En besiktning av menytavlor runt om på Costa del Sol är som att läsa tidningen MAD! Ungdomarnas hipp hopp kultur har banat sig vägen in i restaurangköken! Här har man totalt missuppfattat begrepp som ”fusion” ”cross over” etc. som sedan år tillbaka är populära sätt att tillaga och blanda mellan olika råvaror och kulturer på stjärnkrogar runt om i världen. Av Johan Adell

Ingen stans jag tidigare varit har så många amatörer beslutat sig för att sadla om och bli krögare som just på Costa del Sol! Vid en rundfrågning hittade jag att inte mindre än 60% av restaurangerna ägs av amatörer! Lastbilschaufförer, målare, snickare, ja alla tror att de kan få ett behagligt liv i solen som krögare. Tyvärr är det inte så enkelt. Britterna är i klar majoritet i dumheter!
På restaurang- tätaste gatan, ett snäpp ovanför strandpromenaden i Fuengirola ligger ett hundratal restauranger och barer, merparten ägs av utlänningar – läs Britter.
Av dessa så är ett rimligt antagande att 60-70% ägs av amatörer – vilket i och för sig är lite svårt att se då Britterna inte direkt är kända för sitt kök!

Mäklare har vid min rundringning berättat att omsättningshastigheten på barer och restauranger på kusten är 6-7 månader! Man får in samma objekt, och säljer det igen så snart pengarna för den nya ägaren tagit slut. Dessa människor tror att bara för att vännerna säger att frugan är duktig på att laga mat, så kan man öppna restaurang!
Jag har massor med timmar som passagerare i ett flygplan, men inte skulle jag få för mig att jag skall sätta mig vid spakarna!

Hur man kan tro att någon vill äta pizza med vita bönor i tomatsås och bacon, eller friterade bläckfiskringar med spaghetti och currysås eller vitlökspotatis med tonfisk? Här är svaret på varför omsättnings- hastighet på barer och restauranger är stor!

Det finns naturligtvis en andra förklaring också, De flesta som kommer hit som glada amatörer har varken en korrekt budget, eller grundläggande kunskaper om vad som krävs av myndigheter och leverantörer för att få öppna. Man förstår inte att en restaurang tar ett år, minst, att etablera, och under det året får man betala alla råvaror, löner, skatter, marknadsföring etc. med eget kapital.

Tänk er en restaurang med 50 platser att fylla 6-7 dagar i veckan, då har man en ganska hög fast kostnad att betala. För att 350 personer i veckan skall besluta att gå just till denna restaurang bland tusentals andra krävs både marknadsföring, kvalité och uthållighet.
Anta att man går ut och äter 12 ggr/månad, och att man en gång i månaden går till samma restaurang, då krävs det att 1000-tals personer gillar din krog, för att fylla den var dag!

Hur lång tid tar det att få så många att välja just din krog? Vad kostar det att sätta ditt varumärke på kartan?

I Branschen säger man att det tar ca 1 år med rätt marknadsföring, bra mat & service för att du skall kunna börja räkna med att tjäna pengar. Den här uthålligheten har uppenbart inte många nya krögare/barägare på kusten. Detta aktualiserar frågan som Sveriges kockars förening och dess syster organisationer länge drivit, inför ett ”körkort” för krögare! I flera andra Europeiska länder har man krav på goda förkunskaper från branschen för den som vill öppna bar eller restaurang, resultatet av detta är färre konkurser och mindre problem i form av matförgiftningar, reklamationer.

(Johan Adell skriver för ICA Förlaget i Västerås och yrkesverksam inom media, livsmedels- och restaurangbranschen.)