Det som skulle avslutas med en utförsäljning har i stället fortsatt. I september kan Muebles Daneses fira 25-årsjubileum. När antalet stora möbelkedjor ökar i Málagaprovinsen satsar den danska möbelbutiken på sitt eget koncept – service från butiken till hemmet Av Ola Josefsson
-Det har varit en god sommar, en skön avkopplande semester på Jylland och några besök på möbelmässor, säger Lars Sörensen, ägare till Muebles Daneses i Mijas.
Det sker inte varje dag att Svenska Magasinet On Tour-team kan uppmärksamma en 25-års jubilar. Men nu är det dags.
-Det har varit 25 fantastiska år. Egentligen tog min far och bror över firman för att lägga ned den, i stället har den utvecklats till 14 anställda.
Utförsäljning
Det var Bjarne Mikkelsen som startade Muebles Daneses för 25 år sedan i en liten oansenlig lokal på 100 kvadratmeter i Los Boliches. Möbelbutiken gick dåligt och efter ett år tog familjen Sörensen över butiken. Det var tänkt att de skulle hålla utförsäljning och sedan lägga ned affären.
-Men det visade sig ganska snart att det fanns en marknad för skandinaviska möbler på Costa del Sol. När min far tillsammans med några investerare köpte markområdet och byggde Centro Idea tog det fart på riktigt, berättar Lars Sörensen.
Från 1988 fram till 2006 var Centro Idea synonymt med Muebles Daneses. Under tio års tid hade även Muebles Daneses en möbelbutik i Torre del Mar.
Ny lokal
För ett år sedan lämnade man Centro Idea och flyttade ett stycke ned på Mijasvägen till nya ljusa lokaler på 700 kvadratmeter.
-På Centro Idea låg allt i tre plan, här i vår nya lokal ligger allt på ett plan, säger Lars som 2001 köpte ut brodern Tom, och nu är ensamägare till firman.
-I den nya butiken har vi ögonkontakt med kunden hela tiden. Det är viktigt för oss, det är ungefär som när man är på en bar och bara genom att få ögonkontakt med tjänaren kan vinka och beställa en kaffe eller vad det nu är.
Ljusare
Muebles Daneses har specialiserat sig helt på skandinaviska och främst danska möbler, även om mycket av tillverkningen i våra dagar sker i Kina. Varje tisdag anländer en långtradare med möbler från Danmark.
-Köpbeteendet skiljer sig mellan Skandinavien och Spanien. Hemma kanske vi skulle valt den mörka lädersoffan, här väljer många en ljusare krämfärgad soffa. Det blir gärna så när man ska inreda en semesterlägenhet, det går gärna åt det ljusare hållet, förklarar Lars Sörensen.
Eget koncept
I utkanten av Málaga öppnar inom kort den svenska möbeljätten Ikea. Men detta ser inte Lars Sörensen som något hot.
-Vi har vår produkt och inriktning där vi både säljer, levererar och monterar. Vi erbjuder en service som gör att kunden inte behöva ägna någon tid åt att montera möbler.
-Jag tror säkert att Ikea kommer att ta marknadsandelar från de större möbelvaruhusen på Solkusten, men vårt koncept skiljer sig mycket emot de större varuhusen.
Den spanska kundkretsen har utvidgats. Tidigare var fem procent av kunderna spanjorer, nu ligger det på hälften. Barnmöbler, sängar, utomhusmöbler och dekorationer i krom tillhör bästsäljarna. Och jämfört med tunga rustika spanska möbler är danska möbler lätthanterliga.
Fotnot. Jubileumskonsert med Thomas Helmig på Castillo Sohail, 29 september klockan 22.