Motorsport i alla dess former älskas av både förare och sin publik. Att tävla med maskiner som endast är byggda för ett enda ändamål, att transportera sin förare snabbare än sina motståndare är något människan sysslat med ända sedan bilen uppfanns. Vi som följer detta mästerskap får verkligen användning för alla våra sinnen. Lukten, ljudet, trycket i bröstet och den emotionella upplevelsen som medför när man hejar fram sin förare är obeskrivligt.

Av Jonas Calson e-post: jonas@calson.se

Vi som gillar motorsport har alla en favoritförare, vi följer alla tävlingar i olika grader så gott det går, vi gläds av deras framgångar och blir lika förbannade som föraren själv när det går snett på banan. Vi bär förarens teamkläder, vi smetar på dekaler på våra bilar och visar gladeligen vem vi hejar på i alla lägen. Det finns så klart olika grader av fanatiker inom motorsporten. Vi svenskar har kanske ett lite mer distanserat förhållande till motorsport, tar det hela med en klackspark och låter inte våra känslor svälla över oavsett vad som händer med vår favoritförare.

Holländare är kanske de mest strukturerade motorfanatikerna som alla klär sig i orange när det är dags för tävling och hejar fram sin favoritförare. Sen har vi italienarna där motorsporten är religion, punkt! Här hejar man på Ferrari, inte en förare i första hand. Man hejar på Ferrari och där med basta. Traditionen med att tävla inom motorsport har inte varit en spikrak resa i Spanien. Formel 1 har som exempel haft det tufft att få fäst i Spanien under många år. Den mest kända banan innan spanska inbördeskriget var Circuito Lasarate.

Annons

Här tävlade dom bästa teamen i Europa innan inbördeskriget satte stopp för det. Sen kom andra världskriget och då blev det inget tävlande. Under Francos imperium var Spanien inte välkommen som tävlingsnation. Och det skulle dröja ända fram till 1968 innan Spanien åter igen fanns med på tävlingskalendern. Idag har Spanien en enorm produktion av duktiga förare oavsett motorsportsgren. Rally, Motor GP, Formel 1 m.m.

Carlos Sainz, Pedro de la Rosa, Marc Marquez, Jorge Lorenzo och många fler bevisar årligen att det finns ett enormt intresse för motorsport i Spanien och dessa förare har tagit sig hela vägen till toppen i sin respektive gren. En av höjdpunkterna inom Formel 1-serien i Spanien är Barcelonas lopp i början av Juni. Här samlas nästan 150.000 personer i spanska hettan och hejar fram sina respektive team. Spanien har i år två topförare. Den tvåfaldige världsmästaren Fernando Alonso som kör för Aston Martin och Carlos Sainz som kör för Ferrari (son till den framgångsrike rallyföraren med samma namn).

Dessa två förare har medfört att motorintresset i Spanien florerat och inspirerat ännu fler unga förare att kämpa för sin plats på den spanska motorsportskartan. Som svensk är det tufft att tävla i Spanien. Det är varmare, tempot är högre, banorna är längre och nivån på förarna är betydlige högre än hemma i Sverige. På samma gång är motorsporten ”rumsren”, det finns fler som följer motorsporten, fler företag som vill förknippas med denna idrott och på så sätt blir det lättare för förare att tävla.

Mitt namn är Jonas Calson och jag är pappa till Alex ”Postman” Calson. Jag brinner för motorsporten och genom min son får jag uppleva äkta motorsport på nära håll, på gott och ont. Men en sak är klar, jag kan inte tänka mig ett bättre land för min son att lära sig tävla på riktigt, än här Spanien. Vamos!

Alex Postman