Detta är en fråga som blir mer aktuell när fler och fler internetportaler annonserar att man kan spara tusentals Euro på att annonsera med dem, istället för att anlita en mäklare. Hmm, vad stämmer här? Behöver man en mäklare eller kan man göra det själv och spara pengar? Av Christofer Fogelberg, Start Group
chris@startgroup.com Tel 952 90 48 90
Vad är för- och nackdelarna? Som alltid ska jag säga att det tyvärr finns både dåliga och bra mäklare. Jag har här i åtanke enbart professionella, registrerade mäklare med etablerade kontor. Ej ”hemmamäklare” som jobbar med en mobil och försvinner så fort ett problem uppstår – det är en annan problematik som vi skrivit om tidigare som ni kan se i arkivet på Svenska Magasinets hemsida.
Vad ger en privat annons på en internetportal?
Givetvis är det ”billigt” vid första anblick. Från några få € till några tusen € beroende på portal och vad de erbjuder. Vissa är enbart en annonsplats medan de dyrare nu hjälper till med kontrakt och bokning av notarie. Men ägaren måste ta sina egna foton, ta hand om visningar, svara på köparens frågor och förhandla om pris och villkor. Detta fungerar kanske hyfsat i Madrid där 98% av köpare och säljare är spanjorer och talar samma språk. Men på Costa del Sol har vi ett annat scenario – många olika nationaliteter, olika språk och framför allt – olika kulturer och seder. Efter cirka två år på marknaden har inga av dessa portaler varit särskilt framgångsrika på Costa del Sol.
Vad kan en bra mäklare ge i service?
Ett etablerat mäklarkontor som varit aktivt i många år har en unik erfarenhet om det område de arbetar i och den kundkrets som finns. Mäklaren ger en professionell värdering av bostaden, tar professionella foton, kanske till och med en 3D modell av bostaden som visas på Internet. Professionell beskrivning av bostaden på flera språk och annonsering av bostaden i många medier i olika länder – där kunderna finns! Det finns ingen framgångsrik mäklare nuförtiden som tar dåliga bilder och bara hänger upp ett papper i skyltfönstret. Mäklaren tar fram kunderna och gör privata visningar på bostaden när det passar kunden. Normalt görs mellan 30 – 40 visningar av en bostad innan den säljs! Nu gör mäklaren även visningar via Skype till intresserade kunder som inte kan resa – och många köper utan att komma hit tack vare mäklaren som med sin erfarenhet ger trygghet och service. Mäklarfirman måste också ta in all dokumentation av bostaden så att den kan annonseras enligt den Andalusiska lagstiftningen så att köparen får korrekt info från början, samt ha en infrastruktur med kontor, hemsidor på olika språk, personal, telefoner, bilar etc, etc.
Allt detta utan att ta betalt en enda € från kunden förrän de framgångsrikt sålt bostaden! Om de inte säljer tar de ingenting betalt. No sale – No fee!
Om du som säljare tycker att du kan göra ett lika bra jobb själv och lägga den tid som en professionell mäklare lägger på marknadsföring, visningar m.m, så är det givetvis en bra idé att använda en internetportal och hoppas att rätt köpare ska uppenbara sig och bara ställa enkla frågor på ditt eget språk. Prova och se! Men om det sen inte fungerar så leta upp en bra mäklare som varit etablerad under många år i det område din bostad ligger i. De hjälper dig gärna!
Om artikelförfattaren: Christofer Fogelberg är spansk mäklare och medlem i mäklarförbundet G.I.P.E. Kommer från Göteborg, men har bott permanent på Costa del Sol sedan 1999. Mäklare sedan 2001 och sedan 2003 driver han fastighetsmäklarföretaget StartGroup som har kontor i Calahonda, Mijas Costa. StartGroup har för närvarande över 650 privata försäljningsuppdrag, personalen talar 7 språk och alla är externt utbildade i PBC, Decreto 218 och LOPD. I november 2019 blev Christofer invald som advisory director för det internationella branschorganet Association of International Property Professionals, AIPP Mer info www.startgroup.com