Antalet shoppingvaruhus utanför samhällena på Costa del Sol har vuxit upp som svampar ur jorden de senaste tio femton åren. För handlarna i centrumkärnan har detta slagit hårt. I kombination med konjunkturnedgång och ekonomisk kris står allt fler lokaler tomma Av Ola Josefsson

Men det finns ljuspunkter på den mörka himmeln. Det anser Fia Ensgård nybliven företagare på Costa del Sol med butiken Lingon & Blåbär på Avenida Miguel De Cervantes i La Campana i Nueva Andalucia.
– Se här, nyöppnade butiker, en efter en, säger Fia och slår ut med handen medan vi går utmed Avenida Miguel De Cervantes.

Hon kom till Marbella i somras och började leta butik. I gamla stan i Marbella finns massor av lediga lokaler. Men den riktiga känslan saknades, det var för mycket som stod tomt.
– Det ger inga bra vibrationer när turister går på gator och får se tomma lokaler.

Så Fia hittade en ledig lokal i La Campana. Och hon var inte ensam. Under den senaste tiden har det blivit nya ägare till flera lokaler på samma gata.
– Här når jag dem som bor i området. La Campana och Nueva Andalucia är ett levande område, säger Fia.
Medan vi sitter utanför hennes butik och pratar kommer folk fram och frågar nyfiket. Vi möts av positiva kommentarer från förbipasserande. Många svenskar eller nordbor rör sig i området eftersom spansknordiska sällskapet AHN har sin föreningslokal här.

Annons

Lingon & Blåbär är ett företag som vi kanske först förknippar med barnkläder. Företaget har vuxit och kollektionen består numera även av vuxenkläder med en sportig stil även för golfbanan.
– Och även sådant man vill ta på sig när man ska gå bort och känna sig lite finare. Handdukar, ryggsäckar, underkläder är andra saker.
Det är vårkollektionen som tar plats när Fia öppnade butiken 10 december lagom till julhandeln. Och hon tar hem fler plagg efter önskemål från kunden.

Som nybliven företagare i Marbella andas Fia optimism inför framtiden och hoppas på att kunna anställa. Hon talar om positiva känslor i en idyllisk och trevlig miljö. Närmsta butiksgranne är en fruktaffär, kunder kommer och går.
Människor är här och handlar. Fia menar att det är viktigt att vi har ”tänket” att handla där vi bor, att låta bilen stå och gå och handla. Då får vi levande stadsdelar med människor i rörelse som handlar i kvartersbutiken vilket ger områden som är trevliga att bo i.
– Dessutom uppfattar jag det som att polisen numera är mer närvarande i gatubilden vilket känns tryggt och bra, säger Fia Ensgård avslutningsvis.