I dagens marknad blir det allt vanligare med moderna lösningar och det finns tusentals företag i världen, Property Technology Companies (Proptech), som utvecklar nya lösningar i form av bland annat appar. Av Christofer Fogelberg, Start Group
chris@startgroup.com Tel 952 90 48 90

När jag började i branschen år 2001 satt vi med våra kunder och tittade i pärmar med bostäder till salu. Internet började komma in och blev ju snabbt det viktigaste redskapet för att kontakta kunder. Hemsidor och email. Sen kom Google Maps och revolutionerade allt! Och sedan 2016 används 3D foton och modeller på enskilda bostäder allt flitigare.

I pandemin lärde sig världen att ”träffas” över Internet på ett helt nytt sätt. Skype och Zoom ledde vägen och giganterna Google och Microsoft fick bråttom att hinna ikapp. Under pandemin sålde vi allt mer på distans. Det hände då och då tidigare, men nu har vi en allt större del av våra försäljningar som görs på distans. Runt 15% av våra försäljningar 2021 var via Zoom. Varför?

Jo, vi kan nu visa våra kunder områden via Google Maps och Street View. Interaktiva drönar-foton gör det enkelt för oss mäklare att markera var objektet ligger – och allt intressant som finns i närheten! På bostäderna tar vi 3D foton och kunden kan själv ”gå” omkring i egen takt, zooma in och till och med ta egna mått!

Det enda kunden inte kan göra är att känna lukten!

Dessa nya system hjälper oss att snabbare nå ut till våra kunder i hela Europa. Och de som inte vill köpa på distans har fantastiska verktyg för att välja ut de objekt de vill se med oss i verkligheten då de kommer.

Givetvis kostar det en hel del pengar att införskaffa all ny teknologi, både hårdvara och mjukvara. Men jag tycker det är lika viktigt som att utbilda personalen.

Företagen måste hänga med i tiderna och erbjuda alla nya lösningar till sina kunder.

Att välja en etablerad mäklare för att köpa och sälja ska givetvis ge kunden mervärde!

Ett annat ”nytt” verktyg vi nu till slut har är att kunna se exakt historik på vad som sålts de senaste 10 åren. Detta är ju normalt i andra länder men har inte varit möjligt i Spanien tidigare. Detta är dock inte publik information utan bara API certifierade mäklare har tillgång till det. Vi har stor nytta med detta i våra värderingar eftersom en säljare givetvis vill veta vad som sålts i grannskapet – och för hur mycket- för att ta rätt beslut.

Teknologin går framåt och är ett bra (och roligt!) komplement! Men jag tror aldrig att den kommer att bli lika viktig som tryggheten en erfaren och kunnig mäklare kan ge sina kunder. Om jag bara fick välja en metod blir det helt klart ”old school” personlig kontakt!

Men som tur är kan vi använda oss av det bästa från båda världarna och anpassa oss till kundens behov.