Maskinchef Jöran Rasmusson möter i terminalen. Kryssningsfartyget Norwegian Jade har precis anlöpt Málaga hamn och Jöran säger adjö till hustrun Nora som varit med från Barcelona. Av Ola Josefsson

– Trevligt att kunna ha med Nora på kryssningar. Hon är med en till två gånger under ett arbetspass som varar i tio veckor, säger Jöran glatt innan vi knallar igenom slussarna och går ombord på Norwegian Jade på 93.502 tonnage.

Fram till 2008 gick fartyget under namnet Pride of Hawaii och hade som namnet avslöjar Hawaii som bas. Vissa zoner avslöjar fartygets tidigare anknytning till Hawaii, som en av restaurangernas tak som är dekorerat med Hawaiiblommor eller Aloha Café där vi sätter oss några minuter.
Jöran ger mig en kort genomgång av fartygets olika däck. Idag är det övning ombord så Jöran blir upptagen några timmar innan vi ses igen.
Säkerheten är a och o och därför genomför besättningen brand– och livbåtsövningar varje vecka. Det är handsprit som gäller före ombordstigning på kryssningsfartyget Norwegian Jade, och handsprit före besöket vid någon av fartygets tio restauranger.

Kryssningen utgår från Barcelona fortsätter mot Casablanca, Agadir, Las Palmas, Madeira, Málaga för att sedan återvända till Barcelona. Jag ser amerikaner i breda hattar, faktum är att cirka 50 procent av passagerarna kommer från USA, resten från övriga världen. På denna kryssning finns ett tjugotal svenskar ombord.

Norwegian Jade tar 2.800 passagerare och 1.100 besättningsmän. Fartyget känns enormt även om det i jämförelse med Royal Caribbean Cruise Lines ”Oasis of the Sea” är modell mindre. ”Oasis of the Sea” är ett kryssningsfartyg i monsterklassen; 20 våningar hög, stor som fyra fotbollsplaner och har plats för 6.360 passagerare och en besättning på 2.100 personer, 2.700 hytter samt 4.100 toaletter ombord.
Samtidigt har Norwegian Cruise Line beställt ett nytt kryssningsfartyg från Frankrike som ska vara klart till juni i sommar. Det går under namnet Norwegian Epic och blir på 150.000 tonnage, tar 4.200 passagerare och 1.700 besättningsmedlemmar.

När Svenska Magasinet mönstrar Norwegian Jade är det fredag morgon och klockan är 9. Fartyget anlöpte Málaga hamn vid åttatiden och nu står bussarna uppradade på kajen. Passagerarna kan välja på bussturer till Córdoba, Granada, Nerja, Puerto Banús eller en stadsvandring i Málaga med besök på Picassomuseet som höjdpunkt. Klockan 19 gäller det att vara ombord igen, då lägger fartyget ut från hamn.

På däck 12, av 15, avnjuter jag morgonkaffet med tillhörande utsökta frukostbuffé. Min blick vandrar utmed Málagas östra kustremsa eller ”Málagas vinstänkta redd” som det heter i Evert Taubes visa. Solen har även idag lite svårt att bryta igenom de regntunga skyarna. Frukostrestaurangen är knappt halvfull. Jag gissar att de flesta var uppe tidigt idag för att hinna med någon av utflyktsbussarna.

De övriga väljer att ta sig en promenad från kajen in till Málaga centrum eller tillbringar de dagen ombord. Här finns bibliotek, nattklubb, joggingslinga, Fitness center, kasino, spelhall, utomhusschack, swimmingpool utomhus och inomhus.
Det är hög klass och lika hög trivsel ombord. Servicen är fantastisk med hövlig och hjälpsam personal. Artighet är ett honnörsord. Och personalen berömmer sina trevliga gäster. Vid en jämförelse med serveringspersonalen på en turistfälla på paseon är det som natt och dag…

Här finns en imponerande teatersalong med plats för 1.100 personer där besättningen har en egen cabaret. Kasino, konstgalleri och ett flexibelt restaurangkoncept som går under namnet Freestyle Dining, flera mindre restauranger som serverar mat från Asien, Frankrike, Italien eller vilken matkultur du nu föredrar. Restaurangerna har namn som Alizar, Paniolo´s Tapas & Salsa Restaurant, Cagney´s Steakhouse, Jasmine Garden Asian Restaurants, Le Bistro French Restaurant eller Blue Lagoon.
Norwegian Jade har 15 däck. Svårt att hitta? Ja, det tar några minuter att orientera sig. Varje våning eller däck har tydliga skyltar eller översiktskartor och det finns gott om besättningsmän att fråga.
Hytter med balkong eller hytter på insidan, multirum med panoramautsikt över havet fullt utrustade med alla bekvämligheter, du väljer ditt boende ombord efter vad du önskar och tjockleken på plånboken.

Svensken Jöran Rasmusson är maskinchef på Norwegian Jade eller teknisk chef som det numera heter i Sverige. I Evert Taubes visa ”Eldarvalsen” nämns sjömännens arbetstid som ”sex om sex och ibland fyra om fyra”, det vill säga fyra timmars arbete och fyra timmars vila ombord. Sjömanslivet är något som jag skulle vilja prova på. Efter otaliga stunder då jag lyssnat min pappas berättelser som ljungman på stimbåtar i slutet på 1940-talet så känns det som att man missat något i livet – friheten på havet.

Men – det romantiserade sjömanslivet har upplevt förändringens vindar. Jag påminner Jöran om Evert Taube och den svenska visskatten där mycket av handlingen utspelar sig i världens hamnar.
– Eldarevalsen, den har jag sjungit många gånger, säger Jöran Rasmusson och skrattar medan vi går utmed däck tolv mot kommandobryggan.
Det blir långa pass ombord på Norwegian Jade, sent till sängs och upp vid femtiden på morgonen, tio veckors arbete till sjöss och tio veckors ledighet.

Den svensktalande finländske kaptenen Kim Karlsson hälsar välkommen på kommandobryggan. Han imponeras av att få veta hur stor den nordiska kolonin är på Solkusten. Kapten Karlsson är det mest fotograferade på fartyget, för vem vill inte bli fotad med en kapten, skojar maskinchefen Jöran Rasmusson medan jag visas jag runt på kommandobryggan.
-Fartyget är byggt på varv i Tyskland som tillsammans med Finland, Italien och Frankrike bygger kryssningsfartyg i Europa, berättar Jöran Rasmusson.

Hotellchefen ombord heter Armando Da Silva och kommer från Funchal på Madeira och har precis som Jöran möjligheten att anlöpa sin hemmahamn under kryssningens gång. Jöran bor i Mijas och har varit på sjön sedan 1967.
– Även om det kan vara hektiskt ombord ibland är det ett behagligt liv på många sätt.

Som maskinchef har Jöran 65 besättningsmän under sig. Han arbetar växelvis på niodagarskryssningen till Marocko och Kanarieöarna samt tolvdagarskryssningar i östra Medelhavet till Egypten, Turkiet, Grekland och Italien.
-Något måste ju driva fartyget framåt, det finns ju inga elkablar på botten…, säger Jöran medan vi går mot maskinrummen.
Ett par öronproppar och så går vi ner i maskinrummen på första och andra däck för att se på fem jättelika motorer på motsvarande 100.000 hästkrafter som driver fartyget på 93,501 tonnage i upp till 25 knop.
Här finns också en imponerande avsaltningsanläggning. Fartyget behöver aldrig bunkra färskvatten i hamnar. En högkvalitativ avsaltningsanläggning förser Norwegian Jade med allt det vatten som behövs och det är inga små mängder. Uppskattningsvis använder varje person ombord i genomsnitt 250 liter vatten per dag!

Jöran är uppvuxen på Sveriges framsida i sjöfartsstaden Göteborg. Han såg en annons i Göteborgs-Posten och besökte Johnson Line-huset vid Stureplan i Stockholm. Det blev test och intervjuer. Han började som maskinbefälselev 1967 och gick på elevfartyget MS Paraguay. Santos i Sydamerika blev hans första resa. Som sjöingenjör fortsatte han på Stena Line 1972 innan han kom till Norwegian Cruise Line 1998. Då hade han redan 1982 flyttat till Spanien.

Nu är han maskinchef på Norwegian Jade. Under sig har han elektriker, kylmaskinister, reparatörer, motormän, motorelever bland annat. När Jöran är hemma på Solkusten är han teknisk chef vid fruns kafferosteri Suecolcafé S. L. i Málaga där det välsmakande kaffet ”Cafe Andino” rostas.

Ibland händer det också att Jöran får rycka in och laga Espressomaskiner på frun Noras caféer i Fuengirola och Málaga. Jöran måste givetvis leva upp till det kända uttrycket till sjöss som lyder: ”För Gud och maskinister är inget omöjligt!”
Fotnot. Svenska Magasinet har tidigare skrivit om kafferosteriet Suecolcafé S.L. Du hittar reportaget på Svenska Magasinets webbplats och i decemberutgåvan för 2008 med rubriken ”Jakten på det perfekta kaffet”.

Aktuella priser och mer information hittar du här