I höst går Svenska Magasinet som äldsta svenska tidning på Solkusten in på 20:e årgången. Jubileumsåret firar vi bland annat med att ge ut ännu en tidning – Spanien Magasinet – men bara i Sverige. – För svenskar är drömmen om ett annat och bättre liv i Spanien lika aktuell i dag som någonsin tidigare, därför startar vi Spanien Magasinet, säger Christer Melkerson, Svenska Magasinets utgivare.
– Spanien Magasinet kommer dessutom att ge våra annonsörer, både gamla och nya, en ny marknad direkt i Sverige.
Att den ekonomiska krisen skulle vara ett hinder för en sådan satsning ser Christer Melkerson snarare som en möjlighet.
– Vi säger ofta att det är just i kristider som ett företag ska se om sitt varumärke så att man står starkare än sina konkurrenter när vinden vänder. Det är det vi gör med den här lanseringen.
Christer Melkerson som är diplomerad marknadsekonom ser sig själv som en entreprenör med radarn inställd på nya idéer och satsningar. ”Hellre prova och missa ett par gånger, än att inte prova alls” är hans devis.
Svenska Magasinet har under 20 år delats ut längs med Costa del Sol, men har också haft en upplaga som gått till svenska flyg till Spanien. Tidningen har dessutom varit officiell mässtidning på ”Köpa Hus Utomlands”-mässorna i Sverige.
Med lanseringen av Spanien Magasinet i Sverige förändras den bilden. Den nya tidningen kommer att ha en upplaga på 10 000 ex och säljas på 1 500 försäljningsställen i Sverige. Det blir också den tidningen som kommer att finnas vid flygets gater och på mässorna.
– Den som köper Spanien Magasinet har ett uttalat intresse av Spanien och blir därmed också än mer intressant för våra annonsörer, säger Christer Melkerson.
– Vi fortsätter naturligtvis att förstärka Svenska Magasinet som blir en ännu tydligare Costa del Sol-tidning. Upplagan begränsas till enbart Costa del Sol och därför kommer vi också att sänka annonspriserna på Svenska Magasinet.
– Med två tidningar ger vi våra annonsörer ett ännu bättre erbjudande. Billigare annonser lokalt på Costa del Sol i Svenska Magasinet och en tydligt intresserant målgrupp i Sverige för Spanien Magasinet.
När det gäller artikelinnehållet fortsätter Svenska Magasinet att skriva för dem som redan är Spaniensvenskar, medan Spanien Magasinet kommer att ha ett innehåll som vänder sig till dem i Sverige som är intresserade av Spanien.
– Det blir informativa artiklar om allt som Spanien har att erbjuda, men också nyttig läsning om skatter, juridik och husköp. Vi vill på alla sätt hjälpa de läsare som har en dröm om Spanien att förverkliga sin dröm.
– Vi kommer att ha stor nytta av den kunskap och den erfarenhet vi samlat på oss under alla år, säger Christer Melkerson, så Spanien Magasinet startar med mycket goda förutsättningar.
Inför 20-årsjubileet och lanseringen av Spanien Magasinet fortsätter vi också att utveckla Svenska Magasinet.
– Vi är ett väl sammansvetsat och erfaret gäng på tidningen i dag och vår formgivare sedan ett år tillbaka, Anders Olow, har förändrat Svenska Magasinets stil och gjort den modernare och lite mer elegant. Nu är det bara tidningshuvudet kvar, ”den sista bastionen” som han kallar det, skrattar Christer.
Första numret av Spanien Magasinet, som blir en kvartalstidning, planeras till november.
Utöver den nya tidningen arbetar vi också, tillsammans med AHN, föreningen för nordbor på kusten, med sjukvårdsbroschyren ”Om du blir sjuk i Spanien”. Broschyren bygger på artikelserien i Svenska Magasinet med samma namn och innehåller både praktiska råd och en omfattande ordlista.
Dessutom arbetar vi med en uppdatering av boken ”Golfguiden” och hemsidan costadelgolf.com där du kan boka golftider med en bra rabatt.
Är man entreprenör så är man.
Mer info och annonspriser finner du här >>>>