Sjukdom är inte det första man tänker på när man reser utomlands, och det gäller både för de som kommer hit för en vecka eller två och för de som stannar hela vintern. De flesta av oss tänker på själva resan, flyg, husbil, boende och mat. När man bestämmer sig för att resa känner man sig oftast frisk och pigg och då tänker man inte på sjukdom eller vård utomlands. Vi tror och förväntar oss att vården här ska vara likadan som i Sverige. Av läkare Nordic Medical Center dr Adolfo Jiménez nordicmedicalcenter.es tlf 681 661 525
Nordic Medical Center har nu varit öppet i snart 2 år. Under den här tiden har jag som specialist i allänmedicin, både i Spanien och i Sverige, träffat mer än 1500 patienter. Största delen av patienterna är svenskar, följt av finländare. Vi besöks också av andra nationaliteter men i mindre utsträckning.
Spanska vårdsystemet är politisk delat mellan den offentliga och den privata sektorn, det är inte som i Sverige där det finns avtal dem emellan.
Primärvården i Spanien är oftast överbelastad på grund av dålig ledning och organisation. Det gör att allmänläkare på vårdcentraler har 6 minuter per patient, någon de strejkade mot i år, för att kunna få i alla fall 10 minuter! På 6 minuter ska man som utländsk patient försöka förklara sina besvär på engelska och hoppas på att den läkaren man möter i alla fall kan lite engelska. Det skapar otrygghet och är extremt patientosäkert.
Nordic Medical Center föddes av idén att skapa en privat vårdcentral med nordisk kultur där patienten kan boka en svensktalande doktor eller tolkas på finska. Man använder den tiden som patienten och läkare behöver för att få en uppfattning av problemet.
Det svenska systemet i allmänhet gör att digitalisering av vården går snabbast i hela världen. Användning av mobilt bank-id och den gemensamma vårdorganisationen i Sverige gör att vi på Nordic Medical Center tillsammans med patienten kan komma in på deras journaler och få en exakt överblick av patientens problem och medicinering.
På Nordic Medical Center hjälper vi även de som är mer akut sjuka att hitta rätt instans och inte behöva betala notan. Har man en privat försäkring (de flesta via hemförsäkringen) får man kontakta försäkringsbolaget för att se om de kan garantera betalning för bedömning på ett privat sjukhus där det finns den mest avancerade teknologin och svensk tolk. Om man inte har en försäkring hänvisar vi till det offentliga systemet.
Som svensk, försäkrad i Försäkringskassan, har man möjlighet att söka privat vård, betala själv och begära återbetalning från Försäkringskassan när man kommer tillbaka. Det underlättar att få tillbaka pengarna om man kan få anteckningar på svenska, en tydlig och klar faktura och själva blanketten till Försäkringskassan ifylld, så som vi gör det på Nordic Medical Center.