Hon var en sökare under hela sitt liv. Det säger Johan af Klint om Hilma som var syster till hans farfar. ”Det känns fantastiskt att få svara här. Tillsammans med Picasso och här under oss har vi utgrävningar från Feniciernas tid”, säger Johan af Klint när Svenska Magasinet möter honom vid invigningen Av Ola Josefsson

Johans pappa fick ärva 1.500 konstverk av Hilma af Klint.
– Vad ska jag göra med allt detta undrade min pappa.

Det vet vi nu. Utställningen ”Abstrakt pionjär” har visats i Stockholm och Berlin. Nu besöker den temporära utställningen Málaga till den 9 februari 2014. Sedan följer Köpenhamn och förhoppningsvis USA.

Johan besökte Alhambra i Granada och utforskade Málaga.
– Jag har inte varit på Solkusten på 20 år, det är mycket som har förändrats. Hade inte en tanke på när jag var här senast att det skulle bli en utställning med Hilma på Picassomuseet.

Johan af Klint är ordförande i stiftelsen Hilma af Klint som har funnits sedan 1972 och vet det mesta om sin släkting. Som ung studerade Hilma vid konstakademin mellan åren 1882 till 1889.
– Hon var mycket uppskattad av sina professorer och fick en av de tre ateljéer som konstakademin hade. Den låg på Hamngatan 5 där Hilma arbetade mellan åren 1889 till 1908, berättar Johan af Klint.

Hilma af Klint var en mycket speciell kvinna av sin tid. Hon var ensamstående och tog hand om sin mor som blev blind 1908. Hilma grubblade mycket kring livets frågor och sökte svar på många håll.
– Och så målade hon och försökte förstå vad hon hade skapat, säger Johan af Klint, religionshistoriker till vardags.
– Hilma läste Emanuel Swedenborg, Christian Rosencreuz och undersökte spiritismen. Hon bildade en grupp, De fem, som bestod av endast kvinnor som gjorde seanser och var verksam mellan åren 1896 till 1905.

Vid utställningen ”Abstrakt pionjär” i Málaga hänger flera stora konstverk. Dessa gjordes mellan maj 1907 till maj 1908.
– Under ett år gjorde Hilma inte mindre än 111 konstverk, ett konstverk var tredje dag. Hilma var otroligt produktiva under det året då hon gjorde sina största konstverk som vi också ser här i Málaga.
1908 var också den första delen av serien klar. Hilma af Klint fick frän kritik inte minst från konkurrenterna. Rudolf Steiner var inte nådig.
– Du får inte visa detta på 50 år. Jag förstår inte detta du gjort, sa Steiner som såg en tuff konkurrent i af Klint.
– 1922 brann Steiners hus ner. Det var då Hilma gjorde En brinnande svan. Hon erbjöd sig att hjälpa Steiner att bygga upp ett nytt hus, men hon fick nobben direkt, berättar Johan af Klint.

Mellan åren 1912 och 1915 gjordes ytterligare 83 konstverk. Hon kom i kontakt med filosofi och idéhistoria. Hennes sökande fortsatte och målningarna blev analyser av religion och tro.
– Efter mammans död bodde Hilma i Schweiz under vissa perioder vilket även kom att förändra hennes konstverk. Det är nu perioden Flytande färger inleds. Totalt blev det fyra olika stilar eller perioder under Hilmas liv.

Johan beskriver sin släkting Hilma som udda i familjen. En kvinna som visste vad hon ville.
– Hon befann sig i en något flummig miljö. Nu har vi rensat upp kring henne.

Invigningen under måndagskvällen avslutades med en cocktail i trädgården till vackra Palacio de Buenavista där Picassomuseet ligger.
– Det är fantastiskt att få vara här i Málaga. Här på Picassos hemmaplan, säger Johan af Klint avslutningsvis.