Kryssningsbranschen förväntar sig en växande marknad de närmaste åren. Medcruise som är ett av de ledande bolagen inom branschen förväntar sig att kryssningsturismen ökar med 6 procent i år. Under 2011 förväntas Medelhavskryssningarna öka med 12 procent, säger Giovanni Spadonni, direktör för Medcruise. Av Ola Josefsson

Ett skäl till att kryssningsbranschen hoppas på en återhämtning inom sektorn den närmaste tiden är att vissa kryssningar riktade mot amerikanska turister försvann från utbudet 2009. Nu är dessa kryssningar tillbaka, framkom det vid branschmötet ”Excellence Cruise Forum” som hölls i Málaga tidigare under våren.

Málaga var värd för detta möte för andra året i rad. Branschfolk som direktörer från ledande kryssningsföretag, mestadels från Europa, researrangörer, resebyråer och andra turistarrangörer medverkade vid mötet.
”Vi förväntar en ökning med sex procent under 2010”, sa Spadonni som också påminde att Medelhavets hamnar redovisade 15,8 miljoner kryssningsturister för 2008.
”Den aktuella situationen för kryssningsbranschen är bra, trots att vi har en kris som avspeglar sig i hela världen och som givetvis påverkar Medelhavsområdet”.

Faktum är att kryssningar i västra Medelhavet har påverkats mest av krisen. Här har antalet passagerare minskat med fyra procent medan antalet passagerare på kryssningar i Adriatiska havet har ökat med tio procent.

Även direktören för Costa Cruceros, Bernardo Echevarría, medverkade vid mötet i Málaga. Han säger till nyhetsbyrån Efe att Spanien är den mest växande marknaden under tio år när det gäller kryssningar.
”Det tog inte ens fyra år för att komma upp i en miljon kryssningsturister”.

600.000 kryssningsturister väntas till Málaga under 2010, det handlar om 326 kryssningsfartyg vilket är en ökning med åtta procent jämfört med ifjol.
Puerto de Málaga väntas växa ytterligare de närmaste åren. Representanter för Málaga hamn medverkade i Miami (Florida) i mars i samband med Seatrade Cruise Shipping Convention. 900 utställare och runt 5.000 branschfolk var på plats vid konventet i Florida.

Antalet kryssningsturister i Málaga väntas öka med 29 procent 2010 jämfört med ifjol. Stora kryssningslinjer som Royal Caribbean, Saga, Fred Olsen, Carnival Uk, Holland America, Thomson Cruises, Azamara Cruises och Oceanía Cruises har Málaga i sitt utbud.
Till 2012 förväntas en miljon kryssningsturister till Málaga.

Under påskveckan anlände 10.000 passagerare och 3.500 besättningsmän till Málaga hamn. Inte mindre än sju kryssningsfartyg anlöpte hamnen i veckan. Totalt väntas 37 kryssningsfartyg till Málaga under april vilket blir ett nytt rekord, det gamla löd på 34.

15 miljoner euro satsas i bygget av den nya terminalen Terminal Marítima de Levante i Málaga hamn.
Byggtiden är planerad till 18 månader och terminalen med kontor och allt blir på två plan, 7.714 kvadratmeter på vardera. Bygget startar tidigare än planerat på grund av utvecklingen av kryssningsturister som Málaga registrerat de senaste åren och som tvingar fram en förändring av hamnområdet.
Efter utvidgningen kommer enbart passagerarterminalen ha en total yta på 13.700 kvadratmeter och kan fungera som två separata terminaler som möjliggör två fartyg samtidigt.

En Medelhavskryssning lockar inte bara par. Även singlar reser på kryssning vilket även bolagen har upptäckt.
I Spanien finns det åtta miljoner singlar. 78,8 procent av dessa har aldrig varit gifta. Singelpersoner reser 39 procent oftare än landets genomsnitt.
Pullmantour, Royal Caribbean, Quall Travel liksom Norwegian Cruise Line organiserar speciella paketresor för singlar.

Málagas enda restaurang med en stjärna i Michelínguiden kommer att flytta till hamnen Puerto de Málaga. Stjärnrestaurangen Café de París flyttar från Málagas östra delar till Muelle Uno i Málagas hamn i april nästa år.
Shoppingcentret Muelle 1 på 14.000 kvadratmeter ska bli i hög klass. Hela byggnaden blir i glas, även restaurangens kök för att gästerna ska dra nytta av kökskonsten.

Den ansvarige för Muelle Uno, José Domínguez, säger till dagstidningen La Opinión de Málaga att Café de París representerar precis det som vi önskar, hög standard och ett internationellt riktmärke.
Fram till nu är 7.000 kvadratmeter bokat i Muelle Uno, eller cirka 55 procent av ytan enligt företaget Cushman&Wakefield. Marknadsföringen har gått långsamt i och med förseningar i bygget av det nya köpcentret som ligger i direkt anslutning till Málaga hamn.
Arkeologiska fynd plus vinterns oväder med mycket regn har skjutit upp arbetet.

Läs mer om kryssningar här