Varför är det viktigt att ha en komplett inventarielista vid köp av möblerad fastighet? Många fastigheter som vi förmedlar här på kusten säljs möblerade. Detta ter ju sig ganska naturligt då en utländsk säljare som lämnar Spanien sällan vill frakta med sig använda möbler till sitt hemland. Smidigt också oftast för köparen då den nya ägaren har något att börja och ”bo in sig med”, innan de köper nytt. Av Jennifer Fogelberg-Clarke, Startgroup svarar på läsarfrågor om att sälja eller köpa en bostad på Costa del Sol.
e-post: jennifer@startgroup.com
Tel 952 90 48 90
Att fastigheten säljs möblerad är något som mäklaren fastställer under den primära förhandlingsprocessen, om både säljare och köpare så önskar.
När ett pris förhandlats fram och ett reservationskontrakt som stipulerar att fastigheten säljs med möbler skrivits, är det viktigt för oss mäklare att sätta ihop en formell inventarielista.
Vi sammanställer listan under perioden mellan erlagd reservationsavgift och betalning av 10% (privat köpekontrakt/contrato de arras). Normalt brukar denna period vara ca två veckor och det är då advoka – terna gör sina legala undersökningar på fastigheten i fråga. Advokaterna kommer att kräva en inventarielista signerad av både säljare och köpare innan de godkänner det privata köpekontraktet.
Inventarielistan består vanligen av ett skriftligt dokument där möbler som lämnas kvar i fastigheten dokumenteras. Ibland kan det även krävas att detta dokument kompletteras med fotografier.
Så varför är detta dokument så viktigt? Jo – vi har förmodligen alla olika åsikter om vad uttrycket ”möblerat” innebär. Vi på StartGroup brukar vara mycket noga med att informera våra kunder om att med ”möblerat” menar vi bord, stolar, sängar, soffor, kaffebord, bokhyllor och skåp. Antika mattor, tavlor, tv-apparater, musikanläggningar, sängkläder, koppar eller glas är personliga ting och lämnas oftast inte kvar. Som ni förstår är detta godtyckligt och mycket svårt att specificera utan ett formellt dokument!
Utan ett skriftligt dokument med signatur från både säljare och köpare, kan det kan bli komplikationer vid slutinspektion! En köpare kan bli besviken och undra ”Var har den där vackra tavlan tagit vägen som fanns här då vi tittade på lägenheten?” Tavlan kanske var ett arvegods och naturligtvis har säljaren tagit med sig den hem.
Oftast lämnar säljaren kvar mycket mer än vad som står på inventarie – listan och det kan ju vara riktigt bra ibland. Det som köparen inte vill ha kan lätt fraktas bort! Många möbelföretag tar med sig begagnade möbler mot en mindre avgift då de levererar nytt. Alternativt kan en välgörenhetsfirma anlitas, som oftast hämtar möbler i gott skick utan någon kostnad alls.
Jag som mäklare brukar ofta säga att ibland lägger vi mer tid på att förhandla möbler än på att förhandla priset på själva fastigheten i sig. Det är så klart en överdrift, men ibland inte långt ifrån sanningen! Se till att ni får en inventarielista för påskrift av mäklaren i god tid innan det är dags för att skriva det privata köpekontraktet. Detta gäller både för säljare och köpare!
Om artikelförfattaren: Jennifer Fogelberg-Clarke är spansk mäklare och medlem i mäklarförbundet G.I.P.E. Kommer från Göteborg, och har bott på Costa del Sol sedan 1995.Mäklare sedan 2001 och ansvarar för skandinaviska kunder hos StartGroup som har kontor i Calahonda, Mijas Costa. StartGroup har för närvarande över 650 privata försäljningsuppdrag, per – sonalen talar 7 språk och alla är externt utbildade i PBC, Decreto 218 och LOPD. Mer info www.startgroup.com