Hur vi mår speglas i vår hållning och vårt sätt att röra oss. Kan det vara så att vårt rörelsemönster också skapar vår inre värld av känslor och mående? Av Sjukgymnast Eva Willenheimer
e-post: [email protected]

De flesta av oss har någon gång suttit på en uteservering och tittat på människor som passerar. Och kanske föreställt oss hur de mår och vad de har varit med om. Vi ser vissa som går med spänstiga steg och andra som tveksamt sätter fötterna i marken. En del passerande har låtit bröstkorgen sjunka ihop och andra ser ut som att de gjort en djup inandning men aldrig riktigt andats ut. Vi ser män och kvinnor som går med högburet huvud och möter ens blick och en del som helst böjer nacken och mest tittar ner i backen.

Kroppens språk eller kroppsspråket är en viktig och stor del av vår kommunikation. Vi kommunicerar med vår omgivning genom hur vi rör oss, vår kroppshållning och inte minst ansiktsmimik. Forskning visar att orden vi talar är en mindre del av budskapet än den det som kroppsspråket uttrycker. Enkelt uttryckt förmedlar vi oss med vår omvärld till väldigt stor del genom vårt kroppsspråk, vare sig det är medvetet eller omedvetet.

Men det som är kanske ännu mer intressant är att vår hjärna också läser av vårt eget kroppsspråk. Hjärnan som ger oss positiva och negativa tankar, tolkar våra sinnesintryck till känslor och sinnesstämningar. Det finns bland annat klassiska psykologiska experiment som påvisar att aktivering av musklerna som vi ler med ger oss en positivare syn på det vi för tillfället håller på med.

Så människorna som passerar din uteservering har alla sin historia och sitt personliga kroppsspråk och det är mänskligt att vi läser av varandra genom kroppens språk. Bara inte vår fantasi skenar iväg allt för långt och ger andra människor etiketter som kanske inte är med verkligheten överensstämmande…

Ibland har vi dagar när vi känner att ”vi sålt smöret och tappat pengarna”. Livet känns helt enkelt motigt. Om vi vill förändra det kan vi använda hjärnans förmåga att läsa vårt eget kroppsspråk genom följande procedur.

Tänk på något du tycker är riktigt positivt. Kanske din första förälskelse, storvinst på lotteriet eller den godaste mat du vet. Låt dina tankar blir till härliga känslor som får spridas i hela din kropp. Låt hela din hållning och ditt sätt att röra dig som när du är glad, framgångsrik, nöjd, tacksam eller något annat som du finner åtråvärt.

Notera hur din kropp responderar på dina känslor och fortsätt att röra kroppen på det sättet. Kanske har du en mer sviktande gång, en varm känsla runt hjärtat, en friare andning eller att du mjukt rätar på ryggen. Då kan din hjärna registrera detta och faktiskt förändra ditt känsloläge.