DET HÄR VIRUSET HAR EN FÖRMÅGA att orsaka såväl botten- som topprekord. Rekorden på den låga nivån ger en bara huvudvärk och gör folk nedslagna, oroade och bekymrade – med all rätt förstås. Därför är det nog inte alls konstigt varför tv-tittande och människors sökande efter relevanta och trovärdiga nyheter har gått i topp som en direkt konsekvens. Av Anders Rosell, chefredaktör & formgivare

Det finns en sliten gammal klyscha som säger att dåliga nyheter säljer bäst. Och det har verkligen bevisats den här månaden. Med coronavirusets utbrott konsumeras det nyheter som aldrig förr. För egen del slog vår hemsida nytt rekord under mars månad med 204.502 unika besökare eller användare. Det är en ökning med hela 125.833 unika besökare jämfört med mars månad ifjol med 78.669 unika besökare. Det är minst sagt en rejäl ökning som verifieras av Google Analytics.

Bevakningen i Spanien har hittills varit balanserad och saklig. Trots det nationella nödläget som försvårar för journalister och reportrar att röra sig fritt och bevaka presskonferenser på plats.

Det är också tydligt att media är måna om allmänhetens behov att få information. Precis som i Sverige har flera spanska medier som normalt har låsta artiklar öppnat upp dessa så att vem som helst kan hålla sig uppdaterad om det ytterst viktiga dagsläget. Trots att många medier slåss mot vikande annonsintäkter som följer i coronakrisens spår. Enbart i provinsen Málaga har två av de största dagstidningarna varslat om permitteringar. Inom media väntar ett stålbad den närmaste tiden.

Vi vill därför passa på att att tacka alla våra annonsörer som ställt upp och gjort det här numret av tidningen verklighet. Till alla övriga hoppas vi att ni snart är igång med verksamhet igen.