Vid 42 års ålder sålde han av allt och köpte en segelbåt. Det blev charter i Västindien och två världsomseglingar. Numera blir det Estepona hamn i fortsättningen och segling i Medelhavet sommartid. Lars Hässler tar oss med på en tur till Balearerna.
En upptäckare och äventyrare med öppna ögon för vad som händer i världen. Den som följer Lars Hässler blir snabbt medveten om världssituationen.
När Lars var tolv år tog pappan med honom till Vinterpalatset på Norra Bantorget för att se filmen ”Windjammer – en strålande havsskildring” från 1958 som utspelade sig på det norska segelutbildningsfartyget Christian Radich som handlade om unga kadetter som seglade Västindien tur/retur.
Då vid 12 års ålder bestämde sig Lars Hässler för att segla jorden runt när han blev stor.
– Föräldrarna blev ett stort stöd och moraliskt har de alltid supporterat mig.
Beneteau Oceanis
Vid 42 års ålder var det dags. Lars Hässler sålde av allt han ägde hemma i Sverige 1988 och beställde en 50 fot Beneteau Oceanis från Frankrike. I botten var han jurist och befann sig i ekorrhjulet som råvarumäklare vid Boliden. Det hade blivit högre internationella studier i USA och Schweiz, men han ville se världen och det var något som saknades i livet.
På 1980-talet betraktades det som en jättebåt.
Beneteau är världens största tillverkare av fritidsbåtar med flera varumärken som katamaraner till segelbåtar med olika linjer.
Hösten 1988 levererades båten och Lars Hässler tog sikte på Västindien och den stora chartermässan i Antigua. Under fyra vintrar körde han charter i Västindien. Somrarna tillbringade han med chartersegling i Sverige eller Medelhavet.
– Marknaden i Medelhavet är större och mer sofistikerad. Men det blev fantastiska år i Västindien. Mycket beroende på en bra båt som kunde ta åtta gäster och så kunde jag marknadsföring.
Bokad segelbåt
Det gick så bra för Lars Hässler att han blev den näst mest bokade segelbåten i Västindien.
– Det var en ny fräsch båt med plats för åtta gäster ombord. Till ett pris som ingen kunde slå. Dessutom erbjöd jag dykning.
Med erfarenhet som reseledare från Club 33 och Snöresor hade han vanan att (agera reseledare och) ta hand om resenärer.
Det fortsatte med två jorden-runt-seglingar och flera år i Stilla Havet. Det har även blivit nio böcker som Yrke: Världsomseglare, varav åtta om segling. I boken Arholma-Landsort beskriver han gästhamnar, de bästa naturhamnarna och krogarna i Stockholms skärgård.
Balearerna
Vid 76 års ålder är de långa seglatsernas tid över. Nu blir det Medelhavet under sommarhalvåret och S/Y Jennifer ligger i ide i Esteponas fritidshamn.
-Det blir någon dagstur mellan varven när jag flyger ner från Sverige. När väl värmen och sommarhalvåret infinner sig blir det längre turer.
Lars Hässler anser att Balearerna är ett av de bästa seglingsområdena i västra Medelhavet.
-Här finns naturhamnar och mysiga små byar. Längs fastlandet saknas tyvärr skyddade naturhamnar. Och det kostar att gå in i en marina eller fritidshamn. Det är inte ovanligt med priser från 1.000 SEK.
Ibiza och Palma de Mallorca är dyrast med dygnsavgifter på 1.500 SEK.
– Om vinden är rätt är Formentera en fantastisk ö att lägga sig utanför. Den liknar en halvmåne men just av den orsaken gäller det att vinden är rätt.
Och när förhållandena är perfekta kan man se ett lämmeltåg av båtar uppifrån borgen i Ibiza stad som är på väg mot Formentera. Även Menorca har små trevliga naturhamnar och vikar.
Svårseglat
I övrigt är Medelhavet svårseglat.
-Antingen är det för lite vind eller för mycket vind. Av den orsaken blir det en del motor.
Det är en utmaning att hitta en naturhamn där man är skyddad från vinden. Och under sommarhalvåret kan det vara svårt att hitta kajplats i fritidshamnar.
På vintern drar seglarna vidare till Kanarieöarna och Las Palmas. Omkring 230 båtar deltar i ARC-seglingen till Västindien. Det gäller att fånga passadvinden lite längre söderut vid Kap Varde. Seglingen över Atlanten tar 17 till 20 dagar.
Vilken fritidshamn på Costa del Sol föredrar du?
– Jag föredrar Estepona. Det är en trevlig levande hamn och här finns runt 40 barer och restauranger.
– Den jag tycker minst om är Puerto Banús. Bara tio procent är segelbåtar. Men det är kul att ta en drink i hamnen och titta på folk.
Kan tänka mig att det blir en hel del funderingar ute till havs?
– Ute till havs finns det tid och plats för eftertanke, betraktelse och bokläsning.
– I övrigt är jag ganska pessimistisk om framtiden. Det är krig, korruption, våld och orättvisor. Fiskefartyg med ekolod som dammsuger världshaven. Vi tänker inte på återväxten utan lever för stunden.
Lars Hässler ger inte mycket för EU:s fiskepolitik och subventioneringen (finansieringen) av sektorn där korrumperade politiker i Afrika får betalt för att EU-länder ska kunna fiska utanför deras kuster.
– Som i Somalia där lokala fiskare inte (får) fick någon fångst efter att stora europeiska fiskeflottor (fartyg) varit där. Det genererade kapningar av fartyg varpå i-länderna skickade dit krigsfartyg, säger Lars Hässler.