Motorsport: FIA-böter till Mosley?

av | apr 14, 2008 | April 2008, Artiklar, Golf & sport

Förra årets stora skandal inom F1 var “spionhistorien”, där en före detta mekaniker från Ferrari hade berättat för Fernando Alonso och Pedro de la Rosa om lite av Ferraris tekniska hemligheter. Detta medförde att McLaren åkte på en hel del böter till FIA. Av Carl Munther

Efter bara drygt en månad av årets F1, skakas sporten av en skandal som nog måste ses som snäppet värre. Mannen som mer eller mindre äger F1-cirkusen, Max Mosley, har ertappats med byxorna nere – bokstavligt talat – då han under ett bordellbesök genomfört en sexlek som klart associerar till nazityskland. Mosleys far var erkänd nazist och själv har han som ung visat tydliga band till nazismen.
Är detta egentligen så farligt? Att en äldre herre kryddar sitt sexliv med lekar? Nja, egentligen är väl företeelsen inte så farlig i sig, men valet av skådespel är lite magstarkt och väl knappast något som sporten vill bli förknippad med.
Var historien slutar, vet vi inte i nuläget, men vi kommer att hålla ögonen öppna och fortsätta rapportera. En sak vet vi dock. Max Mosley förbjöds inresa i Bahrain efter avslöjandet och bl.a. BMW och Mercedes har skrivit till FIA och krävt åtgärder. Hur många miljoner får nu Mosley böta?

Formel 1
Tre lopp har gått av stapeln och jämfört med förra säsongen är årets riktigt intressant. Ferrari verkar ha vaknat efter två mindre lyckade tävlingar (Massa åkte ju ur i de två första), men i Bahrain tog man både första och andra plats, vilket förde fjolårsvinnaren Kimi Räikkönnen till toppen. Roligt är att BMW leder serien framför Ferrari och McLaren. Nick Heidfeld har gjort tre jämna lopp och polacken Kubica har imponerat med två pallplatser i rad. I Bahrain lyckades han ta pole position (starta längst fram) och fast att han tappade två placeringar under loppet, gav han både Massa och Kimi en match – Kul.
Spanske hjälten Fernando Alonso har tittat för mycket på sin egen TV-reklam – den där han blir omåkt av ett gäng tjejer i en gammal Renault ”Laban”. Nu behöver Fernando inte jobba så hårt. Han är den klart högst betalde föraren i årets Formel1 (man kan ju undra varför) och betalt får han ju oavsett hur det går.

Dyr säsong
De nya reglerna med förbud mot automatisk broms och anti spinn har satt tydliga spår i de tre lop som hittills körts, inte minst ekonomiska i stallens plånböcker. Olyckor, avåkningar och ännu fler olyckor. Senaste loppet var inget undantag. Inga grövre avåkningar, men nog var där en och annan tusenlapp som gick förlorad när framförvarande bil bromsade lite för plötsligt. Underhållning? Jo, det tycker jag, men samtidigt förstår jag om stallcheferna snabbt blir gråhåriga.

Peter Sundberg
Vi får ju hjälp av ett riktigt racingproffs denna säsong. Peter Sundberg vann fjolårets spanska GT-serie och förärades med utmärkelse av Ferrari frö denna bedrift. Peter håller just på att förbereda sin egen säsong för fullt, men kommer att hoppa in mellan sina lopp, för att kommentera F1 och årets GP.

Vad säger du Peter Sundberg? Vad tror du om årets Formel 1 och nya stadsbanan Valencia?
-Som favorit för 2008 ser jag oförändrat Räikkönnen igen. Ferrari verkar vara snabbaste bilen inför 2008 och Kimi’s självförtroende kan bara ha vuxit till sig efter fjolårets titel. Givetvis kommer konkurrensen från Massa och Hamilton att vara stenhård, liksom ambitionen från Kovalainen, som verkar vänja sig snabbt med McLarens bil.
-Alonsos resultat kommer att bero på hur mycket Renault hunnit utveckla och hinna ifatt, men jag tror inte på att de når Ferraris nivå, åtminstone inte under första delen av säsongen.
Trulli i Toyota, kan bli en överraskning och vara med och slåss om pallplats ibland.
-Honda verkar det inte gå särskilt bra för. Williams ser bra ut och vi kan nog få se Nico Rosberg nära topp-fem. Även stallkamraten Nakajima kan nog synas bättre i år. Red Bull och Toro Rosso ungefär i samma nivå.

Beskriv stadsbanan i Valencia?
-Valencia stadsbana lagd delvis genom hamnen och Singapore, som ju också är ny stadsbana för 2008, kommer nog att bli intressanta race. Singapore kommer ju för övrigt att köras i mörker med belyst bana.
-Att köra på stadsbana kräver absolut koncentration. Betydligt högre än för vanliga banor, då man under hela racet bara är millimeter från murar och skyddsbarriärer.
Stadsbanor har alltid varit min favorit. Ett av de bästa minnena är från när jag körde Formel 3 VM i Macau, världens svåraste stadsbana, bara 30 minuters båtresa från Hong Kong. Efter kvalificeringsvarven kunde man inte ens läsa texten på däcken på grund av att samtliga, vid något tillfälle under kvalvarven, hade haft lättare kontakt med barriärerna… men varvtiderna var bra och det är ju det som räknas.
GT-2008.
-När det gäller mitt eget år så fortsätter jag med RSV Motorsport och Ferrari. I år blir det både Spanska- och Internationella GT-mästerskapen, där vi ska försöka ta för oss i båda, fast vi kommer att få väldigt hård konkurrens från de övriga stallen från hela Europa. Första racet går i Vallelunga i Italien den 19:e
och 20:e april.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!