Marbellas gyllene mil – exklusiv produkt som lever ett eget liv

av | dec 11, 2014 | Artiklar, December 2014, On tour

The Golden Mile, La Milla de Oro eller Marbellas gyllene mil. I verkligheten handlar det om avenida Príncipe Hohenlohe mellan Marbella och Nueva Andalucia som har fått namn efter prinsen som byggde Marbella Club och satte platsen på världskartan. Av Ola Josefsson

Marbellas gyllene mil lever sitt eget liv. Av hela den spanska Medelhavskusten har den klarat den ekonomiska krisen bäst. Med ett privilegierat läge med stora grönytor, fri sikt, längre avstånd till närmaste granne, hög kvalitet och innovativ design. Nu planeras det för nya projekt i mångmiljonklassen. I euro.

Dagstidningen El Mundo berättade i november att artisten Lady Gaga nyligen besökt den gyllene milen för att leta hus för fyra miljoner euro. Hon söker en spektakulär herrgårdsliknande byggnad med utsikt över havet. George Clooney och Ricky Martin har också varit på husjakt i området.
Den gyllene milen försöker motsvara efterfrågan med nya krav som växer fram hos kändisar, Europas rika, nyrika östeuropéer eller oljestinna araber. En lägenhet i någon exploaterad jätteurbanisation som under 2000-talet växte upp som svampar, lockar inte klientelet som söker sig till den gyllene milen.
Här handlar det om exklusiva bostadskomplex eller fristående stora villor som riktar sig till förmögna fickor. Och avenida Príncipe Hohenlohe mellan Sierra blanca och havet lockar till sig investerare.

En del köpte mark före krisen men lät bli att bygga i väntan på bättre tider. Den som nu åker längs den gyllene milen ser byggarbetsplatser, erbjudande om visningslägenheter, utställningar och en bostadsmarknad på frammarsch.
Här säljs lyxvillor på ritningar, trots att de inte är klara. Kunderna är residenta utlänningar och spanjorer från norra delen av landet berättar Nicolas de Zutter som är försäljningsansvarig vid exklusiva Diamond Beach i en intervju i dagstidningen Diario SUR.

En familj från Baskien har satsat sju miljoner euro i en första fas i att bygga fyra fristående lyxvillor på mellan 460 och 600 kvadratmeter utrustade i högsta standard. Till ett pris på mellan 1,3 och 2 miljoner euro och den första fasen ska vara klara i mars 2016.
Lyxvillorna ligger på en av de sista tomterna som såldes på den gyllene milen. Det är nära till strand och villorna är i modern design. De Zutter säger att majoriteten av kunderna är nordeuropéer som vill ha ljusa bostäder, öppna kök och nära till stranden.

Tidigare i höstas presenterade Utvecklingsdepartementet (Ministerio de Fomento) statistik som visade att Marbella ligger i topp i Spanien när det gäller försäljning av bostäder. Under 2013 ökade försäljningen med 24 procent och Marbella var en av få platser där priserna steg något. Bedömare i branschen räknar med att trenden fortsätter 2015 och 2016.

Det som också håller uppe branschen på den gyllene milen är bristen på lager av osålda objekt. Efterfrågan är större än utbudet.
”I Marbella finns det ingen nybyggnation sedan 2006 eller 2007. Nu är vi förbi krisen vilket gynnar en plats som Marbella där priserna inte har fallit lika mycket som på andra håll” säger De Zutter och tillägger att det inte är omöjligt att priserna kommer i samma nivå som före krisen eftersom det finns köpare som letar efter något annorlunda och unikt vilket också kostar.
Efterfrågan på lyx ökar och med lagerbrist sätts grävmaskinsskopan i marken. De närmaste åren kommer det att byggas på den gyllene milen. Ett av områdena under första kvartalet 2015 är ”Feel the Marbella Style”.
Det är på 9.000 kvadratmeter var 5.700 är avsedda för bostäder med pool, trädgårdar, gymanläggning och spa. Bakom satsningen står en företagskoncern från Baskien som investerar 20 miljoner euro i tre block och totalt 30 bostäder. Försäljningen har redan startat med utställning och montrar på området.

Granne med Centro Forestal Sueco ligger Benalús med enplansvillor och penthouse med privata pooler, tre eller fyra sovrum med priser på mellan 800.000 till 1,5 miljoner euro. Det är hög kvalitet som gäller och en design som ska säkerställa utsikten. Hit lockas central- och nordeuropéer som vill ha något exklusivt i Marbella.

Ovanför den gyllene milen ligger området Sierra Blanca som drar till sig utländska klienter. Gruppen Sierra Blanca Estates har lanserat jättesatsningen The World Marbella med innovativ arkitektur, nya material och den senaste tekniken. Totalt blir det 112 lägenheter i fem byggnader med världsdelars namn. Lägenheterna kostar mellan 1,3 till 3,5 miljoner euro.

Vid Camino de Camoján har spanska och ryska intressen gått ihop i projektet Los Ceibos de Marbella som ska börja byggas under 2015. 14 lyxlägenheter på mellan 400 och 500 kvadratmeter med fyra sovrum som ligger i vacker parkmiljö med spa och pool. Med priser från tre miljoner euro. Vill du ha en takvåning får du vara beredd att punga ut med 7,5 miljoner euro.

Enligt ansvariga för projektet Los Ceibos är priset inget hinder. Det finns en efterfrågan av denna exklusiv produkt visar marknadsstudier menar man.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

×
Popup Image Köp biljetter!