I Spanien utfärdas inte elektroniskt identifiering av banker, utan av en myndighet. Den officiella varianten som gäller inför spanska myndigheter och som även kan ansökas om av icke spanska medborgare är s.k. Certificado digital (ung. eID).
Vi ska här kortfattat redogöra för hur det fungerar.
Vad är certificado digital?
I Spanien är certificado digital ett elektroniskt dokument vinklat till en särskild identitet. Det är unikt och kan inte överlåtas.
Kan en icke-resident ansöka om certifikatet i Spanien?
Ja, enda kravet är att ha ett NIE-nummer.
Vilka är kraven för att erhålla certifikatet i Spanien?
- Inneha NIE
- Inneha giltig e-mailadress
- Inneha en enhet med internetanslutning för att kunna logga in som användare.
Hur går ansökan till?
Den myndighet som utfärdar certifikatetet i Spanien är FNMT (Fábrica Nacional de Moneda y Timbre) www.fnmt.es/ceres.
Processen för att få certifikatet görs i tre steg:
Steg 1: Ansök om certifikatet (görs på hemsidan)
- Ange ditt NIE-nummer
- Ange ditt första efternamn.
- Ange en giltig e-postadress.
- Acceptera villkoren.
- Skicka ansökan.
FNMT kommer att bekräfta ansökan och skicka en unik kod till e-postadressen du angivit.
Steg 2: Styrka din identitet
Du måste gå till ett registreringskontor med ditt NIE-nummerdokument och giltig ID-handling (pass eller nationellt ID-kort) och koden som du fått via e-post. På FNMT:s webbplats kan du kontrollera vilka kontor som ligger närmast din hemadress. Till exempel kan du göra det på kommunhuset eller skattemyndigheten.
När din identitet har bekräftats skickar registreringskontoret ett e-postmeddelande med en länk för att ladda ner certifikatet.
Steg 3: Ladda ner och installera certifikatet
Med den länk du fått från registret och din kod kan du ladda ner certifikatet och installera det i din dator. När det certifikatet har laddats ner sparas det automatiskt i din webbläsare.
Användande av certifikatet
Efter installation är certifikatet klart att användas. Med detta kan du få tillgång till flera tjänster och handläggning inför myndigheter på ett säkert och bekvämt sätt, utan att behöva gå personligen till myndigheten i fråga.
Kan jag installera certifikatet i mobilen?
Ja, det går. Enklast och snabbaste sättet att installera i mobilen, är att du laddar ner en kopia i datorn som du sedan sänder till din mobil med e-post. Efter att öppna e-postmeddelandet i mobilen, kan du ladda ner certifikatet i mobilen. Du kan göra samma ärenden i mobilen som i din dator.
Går det att göra ansökan även på andra språk eller bara på spanska?
FNMT erbjuder på sin hemsida även förklaringar av processen på flera språk, bland annat engelska.
Kostar det något?
Myndigheten tar inte ut någon avgift för certifikat för fysiska personer. För juridiska personer (bolag) utgår en avgift.
Övrigt att ha i åtanke
Certifikatet har en giltighetstid på fyra år. Efter fyra år måste det förnyas, processen är densamma som vid första ansökan.
Om du är firmatecknare för ett spanskt bolag, kan du även ansöka om certifikat för bolagets räkning genom ditt privata certifikat utan att behöva gå och identifiera dig en andra gång. Certifikat för bolag har en kostnad och är giltigt endast två år. Om firmatecknaren för bolaget ändras, måste även certifikatet förnyas.