Turistmyndigheterna vill göra Costa del Sol till en av Medelhavets ledande destinationer för fritidsbåtar. Med tanke på det fina åretruntklimatet finns det stora möjligheter som måste utnyttjas bättre. Solkusten ska bli ett riktmärke för nautisk turism i Medelhavet. Av Ola Josefsson
Solkusten ska bli en destination för vattensporter. I mitten av april arrangerades ”Semana Náutica Solmarina” av kommunernas samfällighet på västra Costa del Sol. Meningen är att detta ska bli ett återkommande evenemang varje år, berättar José Sánchez vid arrangören Promoción de Mancomunidad. Evenemanget med föreläsningar, seminarier, utställningar, tävlingar och utbildningar kommer att flytta runt i kustens hamnar varje år och får en budget på 25.000 euro.
I år var det Esteponas fritidshamn som var huvudhamn med 300 båtar och med runt tusen besättningsmän. Tanken är att varje kustkommun med hamn bidrar med sitt strå till stacken.
De spanska turistmyndigheterna har aldrig tidigare satsat rejält på segling och vattensporter som fritidssysselsättningar för att främja turismen. I stället har pengar och bidrag lagts på andra delar inom den väletablerade turismen.
Solkusten har flera fritidshamnar som även har fått företag med kopplingar till fritidsaktiviteter på vatten att växa. 60 procent av Andalusiens alla hamnar finns utmed Costa del Sol. Från Manilva till Caleta de Vélez är det 100 kilometer kust med 3.526 båtplatser.
I provinsen Málaga finns det 77 företag som säljer båtar, utrustning eller annat som har med vattensporter att göra. Cádiz har 48 företag, Almería 30 och Huelva har 25.
En av de mera framträdande händelserna under ”Semana Náutica Solmarina” i mitten på april var att sonen till den upptäcktsresande fransmannen Jacques Cousteau besökte Solkusten.
Pierre-Yves Costeau var nämligen inbjuden till Club Náutico de Estepona för att hålla en föreläsning om haven då han är president i stiftelsen Cousteau Society och expert inom marinbiologi.
I Marbella arrangerades tävlingen ”Regata Monotipo Beneteau 25 Platú” av Club Marítimo de Marbella. I programmet ingick även en utställning kring paddel-surfing och kite-surfing.
Lediga båtplatser
Enligt fritidshamnarnas intresseförening ”Asociación de Puertos Deportivos Marinas de Andalucía” har antalet lediga båtplatser i regionens fritidshamnar ökat med mellan 30 och 35 procent sedan 2007.
Det har med andra ord blivit lättare att hitta en kajplats till båten. Svenskar och andra skandinaver väljer även att ta segelbåten till Solkusten.
José Carlos Martín vid föreningen ”Asociación de Puertos Deportivos Marinas de Andalucía” säger till nyhetsbyrån Eureopa Press att i genomsnitt är 60 procent av kajplatserna vid Andalusiens fritidshamnar upptagna.
Den ekonomiska situationen har orsakat en nedgång i branschen vars återförsäljare sysselsätter 550 personer. Totalt genererar verksamheten 5.000 arbetstillfällen. Branschen omsätter cirka 500 miljoner euro på ett år trots krisen och ”det har inte förekommit några uppsägningar”, säger José Carlos Martín.
Vänder 2014
Först 2014 kommer branschen och regionens småbåtshamnarna att börja återhämta sig enligt bedömare.
I fritidshamnen Puerto Marina i Benalmádena har det tidigare varit väntetid för att få en båtplats. Så är det inte i dagsläget varken i Puerto Marina eller i någon annan av Solkustens hamnar. Det gör att flera experter ser med ”misstänksamhet” på flera av de utbyggnadsprojekt som planeras i Marbella och Benalmádena.
Samtidigt riktas det kritik mot regionalregeringen Junta de Andalucia som har höjt avgifterna för ägarna till flera av kustens viktigaste fritidshamnar. Det gäller i synnerhet Puerto Banús i Marbella där avgiften har höjts från 100.000 euro till en miljon euro årligen.