Med 15 utställare på plats hösten 2003 arrangerades första utställningen av Köpa hus utomlands. Hösten 2006 fanns 85 utställare på plats i Stockholm och nära 11.000 besökare kom till två utställningar. Under 2007 breddas utbudet ännu mer Av Ola Josefsson
-Vi trodde inte i vår vildaste fantasi att mässorna skulle få den här utvecklingen. Det är det roligaste som vi har hållit på med, säger Sven F. Källström som tillsammans med Björn Simonsson, VD i Fair International, står bakom Köpa hus utomlands.
På tre år
Stockholm hösten 2003. 15 utställare finns på plats vid första utställningen i World Trade Center. Tre år senare har antalet utställare ökat till 85.
-Det känns ganska häftigt att vid min ålder (61 red. anm.) få vara med om denna framgång. Björn, min kompanjon, är ju ändå 15 år yngre, säger Sven F. Källström när Svenska Magasinet får en pratstund med de båda i samband med Göteborgsmässan i oktober.
Klappar för Spanien
Över 54 utställare finns på plats i Svenska Mässans lokaler i Göteborg. Vi sitter i lunchbaren bland utställare och tusentals besökare. Germán Pérez, känt ansikte från Sällskapsresan sitter ett stycke ifrån oss och underhåller med sin gitarr.
I restaurangen serveras lunchtallrikar med mat från länder som finns representerade vid utställningen. Sven Källström kommer från seminariet där han precis haft sitt inlägg om varför man ska flytta till Spanien, som spelar huvudrollen vid mässorna, med flest och störst montrar.
För även om antalet platser där svenskar köper fritidshus har blivit fler har inte Sven Källström övergivet Spanien. Hans hjärta klappar mest för Spanien och han tillbringar mycket tid i huset, inte långt från Cabopino golfbana.
Nästa: Malmö
Det är inte bara antalet utställare som har ökat, utan även antalet besökare, utställningar och länder. Från hösten 2007 tillkommer även Malmö bland nordiska städer som Oslo, Göteborg, Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors som får sin egen Köpa hus utomlands.
Sven F. Källström talar sig varm om sitt sammansvetsade gäng där flera av medarbetarna bor i Spanien.
Antalet seminarier vid mässorna har ökat till tio. Och det är inte bara bostadsspekulanterna som kommer, seminarierna vänder sig även till dem som har hus i utlandet med frågor kring ekonomi och skatter.
Affärsutveckling
Under 2007 räknar Sven Källström med att utbudet vid mässorna ska utökas ytterligare. Man tänker inte lägga sig till ro utan i stället förvalta det intresse som redan finns.
-Jag kommer inte att hålla i några seminarier i fortsättningen, det blir andra som får den uppgiften. I stället ska jag jobba mer med affärsutveckling kring mässorna. Jag skulle vilja se fler företag som erbjuder fler tjänster. Det ska kunna finnas mindre montrar eller företagsrum där besökare får information om affärsmöjligheter i det nya landet. Redan under 2007 blir det en helt ny del vid seminarierna om hur man startar företag i Spanien.
-Vi ska mer jobba på att slå fast rörligheten inom EU och att satsa på livskvalitet vid utlandsflytt.
Hemsidan
Ytterligare en satsning sker via hemsidan på Internet där utställare kan visa objekten. Här ska allmänheten kunna gå in och söka information om affärsmöjligheter, lagfarter och få presentation om alla länder vid utställningar. Det ska vara ett ”kunskapsarkiv”, enligt Sven F. Källström.
Björn Simonsson, VD för Fair International AB, är den store organisatören som inte lämnar något åt slumpen. Björns filosofi är att mässorna ska fortsätta att utvecklas. Företaget har blivit marknadsledande i Norden och någon konkurrens finns inte.
-Vi har egentligen bara oss själv att jämföra med, säger Björn. Därför är det viktigt att det inte glider oss ur händerna utan att vi utvecklas konceptet till glädje för utställare och besökare, säger Björn Simonsson.
Återkommer
Utställarna får resultat och återkommer, mässa efter mässa. Nära tre av fyra utställare är med på varje mässa. De övriga har ofta en lokal anknytning.
Sedan starten hösten 2003 har kontaktnätet ökat betydligt. Genom ett brett annonsutbud i tidningar i Mälardalen och Västsverige annonseras mässorna. Utställarna har inte bara blivit fler utan även proffsigare. Seminarierna går mer på djupet.
-Vi försöker att hela tiden tänka långsiktigt. Vi vet att om vi inte misslyckas med något så får vi ett brett och bra förtroende hos marknaden, det vill säga hos kunderna på mässan.
Familjär atmosfär
Björn Simonsson och Sven Källström talar om en familjär atmosfär bland personal och utställare. Alla vill givetvis tjäna pengar, men glimten i ögat finns alltid där liksom trivseln i samband med drinken efter stängningsdags på lördagskvällen.
Till höstens mässor i Göteborg och Stockholm kom nära 11.000 besökare. Och antalet besökare lär öka. Till hösten 2007 tillkommer Malmö på schemat.
-Malmö ska täcka upp södra Sverige. I en radie på två timmars bilresa täcker vi med annonser i dagstidningar, berättar Björn Simonsson.
Fotnot. Svenska Magasinet och Costa Blanca Magasinet är officiella mässtidningar från den spanska sidan vid Köpa hus utomlands.