På Sveriges nationaldag den 6 juni presenterades för första gången den exklusiva förserien av Indigo 3000R Signature Series, en ny svensktillverkad bil. Totalt ska cirka 45 bilar tillverkas i denna version. Och Indigo 3000R har en stark anknytning till Costa del Sol. Av Ola Josefsson
Foto: Stephane Abrantes

Det är inte varje år som en ny svensk bil presenteras. I somras var det dags för Indigo 3000R att visas upp för första gången. Nu finns bilen även på Costa del Sol.
– Bil nummer 9 och 10 i serietillverkningen av Signature kommer till Spanien under våren 2018 liksom bil 1 och 2 i produktionsserien, säger Lars GV Lindberg, en av delägarna i projektet och bosatt på kusten.

Nr 1 av tio i Signature-serien finns hos SPV Group SL som har verkstad i Alhaurín el Grande som Svenska Magasinet har besökt. Nyligen var bilen i Barcelona för ljudmätningar och utprovning av bromssystem för EU-godkännandet. Totalt är det 64 EU-direktiv som ska uppfyllas.

Marknaden har visat stort intresse för Indigo 3000R. I samband med bilens presentation i somras presenterades en uppföljande småskalig serietillverkning med fler spännande versioner. Dessa kommer vara baserade på samma grundmodell och få ett pris i basutförande på ca 1,1 miljoner kr i Sverige. Orderböckerna öppnades i augusti 2017. Distributör på Iberiska halvön är SPV Group SL.

Efter Sverige 6 juni följde Spanien den 15 september. Indigo 3000R presenterades i Marbella hos Super Garage. Det var fotografering i Puerto Banús och testdag på Ascari Race Resort vid Ronda.

Indigo 3000R är fortsättningen på Indigo 3000 som det tillverkades 43 av i Åmål och Arvika mellan åren 1994 till 1999. Till 95 procent är Indigo 3000R en helt ny sportbil som har utvecklats under tre års tid med stor respekt för Indigons populära DNA och grundlayout. Endast 5 procent kvarstår av bilens ursprungliga form och konstruktion.

Indigo 3000R har en stark anknytning till Costa del Sol. Bengt Lidman som tog fram den ursprungliga Indigo 3000 bor i Marbella sedan många år och styrelseordförande och huvudägare i bolaget vB Automotive AB som bygger och äger bilen, Johnny Ohlson, är deltidsboende i Fuengirola.
– SPV Racing är också delägare och bidrar med spanska mekaniker under perioder i Sverige när produktionstakten ökar. SPV Racing expanderar också i Alhaurín el Grande där vi har utökat våra lokaler, berättar Lars GV Lindberg.

Indigo 3000R tillverkas i Skene av vB Automotive AB, vilket leds av VD Frank Bergqvist. SPV Racing är delaktig i tillverkningen dels genom utprovning i Spanien också med mekaniker som jobbar periodvis i Sverige med sammansättningen.

Bakom bolaget står ett tjugotal fysiska privata finansiärer med erfarenheter av framgångsrikt entreprenörskap i olika branscher. Bolaget är hittills helt finansierat med ägarkapital. Ägarnas strategi är att skapa förutsättningar för breddat ägande med nya starka partnerskap, som kan garantera och stimulera tillväxt för verksamheten.

Den målbild som grundarna för tre år sedan presenterade för marknaden var en förserietillverkad sportbil i begränsad upplaga. Den skulle baseras på befintlig teknik från Indigo 3000 och ha ett pris i basutförande på omkring 100.000 euro.
Ganska snart stod det klart att det varken var relevant eller certifieringsmässigt möjligt att ta en bil till marknaden baserat på enkla uppdateringar av 20 år gamla funktioner och kvalitetsstandarder. Varför ambitionsnivå höjdes.
Resultatet är en modern sportbil med klassiska stilelement. Den nya Indigo 3000R levererar därför modern prestanda, funktion och kvalitet för att klara de certifierings- och marknadskrav som förväntas av en bil i våra dagar.

Ägare till den gamla modellen har varit delaktiga i processen genom att definiera detaljer som tillhör bilens särskiljande och mest värdefulla egenskaper. Detaljer har specialutvecklats till bilen för att få högre kvalitet och bidra till en sammanhållande formgivning.

Exempelvis är elektroniken CAN-busstyrd med elektronisk startspärr och LED-belysning både fram och bak. Bilens motoreffekt har ökat med mer än 50 procent. Bromseffekten har förbättrats med 200 procent. Vägegenskaper och grundbalans har förbättrats.
Kraven kring avgasrening är betydligt högre än de ”Euro 2”-regler som gällde när föregående modell tillverkades på 90-talet. Nya Indigo 3000R möter dagens krav för Euro 6 och levereras likt sin föregångare med ett typgodkännande för hela Europa.
– Motorn kommer från Volvo. Det är en rak sex cylindrig motor som satt i Volvos XC 90 modell. Vi har köpt de sista 45 motorerna som Volvo tillverkade. Det finns gott om reservdelar men inga fler motorer, säger Lars GV Lindberg och fortsätter:
– Nu tillverkar vi tio bilar i signature series och 35 efter det med Volvomotorn. Efter det har vi ett antal alternativ från olika leverantörer allt från V8 till eldrift. Vi håller på med en utvärdering av alternativen men helst vill vi fortsätta med svensk teknik.

Kring svenskspanska SPV Racing i Alhaurín el Grande händer andra stora saker. Som att det blir första teamet att ansluta till Electric GT där Emma Kimiläinen blir en av förarna.
Emma tillsammans med Alvaro Fontes och Javier Martinez blir utvecklingsförare inför debuten i världens första tävlingsserie för elektriska produktionsbilar. SPV får leverans av sin första Tesla Model S EGT P100D i slutet av 2017. Serien inleds i mitten av 2018.

Electric GT Championship är den nyaste tävlingsserien inom motorsportens nollutsläppskategori med mål att synliggöra hållbar mobilitet.
– Emma är en mycket duktig förare. Hon är även finsk tv-kommentator, författare och mamma, säger Lars GV Lindberg, delägare i SPV Racing, till Svenska Magasinet.