det är ett äventyr att pröva sina vingar och testa. För de som är äldre och har ungdomens äventyr bakom sig finns kundserviceföretag med karriärmöjligheter.
Normalt liv
En del inom branschen erkänner att de bara hade tänkt sig att jobba i två år för att sedan flytta hem och studera vidare. Men tiden går fort. Och plötsligt har två år blivit åtta år.
– Det finns ett normalt liv här också. Vi känner dem som har bildat familj och lever vuxenliv. Du kan bli kvar, göra karriär, och ha ett bra cv den dag du flyttar hem.
Genom jobbarkompisar får man ett stort nätverk. Det beskrivs som en trygghet och gemenskap där alla sitter i samma båt.
– Vi är tillsammans i ett annat land vilket gör att vi blir mer öppna. Vi erbjuder hjälp och tips till nya som är på väg in, säger Jannike Andersson och tillägger:
– Jag har aldrig upplevt detta i Sverige. Vi är som en familj. Så familjärt, vi hjälper varandra.
Hur fungerar det med kontrakt och lön?
-Det är seriöst skrivna kontrakt när du blir anställd. Lönebilden är helt ok på dessa ställen. Gör du jobbet får du den lön som du kan leva gott på.
Den som funderar på att flytta hit. Var ska den personen börja?
– Vi visste att vi hade jobb när vi flyttade ner. Andra letar jobb via grupper på sociala medier och frågar sig fram.
Svårast är att hitta boende, och det finns de som återvänt till Sverige.
– Vissa perioder på året är det svårare. Det är bra att ha en liten budget, en buffert att kunna betala någon eller några månadshyror. Är du duktig får du jobb men det kan falla på boende, vi känner dem som fick flytta hem igen. Boendefrågan är viktig att lösa.
Vissa kundserviceföretag samarbetar med agenturer som jobbar med att hitta boende.
– De flesta bor i lägenhet mellan Fuengirola och Málaga. Det blir pendeltåg och elsparkcykel sista biten till jobbet.
Återvända
Trots att solen lyser mer än 300 dagar om året och att lönebilden är god väljer vissa att återvända hem. Det finns en högre omsättning på kundserviceföretag jämfört med andra företag. De som vill ha ett äventyr blir nöjda efter en tid och vill hem. För andra blir det inte riktigt som de föreställt sig.
– En del ska hem och plugga, de saknar sina familjer, och de som slutar gör det i regel före den svenska sommaren. Det är lite enklare och känns bättre att återvända hem då. Det finns flera naturliga förklaringar, säger Benny Andersson.
Och Spanien och Solkusten finns ju kvar. Efter några år i Sverige återvände Jannike till den spanska Solkusten tillsammans med Benny.
– Och nu trivs jag bättre än någonsin. Det där ungdomliga äventyret har jag bakom mig. Vi ångrar oss inte en sekund, säger Jannike och Benny nickar instämmande.