MED HJÄLP AV AGGRESSIVA KAMPANJER SKA BOLAGEN återta förlorad mark. Det handlar om att återuppliva och stimulera efterfrågan på flygresor efter vårens nationella nödläge, nedstängning och folks rädsla för att flyga. Av Anders Rosell, chefredaktör & formgivare
Det gjorde att Iberia använde endast 18 procent av sin kapacitet i juli som under de första veckorna i augusti steg till knappt 27 procent.
Det tog knappt ett dygn innan Ryanair svarade på Iberias prissänkningar. Ryanair som i mars månad var det bolag med flest resenärer på Spanien inledde i början av månaden med sista minuten-försäljning av en miljon biljetter från fem euro under de kommande två dygnen. Det är flygbolagets största kampanj i år.
Erbjudandet gäller för Ryanairflyg under september och oktober till 240 destinationer. Försäljningen av en miljon biljetter från fem euro kommer bara en och en halv månad efter att bolaget sänkte priset på 250.000 biljetter under juli.
När Storbritannien införde kravet på karantän för inresande från Spanien och restriktioner i Tyskland för inresande från Spanien innebar det ett hårt slag för Ryanairs lågprissatsning i juli.
Några timmar efter Ryanairs lansering var det dags för det spanska lågprisflyget Vueling, och dotterbolag till IAG, att ge sig in i priskriget. När detta läses har dock deras erbjudande gått ut för den här gången. Men med all säkerher lär priskriget fortsätta.
Håll ögonen öppna för fyndresor!
Och läs gärna vår artikel längre fram i tidningen om de säkerhetsåtgärder ombord som flygbolagen har vidtagit. Ny studie visar dessutom att smitta ombord är tämligen minimal.