Patrik Sandell, rallyföraren från Östersund, charmade sig genom motorsportens värld med sin ödmjukhet och leende. Som juniorvärldsmästare i WRC och med Red Bull som sponsor erövrade han hela motorvärlden. Efter att ha flyttat till USA blev han fabriksförare för Subaru och körde WRX.

Trots sina framgångar förblir han jordnära och ödmjuk, sprider glädje med sitt eviga leende. Utöver racing är han en framgångsrik entreprenör med sitt eventföretag FlatOut Sweden. Patrik Sandell: en ikon som tar varje kurva med passion, målmedvetenhet och glädje.

Av Jonas Calson Foto: Patrik Sandell

Här firas det rejält när teamkompisen Scott Speed joinar Patrik på prispallen.

Jag träffade själv Patrik för första gången vid ett bilevent vi hade på torget i Åre, på den tiden jag jobbade för Audi Sverige. Han var otroligt social och trevlig. Mycket glimten i ögat. Vi jobbade ihop några dagar den vintern och det sista jag sa till honom innan jag for hem var: ”-Hör av dig om du har vägarna förbi Stockholm”. Två månader senare står han och hans kartläsare Emil Axelsson utanför vår dörr i Älvsjö. De skulle på sponsorjakt i Stockholm… och detta pågick i flera år. Det var alltid lika kul när dessa unga lovande racingförare sladdade in på vår uppfart med sin servicebuss mitt i natten, åt sen middag, satt uppe hela natten och letade sponsorer. Och dagen efter så var de borta.

Sonen Anton grattar pappa Patrik för ännu ett lyckat lopp.

Annons

Jag minns att Patrik frågade mig en gång om hur de kunde betala tillbaka för alla gånger de fick sova över hos oss. Jag sa då, på skoj, att de kunde bjuda hem oss till sitt boende när de flyttar till något ställe som Marbella. Vi skrattade båda gott, där och då. Men det vi inte visste då var att detta var bara början på resan mot boendet i Marbella.

Jag fick en pratstund med Patrik där vi gjorde en tillbakablick i hans karriär som man borde skriva en bok om. Häng med!

Vad var det som inspirerade dig att bli en professionell racingförare och hur började det?

Patrik tävlade för Subaru Motorsports USA med sin Subaru WRX STI med
ca 600 hästkrafter.

– Min far Anders Sandell tävlade själv på 70-talet, men slutade när jag föddes 1982. Han hade en passion för sporten som fördes vidare på mig. Han tog med mig på olika motorsportevenemang som ung, men det var inte förrän jag var 14 år och fick testa att köra själv i stället för att titta på andra som körde. Det var då jag fastnade för rally.

Vilka utmaningar mötte du när du började tävla i rally så ung, och hur påverkade det ditt liv?

2006 vann Patrik, tillsammans med sin kartläsare Emil Axelsson, junior VM i rally (Junior WRC) efter en mycket spännande säsong.

– Den största utmaningen var den ekonomiska biten. Motorsport är otroligt dyrt och vi hade inga pengar inom familjen som kunde avsättas för min satsning. Det gjorde att jag fick kavla upp ärmarna som 15-åring och börja besöka företag och sälja in olika sponsorpaket. Jag lärde mig tidigt att det gällde att skapa värden tillbaka till de partners som jag fick med på tåget, så jag skräddarsydde alla sponsorupplägg så varje partner fick ut maximalt av samarbetet.

Hur hanterade du att resa runt i hela världen under din rallykarriär, särskilt i början av din professionella karriär?

– Att få börja tävla internationellt var väldigt stort och väldigt annorlunda jämfört med att tävla i Sverige. Det var flera mentala spärrar att komma över, nya kulturer och människor. Till exempel, är du uppvuxen i Sverige är du ganska van vid att träden står väldigt nära vägen på rallyslingorna och det är inget du reflekterar över. Om en sydeuropeisk förare kommer till Skandinavien och tävlar, så är det de första de tänker på. Samma sak gällde när jag började köra i Sydeuropa, där du hade en bergvägg på ena sidan och ett oändligt stup på den andra. Det tog ett tag att vänja sig vid detta.

Vad var den mest utmanande delen av att tävla internationellt som ung rallyförare?

Tillsammans med sin fru Linnea Sandell driver de eventföretaget Flat Out Sweden som arrangerar oförglömliga evenemang runt om i världen.

– Att lära sig hur man hanterar de olika underlagen, eftersom när man kör rally så sker tävlingarna på allt från snö, grus, asfalt, lera osv. Det gör att det krävs många års erfarenhet att bygga upp en känsla för samtliga underlag.

Kan du berätta om en speciell höjdpunkt eller ett minnesvärt ögonblick i din rallykarriär?

– Oj det är många, men när vi efter en fantastisk säsong 2006 kunde titulera oss junior världsmästare, sitter kvar än i dag. Eller när jag tävlade i rallycross på unika ställen som Los Angeles, Las Vegas och Washington DC, på banor som var uppbyggda mitt i städerna. Och självklart de åren vi även körde det kinesiska mästerskapet, och alla små och stora städer vi fick möjlighet att uppleva under dessa år.

Hur har din erfarenhet som ung rallyförare format dig som person och professionell idag?

– Man utvecklas hela tiden som människa, och det jag nu tar med mig efter karriären är allt jag lärde mig runtomkring själva sporten. Hur man jobbar med partners, hur man bygger relationer, hur man får en grupp att jobba hela natten mot samma mål osv.

2013 släppte du rally och växlade upp till rallycross för Subaru i USA. Vilka var några av de största utmaningarna när du flyttade till USA för att tävla?

– USA är ett mycket speciellt land. Det tog ett tag innan jag kom in i tugget där borta. Jag har aldrig tidigare blivit psykad innan start av en tävling till exempel. Men det lärde jag mig där och lyckades spela det spelet tillbaka. Sen gillar jag den självklarheten som finns i USA, är man bäst så säger man det och det är okej. I Sverige och Europa är det alldeles för mycket mellanmjölk och där har vi mycket att lära av deras kultur och uppfostran.

Hur skiljer sig livet som racingförare i USA från ditt liv i Sverige?

– I USA är det okej och vara bra på något, så det skapade många möjligheter under åren vi var där, men det var också skönt att komma hem till Sverige ibland där jag kunde vara mig själv på ett annat sätt.

Du körde nästan alla dina tävlingar i rally med din kartläsare Emil Axelsson. Hur viktig var din relation med honom, för din framgång i rallysporten?

– Samspelet mellan förare och co-driver är livsviktig och en relation man bygger upp över tid. Man måste kunna lita på varandra till 100% och co-drivers måste kunna leverera rätt information vid rätt tillfälle hela tiden. Annars blir det galet och man tappar tid. Jag och Emil reste 200 dagar per år tillsammans i över 8 år så vi känner varandra väldigt bra och är väldigt goda vänner än idag.

Hur är livet för dig nu efter din professionella racingkarriär?

– Jag är kvar inom branschen under vårt företag FlatOut Sweden där vi hjälper bilföretag och däckleverantör att lansera nya produkter i vintermiljö. Vi gör även olika typer av motorsportrelaterade resor för företag runt om i världen.

Kan du berätta lite om din sons, Anton Sandells, skidkarriär och hur du stödjer honom i hans sport?

– Min son Anton som är 13 år har en passion och ett mål att bli bäst i världen på utförsåkning och det är otroligt roligt när det finns ett sådant driv vid tidig ålder och då är det lätt att stötta honom. Jag finns där och hjälper honom så mycket det går.

Vilka likheter finns det mellan din erfarenhet som racingförare och din sons skidåkning?

– Det finns många likheter mellan motorsport och skidåkning. Förståelse för linjeval är ett tydligt exempel och där kan jag hjälpa till lite extra.

Hur ser ditt liv ut idag?

– Vi jobbar på med FlatOut Sweden och utvecklar det i takt med vad våra kunder vill. Sen försöker jag njuta lite av livet också och inte ta på mig alltför många nya projekt. Vi kommer försöka spendera lite mer tid nere i Marbella i sommar där vi stormtrivs.