I februari i år bestämde Andalusiens regionregering att en ny hyreslag för semesterbostäder skall gälla från och med 12 maj 2016. Lagen föreskriver tydligt och fastställer skyldigheter för hyresvärdar som vill hyra ut sina fastigheter till turister.

Av Sven F. Källström, ägare till Alamo Costa del Sol Real Estate

Vad betyder detta för svenskar som önskar hyra ut sin bostad? Vad måste man tänka på i fortsättningen. Först vill jag påpeka att denna lag innebär INTE något förbud att hyra ut sin lägenhet som många var oroliga för. Det handlar istället om att myndigheten vill ha kontroll på vad som hyrs ut och att hyresinkomsten deklareras på ett riktigt sätt.

Lagen gäller:
Det gäller alla bostäder som hyrs ut oavsett om det sker genom fastighetsägaren själv eller via ett uthyrningsföretag.
Alla turistlägenheter måste registreras och vara försedda med ett licensnummer.
Bötesbeloppet för den som inte följer normerna kommer att vara upp till 150 000 euro.

Lagen gäller inte:
Lagen gäller INTE för uthyrning längre än två månader i följd till samma hyresgäst.
Inte för uthyrning där ingen betalning sker.
Uthyrning av lantegendomar som omfattas av en annan lag.
Uthyrning av tre eller fler fastigheter som ägs och förvaltas av samma person.

Hur ansöker man om denna registrering?
Man fyller i ett formulär som man hämtar från turistrådets hemsida ”Consejería de Turismo de la Junta de Andalucía” som man hittar under avdelningen ”Registro de Turismo”. Du väljer där ”Declaración responsable” som du klockar på. Du printar ut formuläret och fyller i det samt lämnar in det till turistmyndigheten ”Delegación de Turismo”. Där får du en licenskod som ger dig tillstånd att hyra ut din bostad. Viktigt är att du måste ange denna kod i alla annonser för att hyra ut bostaden.

Regler för bostaden och dess skick
Alla rum måste ha fönster och gardiner eller persienner för att mörklägga den. Alla rum måste ha en värmekälla om den hyrs ut under tiden oktober till april. Om den hyrs ut från maj till september måste det finnas luftkonditionering. I bostaden måste också finnas information om städservice vid in- och utflyttning, reklamationsformulär, turistguide för området runt bostaden samt en förbandslåda. Det måste finnas ombytesset för handdukar och lakan och örngott. Det skall vara ett telefonnummer till en kontakt vid nödfall. Lagen säger också att man får inte bo mer än 4 personer i varje rum och maximalt 15 personer totalt i bostaden.

Skatt på uthyrningen
Alla hyresintäkter skall tas upp i den årliga självdeklarationen. Så länge det är en privatperson som hyr ut så behöver man inte registrera sig som egenföretagare ”autónomo” och det tillkommer inga kostnader. Inte heller finns krav på momsredovisning.

Hyreskontrakt
Detta måste alltid skrivas oavsett hur lång tid uthyrningen är. Kontraktet måste innehålla uthyrarens namn, licenskoden, hur många hyresgäster, datum för in- och utflyttning och den totala hyreskostnaden. Priset bestämmer uthyraren helt själv och hyresgästen måste visa upp en legitimation.

Kan jag göra allt detta själv?
Mitt råd till läsarna är att anlita en advokat eller annan rådgivare som pratar spanska eftersom allt är på spanska och det är nästan omöjligt att göra det på ett korrekt sätt om man inte behärskar språket.

Edificio Fortuna, C/ Córdoba 37, Local 5 • 29640 Fuengirola (Málaga)
Tel: +34 952 46 95 19 • Fax: +34 951 24 26 31 • E-mail: info@alamocostadelsol.com
www.alamocostadelsol.com