Avgångar på utsatt tid, bagage som kommer fram och gröna inflygningar. När konkurrensen är stenhård satsar flygbolagen på att bli miljömedvetna Av Ola Josefsson

Lågprisflygbolaget Sterling hade en halv miljon resenärer till spanska destinationer under 2007. Med 60 avgångar i veckan till spanska resmål är Sterling ett av de flygbolagen som flitigast trafikerar Spanien. Málaga är en viktig destination. Under sommarperioden är det hela nio avgångar i veckan från exempelvis Köpenhamn.

Modern flygplansflotta
Med klimathot hängande över mänskligheten har vi börjat höra ord som utsläppsrätter för att balansera utsläppen av koldioxid. Hos flygbolagen har trycket ökat i att bli miljömedvetna.
-Svenskar är mycket miljömedvetna, mer än danskar, säger Michael T. Hansen, ny marknadschef hos Sterling. Tack vare en modern flygplansflotta, den yngsta i hela Nordeuropa, är vi ett miljövänligt alternativ.
Modern flygplansflotta betyder också modern teknologi. Moderna flygplan tar mindre bränsle vilket betyder mindre utsläpp. Sterling har 29 flygplan i sin flotta. De flesta är Boeing 737-800, eller 700-serien.

Hålla tiden
-Vi utbildar våra piloter till att hålla tiden. 85 procent av avgångarna går inom 15 minuter vilket betyder att flygen kan operera som planerat. På så vis spar vi flygbränsle och kan landa på utsatt tid i stället för att cirkulera i luften för att vänta på tillstånd.
Som resenär har du säkert lagt märke till att en del flygplan har ändskivor (”vinglets”) på vingarna. Dessa bidrar till att reducera bränsleförbrukningen och på så vis även koldioxidutsläppen. Flygbränsle är den stora utgiften, kan den reduceras blir det till fördel för konsument som för miljö.
-Tack vare vinglets kommer planet fortare upp i höjd. Sterling har investerat 120 miljoner kronor på att montera dessa ändskivor. Med investeringar som ny flygplansflotta är det en försäkran om att kunna erbjuda billiga flygbiljetter i framtiden, enligt Michael T. Hansen. Andra flygbolag kör med åldersstigna plan som tvingar fram kostsamma investeringar i framtiden.

Mer ”gröna”
Det finns andra saker som ska göra flygbolagen mer ”gröna”. Det gäller maten ombord. Ekoprodukterna ska dominera och ”köp-och-släng-mentaliteten” ska skalas bort.
Hos exempelvis Sterling har storlekarna på matförpackningarna förändrats, gårdagens trekantiga sandwichs får nu ett annat utseende.
-Varje gång du skär till en sandwichs i en tringel blir det restprodukter som får slängas. Nu förändrar vi utformningen på sandwichen. Det kanske känns som en liten sak, men är en stor grej när man ser till det stora.

Det kommenteras en hel del att man måste betala för sitt incheckade bagage?
-Jag förstår det men i slutändan är det en klar fördel framför andra bolag. Ett bagage på upp till 20 kilo kostar 32 kronor. Det gäller att du meddelar detta vid din bokning. Gör du inte det, kostar det 64 kronor som du betalar vi incheckningen.
-Önskar du ta med 20 kilo plus 20 kilo kostar det 64 kronor, det gäller även här att du meddelar detta och betalar för detta vid bokning.
Det som Michael T. Hansen menar är att Sterling har en klar fördel framför andra flygbolag där resenärer måste betala omkring 45 kronor per kilo övervikt. Kan resenärer ta med 40 kilo per person för 64 kronor väljer många utlandssvenskar att göra det.

Bortkommet bagage
Det finns tre saker som Michael T. Hansen betonar; ett flygbolag ska hålla avgångstiden, från att flygplanet landat till att väskan ligger på bandet ska det gå högst 30 minuter, och bagage ska inte komma bort.
-Av 1.000 bagage har vi just nu en felmarginal på 1,5 bagage som inte kommer fram. Vi har konkurrenter som ligger på mellan 12 till 15 bagage. Och i 90 procent av fallen kommer väskan på bandet inom 30 minuter efter att planet har landat, enligt analysen som Köpenhamns flygplats gör varje månad, en rapport som vi är mycket stolta över.
Mer ändamålsenliga flygstolar med mindre sittyyta som ska göra benutrymmet större och mindre tjocklek på ryggstödet är andra saker Sterling tittar på. Detta kommer inte att inverka på passagernas bekvämlighet, utan snarare tvärtom, samtidigt som vikten minskar vilket innebär mindre bränsleförbrukning. All vikt är kostbar, resonerar flygbolaget.

Senarelagt
Ur bekvämlighetssynpunkt har även Sterling senarelagt avgångarna från Köpenhamn till glädje för många sydsvenskar. Tidigare avgångar vid sjutiden omöjliggjorde anslutningar med tåg från exempelvis mellersta Götaland.
Tack vare bokningssystem med enkelresor kan resenärer välja Malmö vid utresa men Köpenhamn vid hemresa eller Stockholm. Sterling kör inrikestrafik Malmö-Stockholm sex gånger om dagen och inrikes Stockholm-Göteborg fem gånger om dagen.
Nya linjer från månadsskiftet mars/april blir Malmö-Alicante, Köpenhamn-Valencia/Murcia och Stockholm-Murcia.