Positiva signaler och ett budskap om ett säkert resmål. Málaga och Costa del Sol ska bli ett av de snabbaste turistmålen som tar sig upp ur startgropen efter krisen. Solkusten är destinationen med mycket hög återhämtningspotential. Under tre dagar var Málaga centrum för innovation och teknik inom turistbranschen viktiga bitar i den nya postpandemitiden.
Turist– och restaurangmässa H&T (Salón de la Hostelería y el Turismo) i utställningshallarna i Málaga trots nationellt nödläget. Får erkänna att jag var lite spänd och nyfiken hur arrangörerna skulle klara av den 23:e upplagan.
Måste erkänna att pulsen genast ökade när jag steg innanför dörrarna vid mässan. Positiva signaler och vibbar.
Ansikte mot ansikte
Turist– och restaurangmässan H&T är ett utmärkt exempel på att det går att mötas ansikte mot ansikte. Det personliga mötet på plats är oslagbart. Ett högst 72 timmar gammalt antigentest var obligatoriskt för alla de 6.000 deltagarna.
För utställare, föreläsare, besökare och journalister gällde samma sak. Från klockan 8 på morgonen var testverksamheten igång. Efter 20 minuter kom svaret som registrerades i den personliga QR-koden. Bra utrymmen, stora ytor garanterade säkerheten ytterligare.
Svenska Magasinet var på plats och kunde konstatera att det fungerade fint. Med vilja och rätt insatser går det att arrangera mässor, trots pandemi och begränsningar.
Det kändes som att det var startknappen för turistsektorn på Costa del Sol. Mässan beskrevs i efterhand som en optimisminjektion. Aldrig någonsin har vårens turistmässa inom hotell och restaurangnäringen känts så viktig som i år. Under tre intensiva dagar blev turistsektorn uppmärksammad.
Málagas borgmästare Francisco de la Torre sammanfattade dagarna bra:
– Vi har en utmärkt produkt. Det finns ingen mer komplett provins eller stad som ger så mycket kärlek som Málaga. Men vi har en lång väg att vandra under pandemin. Striden är ännu inte vunnen.
Irritationsmoment
Pandemin har orsakat stora sår som närheten till vår medmänniska och avståndet till andra länder som har beskurits. Nu ska det poängteras att det inte har funnits något allmänt reseförbud. Men vissa begränsningar har gjort att det vanliga nöjet med resor har avtagit.
Det finns också irritationsmoment som de beslutande organen varit orsak till. De representanter från näringslivet som Svenska Magasinet pratade med vid mässan nämnde det hastigt påkomna beslutet om munskyddskrav för dem som solar på stranden och vid pooler.
Nu vet vi att beslutet revs upp bara åtta dagar senare. Men redan med ett sådant beslut medverkade de styrande politikerna till att skada branschen. Vid tidpunkten ändrades bokningar för sommaren från Spanien till Grekland.
Välgenomtänkta och noggrant övervägda förslag är inte politikernas starka sida alltid. Det splittrade landet Spanien med sin politikerklass röd-illröd-grön-blå-orange-mörkblå centralt samt regionalt måste köra samma race och ge turistnäringen de rätta verktygen. I stället har det blivit lite väl mycket ”high chaparral”.
Bara efter någon timme då munskyddskravet blev offentligt började regionerna protestera. Andalusien tänkte inte följa påbudet något som även Balearerna, Kanarieöarna, Valencia och Murcia meddelade.
Hälsovårdsministern Carolina Darias tänkte till, och sa: Vänta, jag ska ta upp frågan nästa vecka vid ett möte med regionerna.
Efter åtta dagar hävdes det obligatoriska munskyddskravet vid solning. Darias var tvungen att backa och inte försöka tvinga regionerna till ett beslut som gick emot deras vilja.
Det obligatoriska munskyddskravet för strandgäster som solar var alltså på väg att skrämma bort turister från Spanien. Det gick fort och innan Spanien ändrade på beslutet hade resenärer gjort ombokningar till Grekland och Turkiet.
Det går snabbt i turistbranschen.
Optimism
I övrigt andades det optimism vid Salón de la Innovación en la Hostelería H&T under dagarna 26 till 28 april. Hela 130 företag fanns på plats många av dem för att presentera innovativa lösningar för att göra turistsektorn mer konkurrenskraftig.
– Framtiden kommer att präglas av hållbarhet, digital lösningar, säkerhet och teknik. Applikationer gör turistindustrin till en mer konkurrenskraftig bransch. För oss är detta extra viktigt då ett av fem arbetstillfällen på kusten är kopplad till turistsektorn, sa turistrådet på Costa del Sol, Margarita del Cid.
Utställningen H&T i Málaga var den första mässan i södra Europa efter att pandemin slog till. Málaga visar alltså framfötterna.
– Den bidrar till att stärka varumärket Costa del Sol. Vi är snabbt ute och visar upp oss. Vi träffas, utbyter idéer och mål. H&T är den viktigaste utställningen för hotell och serveringsnäringen i södra Europa, menar Margarita del Cid.
Förutom 130 utställare var det ett 60-tal program med workshops, tävlingar och forum. Fjorton kockar, varav åtta med Michelinstjärnor, vinprovningar med ett tjugotal sommeliers och matlagningsshower där unga kockar medverkade. 120 experter var inbjudna för samtal inför publik för att peka ut färdplanen efter pandemin.
Ur något svårt och komplicerat kommer i regel också något gott. Det menar regionregeringens delegat i Málaga inom turism, Nuria Rodríguez.
– Vi kommer att vara mer konkurrenskraftigare än någonsin. Tillsammans kommer vi ur krisen. Tillsammans bygger vi en ny framtid.
Turistföreningar, strandföretagare, hotell– och restaurangnäringen var på plats liksom myndigheter som regionregeringen Junta de Andalucía, provinsstyrelsen och kommuner.
Samarbete mellan det offentliga och privata och betonades. Manuel Villafaina är president för strandföretagarna sammanslutning i Andalusien (Asociación de Empresas de Playas de Andalucía y de la Costa del Sol).
– Det är viktigt att vi inom turistnäringen kan träffas redan nu. En sådan här mässa är som en motor för en bransch som under mer än ett års tid präglats av motgångar och stängda verksamheter. Vi utbyter erfarenheter och hjälper varandra att anpassas till nya omständigheter.
Sektorn ska också bli bättre på att förutse kriser och snabbt ställa om när begränsningar införs. Verksamheten ska anpassas till förändringar som mindre öppettider och när beläggningen av antalet middagsgäster vid serveringar utomhus som inomhus skärs ned.
Närproducerat
Från myndigheternas sida görs stora ansträngningar att få ut närproducerad mat på marknaden med betoning på hållbarhet. Landsbygden ska leva och samarbetet mellan turistsektorn och enskilda bönder och producenter ska utökas.
Lagom till mässan i Málaga presenterades ett helt nytt koncept som ska hjälpa till att få ut produkter från jordbruket i Axarquía. Gusto del Sur, blir en ny slogan.
Provinsstyrelsen vice ordförande och den ansvarige för ”Sabor a Málaga”, En smak av Málaga, Juan Carlos Maldonado, kunde glädjas åt att inte mindre än 250 kvadratmeter stor yta vid mässan gick till att marknadsföra mängder av lokala produkter.
-Málaga är även ett gastronomiskt turistmål med sin egen identitet Sabor a Málaga. Nu har vi lagt till orden El sabor que nos une (smaken som gör oss unika, red. anm.) Med Km 0 och Sabor a Málaga presenteras maträtter som sardinspett som är typiska för området.
-Det är en maträtt typisk för Costa del Sol som definierar vår tradition. Vi hoppas att den ska få utmärkelsen immateriellt kulturarv för mänskligheten av Unesco, berättade Maldonado när Svenska Magasinet träffade honom en kort stund mellan presentationer och forum.
Ökat intresse
Före pandemin ökade intresset för Málaga varje år. En nedsliten hamnstad vid havet har blivit en modern sydspansk stad vid havet med rikt utbud av kultur.
Projektet ”Málaga Segura” är en ny strategisk plan som utarbetats för åren 2021 till 2024 för att öka konkurrenskraft genom att få hit turister med stark köpkraft.
-Málaga ska positionera sig som en säker destination. En stad, inte bara att besöka, utan även att investera i. Med eget boende exempelvis, säger kommunalrådet inom turism, Rosa Sánchez.
Så vilka innovativa lösningar kan vi förvänta oss?
Under mässan hölls forumet ”Foro Innova” med betoning på innovativa lösningar med ett tjugotal teknologiföretag.
En större del av turistindustrin blir digital. Med det menas plattformar och applikationer vilket bidrar till färre fysiska kontakter.
Inom innovativa lösningar finns även nya möjligheter i hur serveringsställen ska handskas med nyas virusutbrott eller begränsningar.
Vid mässan i Málaga var det robotar som agerade servitör och kock. Tänk dig en kock som snor ihop en paella. Ligger ingredienserna i fack och lådor så klarar roboten resten.
Själv betraktade jag den första robotpaellen. Det är baskiska Br5 som tillverkar köksrobotar som fixar paellan medan företaget Mimcook och deras robot slår upp en kall öl.
Eller tänk dig att du sätter dig vid ett bord på en restaurang. En robot med fack och hyllor kommer in med dukning och matsedel. Du dukar bordet och roboten försvinner ut i köket. Där fixas käket av personal.
Men det är ingen personlig kontakt mellan personal och kund. Den servicen sköter roboten (servitören).
Så kan det se ut vid en restaurang vid nya begränsningar och utbrott. Roboten används redan nu på vissa håll, inte minst vid särskilda boenden för äldre. Den påminner vårdtagaren om tider som medicinering och praktiska saker.
Förtroende
Mässan var som en knuff framåt.
-Känslorna är bra. Vi hoppas att det ska ge hela branschen en portion självförtroende, som Francisco Salado, president för turistmyndigheten Turismo Costa del Sol uttryckte det.
-Vaccineringen har tagit fart. Vi är engagerade i en digital marknadsföringsstrategi där vi analysera hur marknaderna rör sig och vilka önskemål turisten har.
Även regionregeringens vice president Juan Marín medverkade i Málaga och berättade att Andalusien ligger på första plats bland destinationen i världen vid sökningar på semester. En av fyra sökningar på Spanien gäller Andalusien.
Det råder ett stort uppdämt behov av att få resa igen. Bara under perioden maj till juli finns det hela 2.294.345 registrerade flygstolar på destination Málaga. 1.862.293 av dessa gäller utrikes. 53.382 enbart från Stockholm och 51.774 från Oslo.
Från Storbritannien som lättar på restriktionerna för utlandsresor från 21 maj erbjuds 615.000 flygstolar till Málaga från 15 brittiska städer fram till juli.
Lägg till att amerikanska turister som vaccinerats är välkomna till Europa i sommar.
-Med detta som bakgrund hoppas vi på 20 miljoner turister i Andalusien under 2021. Vi hoppas vara tillbaka på normala siffror 2022. Den här mässan visar att det finns en känsla av hopp och att vi är i slutet av tunneln, säger Juan Marín.
Det är nog så vi ska se det. 2021 blir ett övergångsår. 2022 blir året med 100 procent återhämtning. Bedömare vid mässan i Málaga förutspår bättre siffror för 2022 än under rekordåret 2019 då Andalusien hade 32,5 miljoner turister.
Det finns ett stort uppdämt behov av att resa. Folk har sparat pengar. Nu vill vi bara skratta, njuta och kramas igen.
Fotnot. Den 19 till 23 maj arrangeras en av Europas största turistmässor. Fitur (Feria Internacional del Turismo) i Madrid.
Turistsiffror för Costa del Sol
Turistsektorn är viktig för provinsen Málaga. Hela 117.000 familjer har sin inkomst från turism. Över 14.000 företag arbetar inom sektorn.
Turismen står för 20 procent av sysselsättningen. Och 70 procent av turismen tillskrivs hotellbranschen.
Pandemin blev ett hårt slag för provinsen Málaga. Färska siffror från riksbanken Banco de España visar att BNP sjönk med 17 procent under fjolåret.
”Mesa del Turismo” i oktober
Málaga blir värdstad för evenemanget ”Mesa del Turismo” i oktober som ska saluföra ”Marca España”. Juan Molas är ordförande vid sammanslutningen ”Mesa del Turismo” där företag kopplade till turistsektorn ingår.
Juan Molas vädrade också sitt missnöje mot centralregeringens hantering av pandemin. Även Bryssel och vissa regionregeringar fick kritik.
– Krisen är också politisk. Vi inom turism är mycket besvikna över den dåliga ledningen. Vi försvarar ingen politisk ideologi. Vårt parti är turism, sa Molas.
Vaccinpass
Han vill bland annat se att Spanien pressar på för att Bryssel godkänner det gröna kortet, även kallat vaccinpasset, för att rädda sommaren och öka rörligheten. Även att Spanien ska följa Greklands exempel och ta emot vaccinerade turister från USA i sommar eller de med negativt PCR-test.
Det faktum att 60 procent av britterna redan är vaccinerade är en möjlighet som vi inte kan förlora.
– Även om våra fickor är tomma kommer vi att fortsätta öka pressen och trycket på myndigheterna att agera.
Säkra luftkorridorer
Direktören för Holiday World, Mari Francis Peñarroya, säger att problemen inte försvinner bara för att turisterna kommer. Många inom turistnäringen är skuldsatta. Och stödet som regeringen pratar om är i verkligheten lån som måste återbetalas.
– Det är inte säkert att britterna väljer Costa del Sol i sommar eftersom Kanarieöarna och Balearerna har gjort sina läxor och upprättat säkra luftkorridorer liksom Grekland arbetar på.
– Vi måste fortsätta arbeta med säkra luftkorridorer till Costa del Sol från Storbritannien och Tyskland. Förutom att prioritera vaccinpasset även överväga att betala PCR-testet för turister som väljer kusten, säger Mari Francis Peñarroya.
Även vice presidenten för golfbanornas sammanslutning i Spanien (Asociación Española de Campos de Golf), Carlos Pitarch Little, framträdde vid mässan i Málaga.
Han ber om att golfsektorn ska få samma stöd och hjälp som den övriga turistsektorn.